Announcement

Collapse
No announcement yet.

Engen Audio:Seat "spore fullstendig av" Arosa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nå er det litt vanskelig å se hvordan du skal ha døra, men kan du ikke bygge en ramme videre rundt der du sveiser som bygger noen cm ut da vil jo volumet øke. Kansje litt uforståelig denne forklaringen.

    Tore
    1998 Mitsubishi Galant V6 2.5 24V
    Pioneer, AD, Audison, Soundstream

    Comment


    • Jonny: Ett element er ikke tema Har en tanke om at dette skal spille såpass at jeg ike skal bruke sub under konkurransse

      Tore: Jeg vet heller ikke hvordan døra skal se ut. Jeg vet at jeg må lage noe kreativt for å klare litervolumet og for å få dette til å bli en konstruksjon hvor jeg fortsatt kan ta ut hele kassen hvis jeg må det. Jeg kommer til alle 12 boltene slik rammen er laget nå. En tanke er å bygge meg litt oppover i dørsiden men da kan jeg fort miste tilgangen til boltene.
      Mvh
      Lars Engen

      Comment


      • Jeg er i utgangspunktet litt bekymret for bruk av bassrefleks på disse elementene, om målet er å få ut mest mulig kvaltiet av løsningen. Elementet har en høy Q verdi, høy begegelig masse og en høy Fs. Problemet er at du sannsynligvis vil få en noe ugunstig avrullingskarateristikk i praksis, samt en mindre definert bassgjengivelse enn trykkammer. Dette elementet er litt speislt da det i teorien ikke skulle fungert, noe AD selv sier. En svingspole induktans på 0.9mH er egentlig fryktelig på et element som skal brukes i mellomtonen. Elementet kan derfor være litt vanskelig å simulere på.

        Det som er problemet med å kjøre subløst er at du kan ikke optimere fullt ut. Det blir liksom litt halvveist hele veien. For optimal bassgejgivels, bør elementene stå en et lav Q kabinett på rundt 0.6. For maksimal midbasskick bør kabinettet ligge på rundt 0.8. Jeg sier ikke at et kompromiss ikke kan bli bra, tross alt gjengivelse av musikk handler jo om å velge de rette kompromisser.

        Elementet har forholdsvis høy resonnansfrekvens, men i en trykkammer med forholdsvis lav Q (=under 0.7), vil den høye q verdien hjelpe elementet under Fs, og sammen med kupéforsterkning er det mulig å kunne oppnå en relativt lineær bassrespons ned under 40Hz.

        Skal du ha det skikkelig "bøllete" i bassen, som du liker å kalle det, er en Transmisjonslinje veien å gå. Elementet burde fungere bra der. Da vil du uansett ha mye jobb forran deg.

        Slik jeg ser det, vil du få mest mulig ut av systemet med en trykkammer eventuelt aperiodisk løsning.

        mvh

        Glenn
        Glenn Solie

        Frittstående konsulent

        Comment


        • Originally posted by MT LydCenter View Post
          Jeg er i utgangspunktet litt bekymret for bruk av bassrefleks på disse elementene, om målet er å få ut mest mulig kvaltiet av løsningen.

          mvh

          Glenn
          Siden jeg er en av de som har backet opp Lars til å prøve refleks i bass/midbassen, vil jeg komme med noen kommentarer.
          I utgangspunktet er jeg enig i dine teorier og det stemmer for det meste.
          I dette tilfellet er det gjort simuleringer med med "undertuning" av systemet.
          I teorien gir dette bedre impulsrespons og slankere dypbass.
          Teoretisk får systemet dårligere effekt-tålighet, men i og med at han har mer membranareal enn mange bruker i hjemme i sin stue blir ikke dette noe problem.
          Det var teorien, i praksis viser det seg å fungere mye bedre enn antatt.
          Jeg har testet mye på dette i det siste og innsigelsene mot refleks har ofte ikke rot i virkeligheten.
          Ved å tune lavere enn ideelt får man en avrulling som, i de fleste tilfeller, passer utrolig bra til frekvenskarakteristikken i en bilkupe.
          Jeg vil ta bilen til Anders Fleisher som eksempel, jeg brukte litt tid på å overtale ham, men som de fleste har hørt låter det meget bra nå.

          Jeg for min del gleder meg som en unge til å høre (og se) resultatet i bilen til Lars.

          Mvh
          Dag Johansen
          "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

          Comment


          • Under en Emma konkurranse så kan det hende at det ikke er behov for den aller dypeste bassen. Det må bare testes ut i praksis og vi får se, det er foreløpig bare en tanke. Skal man showe litt så har man jo ett par basselementer med en liten forsterker så det er vel egentlig ikke noe problem.

