Announcement

Collapse
No announcement yet.

PT Cruiser - Pioneer/Hertz/HK/Morel

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tror jeg må sette meg inn i det WinISD programmet, det er for å simulere peak effekter osv. right?
    Ligger den hattehylla bare inntil baksete og bakluka? Blir det tett nok til å gi samme resultat som en "vanlig" kasse?
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Originally posted by tofter View Post
      Ligger den hattehylla bare inntil baksete og bakluka? Blir det tett nok til å gi samme resultat som en "vanlig" kasse?
      Nope....
      Tidligere importør for Digital Designs,
      overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Hva svarte du nei på nå? Tror jeg må omformulere meg litt, skjønner jo at det ikke blir like tett som en mdf kasse. Men synes trårstarter det fungerer tilfredstillende med en slik løsning?
        Bmw e34 520:

Comment

Svarte nei på om det holder tett
          Tidligere importør for Digital Designs,
          overtatt av www.dynaBel.no.

Man spiller ikke høyt nok før man har et atmosfærisk trykk i bilen på 0 og 2 bar!

Comment

Om du hadde sett det i virkeligheten, hadde du sett at det:

1. Ikke er mye lekkasje det er snakk om, jeg har montert en plate bak bakseteryggen som tetter helt i alle kanter fremover. M.a.o. er den eneste lekkasjen gjennom noen ørsmå glipper langs bakluka, og det er ikke nok til å lage mye utfasing.

2. At "kassa" er rundt 270 liter, m.a.o. ikke mye trykk som bygger seg opp inni der med den beskjedne effekten jeg bruker. I tillegg blir elementene så lettdrevne at den lille utfasinga som oppstår, er ubetydelig til mitt bruk.

Det fungerer bedre enn jeg forventet da jeg kom på idéen.

Det eneste ankepunktet, er at "baffelen" (hattehylla) selvsagt kunne vært stivere og jeg kunne laget en tetningslist mot bakluka, for enda bedre effektivitet og lydkvalitet. En gang jeg gidder, kanskje jeg gjør noe med det. Foreløpig har jeg bare gode tilbakemeldinger å vise til...

Selv om W7'ene så klart hadde fortjent en skikkelig monsterkasse, har jeg ikke tenkt til å bruke hele bagasjerommet og masse dødvekt på det i bruksbilen.

Comment

Virker fornuftig det du sier om lufttrykk inne i kassen osv.
              Fryktelig morsomt å se noen gjøre ting litt utenom det vanlige
              Bmw e34 520:

Comment

Tjaaaaaaa. Skal vi oppdatere litt da?

Diskantene i HSK-settet er UTE, og inne er 2 stk Vifa XT25SC90-04 1" Dual Radiator Tweeter. Da disse er 4 ohm, gikk det utmerket å bruke Hertz-delefilteret jeg har i bilen.

Ny vs. gammel:

På bildet ser man da også de nye diskanthusene jeg lagde i kveld, ved å slakte et par gamle satelitthøyttalere som jeg har prøvd å selge i månedsvis. Godt de kom til nytte! Hehe!

Har også trukket midtkonsollen i stoff, da den originale lakken hadde begynt å flasse. Da skal jeg samtidig montere spilleren helt ferdig i morra. Så jeg kan putte inn CD'er uten å banne samtidig...

Har montert diskantene i bilen, men fikk ikke bilder av det i kveld. Litt mørkt, og jeg er getrötten!

Comment

Nice, liker diskantene dine ^ Du får si ifra hva du synes om dem, tipper du vil elske dem (mtp at jeg har hørt dine gamle). Bra gjort med husene også du!
                  ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                  Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Hmf. Liker ikke dette at du hermer sånn etter meg (i hodet mitt enda, men fortsatt).. Tror jeg skal bytte ut diskantene mine også, med de Vifa-diskantene
                    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Har du fått en miljøagent på døra? :P
                      Bra at ting kan gjenbrukes

Diskanthusa ble veldig bra. Skulle nesten tro det var orginale :P
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Hehe, er nok meg han hermer etter ugn! Men hvor på dashen skal du sette diskanthusene Jan Rune?
                        De ser litt store ut, så du ikke får satt dem så nære vinduet? Tenker da på at man ønsker litt avtand...
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Tror ikke han hermer etter noen.

Vil ikke kalle det for herming etter Steve Meade om jeg koblet en Mac i bilen.
                          Runar E. Olsen ~ Moderator
                          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Neida, det med herminga var bare en spøk (regner med det var det fra ugn også )...
                            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Takk! Ble ganske fornøyd med diskanthusene selv også! Blir litt happy når jeg finner ting jeg kan slakte og/eller modifisere til å bruke til noe annet.

Og i tillegg var det et ganske vesentlig løft i lyden, merker det spesielt på at det låter luftigere i toppen og mindre intenst i bunnen. Men kunne ikke spille så høyt i går pga naboene, så skal få hardkjørt dem litt når jeg kommer hjem fra jobb i dag.

Det som er litt interessant, er at HT 25 og Vifa-diskanten angivelig skal ha omtrent samme følsomhet (92dB vs 91,7dB), men Vifaen hørtes en del lavere ut, kanskje 2-3dB, da jeg sammenliknet de to. Det skyldes antagelig at den har litt jevnere frekvensrespons, og ikke er så intens ved visse frekvenser.

Ved direkte sammenlikning mellom de to, høres det nesten ut som om HT 25 er feilvare. Hehe. For noe søppel, altså! Uansett hvordan jeg har plassert og vinklet dem, låter de ikke i nærheten av Vifaene. Med tanke på prisen på Vifaene er det jo ganske latterlig...

Jeg prøvde meg fram med forskjellige plasseringer på dashen, for siden dekslene på A-stolpene er vinklet mot frontruta (!) blir det veldig mye styr å tilpasse diskanthusene til å passe der. Dessuten ville husene måtte bli veldig store... I tillegg ville diskanten da kommet nærmere enn mellomtonen, og det hørtes ikke bra ut det heller. Siden jeg deler passivt, må elementene plasseres så de kommer noenlunde i fase.

Og så, siden mellomtonene sitter langt ut på dashen, måtte diskantene stå på innsiden av dem. Frontruta til PT-cruiser'n er ganske bratt, så det var ikke noe problem å få dem veldig nært ruta. Diskanthusene bygger ikke mye ut fra baksiden av elementet øverst, og følger ruta ganske greit.

Skal ta et bilde når jeg blir helt ferdig.

Comment

Høres bra ut. Skulle ønske jeg også hadde litt brattere frontrute, jeg får ikke dytta de så langt inn jeg vil - og jeg har mindre diskanthus enn deg.
                                Jeg synes Vifa'ene er veldig "lettdrevne", jeg har min Genesis Stereo 100 satt til mimimum på gain, også har jeg stilt ned ca -10db i spilleren min...
                                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Working...
                                X