Announcement

Collapse
No announcement yet.

PT Cruiser - Pioneer/Hertz/HK/Morel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ja, men du har også toveis som gjør at diskanten (i mine ører) blir mer "tydelig" enn når mellomtonen sitter rett ved siden av, og heller ingen passive delefiltre, som gjør dem enda mer lettdrevne i ditt tilfelle.

Mine delefiltre står på "+2dB", og da er det likevel 2,7ohm i serie med elementet. Altså er dem i praksis dempet litt da også.

Siden ingen passive delefiltre i praksis kan booste signalet til diskanten, burde det i mine øyne egentlig hett "0", "-2" og "-4"... Men om det er ment som nivå i forhold til de andre høyttalerne, kan man jo så klart bruke "+" også (dog er jo det også en vits, siden midbassene er så lettdrevne som de er, de andre høyttalerne er langt under midbassene i nivå uavhengig av setting på delefilter. M.a.o. er HSK-settet i mine ører helt ubrukelig uten EQ).

Comment

Da var jeg ferdig:

Diskantene er ikke festet, eksperimenterer litt med plassering og vinkling, men låter pretty darn good når de er plassert såvidt over kanten på mellomtonene. Så skal feste dem der snart.

Det som suger litt med dekselet på midtkonsoll-tingen er at luftedysene er støpt i samme stykke, m.a.o. ikke noe sted å kutte for å lage pent hull i trekket... Må få tak i noen ringer av noe slag, som jeg kan bruke for å skjule skjærekanten på stoffet med.

Bortsett fra det, er jeg ferdig, og ganske fornøyd, egentlig... Ble så klart en liten glipp på stoffet under varmeapparatgreiene, men what the hell. Gidder ikke pirke mer i fronten her i år, tror jeg.

Comment

Looking good, looking good

Vinklingen av diskantene så veldig rett på/on-axis på bildet, har du testet å 'velte' de litt bakover slik at de treffer taket? Må nesten lytte litt på bilen din en dag, blir vel noen flere treff i drammen regner jeg med

Hva slags spiller er det du har? 1,5DIN av noe slag?
        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

De står litt på skrå pga utformingen på dashen, men det syns ikke så godt på bildet. Jeg får ikke "velta" dem bakover, pga slik husene er utformet. Må i såfall lage en kileformet brakett eller noe, for å få vinklet dem. Men det låter nokså bra nå, føler jeg. Har vært ute og spilt/justert i nesten to timer, kjørte en øde plass og jobbet meg oppover i volum. Litt sliten i øra. Men disse diskantene er i alle fall et utmerket valg i mine ører. Blir liksom aldri slitsomme, og man spiller såvisst mye høyere enn man tror...

Bakdelen med å oppgradere diskantene, er at det ble langt mer tydelig at det var litt "muddy" lyd i midbassområdet, så nå har jeg "feilsøkt" der en stund. Vanskelig å få det til å låte "rent" på rolig akustisk/stemmer og samtidig ikke for tamt på hardrock/metal, når man kun har tre bånds EQ (selv om det er justerbar frekvens og Q-verdi). Men begynner å bli såpass i mål nå, at jeg gidder ikke å bytte spiller. Hehe...

Spilleren er en 2DIN Pioneer AVH-P4000DVD. Men hullet er "1,5DIN+". Sånn ca. Har kun fremme det som trengs i høyden på spilleren, dvs. hele skjermen + sprekken til DVD/CD øverst. Det er kanskje 1-2cm som ligger utenfor åpningen i dekselet. Hadde ikke lyst til å kutte i originaldekselet, og fikk akkurat brukt åpningen som var der. Har ingen praktisk betydning utover at den blir vanskeligere å stjele, og jeg ikke får brukt minijacken til AUX inn i front. No biggie.

Comment

Godt å høre at du liker dem! Enig i alt du sier om lyden. Men du kunne jo prøvd å bare satt noe under for å få vinkla de enda mer opp? Bare for å høre
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Jeg prøvde litt i dag mens jeg ventet på at bilen skulle til EU-kontroll, og syns de låter best on axis. Får feste dem ved første anledning.

Ble ny verkstedtime også, for er nødt til å fikse håndbrekk og et hjullager. Hjullageret røk såklart i går. Hirr! :P

Comment

Jeg synes også de låter best on-axis. Men bra uansett, en av mine er også off-axis. Men hva skjer med MRP-F200 da, Jan Rune?
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

så veldig bra ut det her, også stilig å se andre bass "metoder"
                  VOLVO- for life
                  Digital Design, Dynabel, /////Alpine

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
                    Jeg synes også de låter best on-axis. Men bra uansett, en av mine er også off-axis. Men hva skjer med MRP-F200 da, Jan Rune?
                    Ja, der har du jo et argument for å kjøpe DEH-P88RS II som har separat EQ høyre/venstre...

MRP-F200'en skal i den andre bilen min, ikke i PT'n. Hvertfall ikke slik jeg har tenkt i dag. Hehe...

I Mini'n har jeg planlagt den MRP-F200'en brokoblet på 6,5" coaxial (Morel Integra Ovation XO 6). Og en brokoblet PG RSd300.4 på midbassløsningen - hva det enn blir er ikke helt spikret enda, men har jo kjøpt to TangBand 6" som jeg håper duger. Og to stk RSd1200.1 skal drive en RE XXX-18 (som har to 2ohms spoler). Venter på nr. 2 i posten nå, men det tar sin tid. Askeskyer eller whatnot. :P

Comment

Sovna bak rattet eller? :|
                      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Skjer ting her.
                        Last edited by Miniboom; 13-07-2010, 10:10.

Comment

Bilder lagt til i første innlegg.

Og her. Sånn for å følge strømmen.

Comment

Eh... Da sitter jeg på en haug med forsterkere, og har plutselig fått et dilemma: Hvilken forsterker skal brukes til hva? Og hvilke skal selges eller ligge på boden inntil videre?

Det kommer i alle fall til å gå i ZX-serien til Kicker i bilen.

Jeg har:
                            ZX850.4
                            ZX700.5
                            ZX350.4
                            ZX200.2

Noen forslag?

Comment

Den basseren under setet der så veldig bra ut, Miniboom! Punchy baby?
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Takk! Ja, det er en del punch i dem, har en under hvert sete. For øyeblikket spiller de helt ned med EQ i bunnen fordi jeg kjører uten sub, og det er virkelig fart i dem for å være så små.

Trakk den nye bassløsningen i går kveld, og skal montere den når jeg kommer hjem etterpå. Og så må jeg bare prøve å få laget en kollisjonssikring, er ikke noe kjekt å få 40 kg hattehylle i bakhodet om jeg skulle være uheldig.

Edit: Har forresten kommet frem til at jeg skal begynne med å teste ZX700.5 til å drive subwooferne med subkanalen, og TangBand-elementene brokoblet på de øvrige kanalene. Og så brokobler jeg 850.4'en på frontsettet. Birthsheetet på 850.4'en sier 1030 watt eller noe. Så blir ca 2 x 500 på frontsettet da. Antagelig nok headroom også.
                                Last edited by Miniboom; 20-07-2010, 13:56.

Comment

Working...
                                X