            Med de justerings mulighetene jeg har så skal det prøves. Det er uansett lettere å bygge en kasse ned i størrelse enn opp hvis det viser seg at det blir best med 1 element i lukket kasse.
            Mvh
            Lars Engen

            Comment


            • Originally posted by Dag Johansen View Post
              Siden jeg er en av de som har backet opp Lars til å prøve refleks i bass/midbassen, vil jeg komme med noen kommentarer.
              I utgangspunktet er jeg enig i dine teorier og det stemmer for det meste.
              I dette tilfellet er det gjort simuleringer med med "undertuning" av systemet.
              I teorien gir dette bedre impulsrespons og slankere dypbass.
              Teoretisk får systemet dårligere effekt-tålighet, men i og med at han har mer membranareal enn mange bruker i hjemme i sin stue blir ikke dette noe problem.
              Det var teorien, i praksis viser det seg å fungere mye bedre enn antatt.
              Jeg har testet mye på dette i det siste og innsigelsene mot refleks har ofte ikke rot i virkeligheten.
              Ved å tune lavere enn ideelt får man en avrulling som, i de fleste tilfeller, passer utrolig bra til frekvenskarakteristikken i en bilkupe.
              Jeg vil ta bilen til Anders Fleisher som eksempel, jeg brukte litt tid på å overtale ham, men som de fleste har hørt låter det meget bra nå.

              Jeg for min del gleder meg som en unge til å høre (og se) resultatet i bilen til Lars.

              Mvh
              Dag Johansen
              Jeg er helt enig i at undertuning kan være veien å gå med refleksløsninger i mange sammenhenger. Min innvending er at jeg enda ikke har hørt et element med denne type parametre som har fungert godt nok i refleks. Problemet med dette elementet, og liknende er at det har høy bevegelig masse, og er relativt stivt, med en medium styrke motor. Dette gjør at elementet kan ha behov for en trykkammer for å fungere skikkelig, da motoren muligens ikke gir nok styrke for å fremstå dynamisk og responsiv i en refleks.

              Å si at innsigelsene mot refleks ikke har rot i virkeligheten, blir litt feil. Refleksens ulemper er godt dokumentert både med målinger og teori.
              Jeg har aldri hørt et bassrefleksystem som kan måle seg med et skikkelig fungerende lav Q trykkammer system når det kommer til kvalitativ gjengivelse. Med det mener jeg ikke at refleks ikke kan låte bra. En som vet å utenytte systemets styrker, samt undertrykke dets svakeheter kan fint få til et svært vellydende system med riktige elementer, og bassrefleks har også visse fordeler man ikke skal glemme. Mange tror jeg ikke like refleks, det er feil, jeg bare anbefaler det ikke fordi det krever normalt mer av den som skal innstallere/bygge, og i denne sammenhengen mener jeg elementet ikke vil fungere optimalt i en refleksløsning, og at trykkammer vil gi høyere kvalitet på gjengivelsen. Som med alt annet handler det om å velge kompromisser, som jeg gjentar til det kjedsommelige.

              Når det gjelder bilen til Anders fikk jeg høre den på nytt etter ombyggingen til refleks, og det hjalp på visse områder. Mer kvantitet i mellombassen, men hele systemet låt også mørkere totaltsett og kanskje litt mindre dynamisk kontrast enn før. Ikke missforstå meg, slik mange har hatt en tendens til å gjøre, jeg mener ikke at bilen låt dårligere fra et objektivt standpunkt, bare annerledes på noen punkt, og bedre på andre. Samtidig er det nok ingen tvil om at dette elementet passer bedre i bassrefleks med sin sterke motor og lave masse.

              I og med at dette AD elementet i utgangspunktet haret par snåle parametre, tar jeg forbehold om at det kan fungere i en refleksløsning, men jeg tror ikke det.

              For all del Dag, dette er ingen ondsinnet kritikk av ditt forslag, jeg vet godt at du ikke er "tapt bak en låvedør". Kun ment som min vurdering av denne type løsning, i dette tilfellet.

              mvh

              Glenn
              Last edited by Glenn Solie; 28-07-2007, 11:22.
              Glenn Solie

              Frittstående konsulent

              Comment


              • Vi får se når det blir låt i tingene hvem som har rett.

                Nå kan det hende at jeg ryker på en kjempesmell og bytter ut det som er det svakeste leddet i stereoprosjektet, time will show.... og dyrt, samt tidkrevende blir det sikkert også hvis jeg gjør det...
                Mvh
                Lars Engen

                Comment


                • Originally posted by Engen Audio View Post
                  Nå kan det hende at jeg ryker på en kjempesmell og bytter ut det som er det svakeste leddet i stereoprosjektet, time will show.... og dyrt, samt tidkrevende blir det sikkert også hvis jeg gjør det...
                  Hmm, Lars pønsker stadig på nye ting

                  BTW: Er en pakke med eksotisk innhold på vei i posten til deg Lars
                  Mvh
                  Pål Andréas Bryng
                  Bilstereosenteret.no
                  Vi forhandler bl.a.:
                  Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
                  Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX


                  Følg oss på Facebook
                  Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

                  Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

                  Comment


                  • Originally posted by Engen Audio View Post
                    Vi får se når det blir låt i tingene hvem som har rett.

                    Nå kan det hende at jeg ryker på en kjempesmell og bytter ut det som er det svakeste leddet i stereoprosjektet, time will show.... og dyrt, samt tidkrevende blir det sikkert også hvis jeg gjør det...
                    Nå er det heller ikke sikkert vi snakker om hvem som rent objektivt har rett eller galt, kanskje det kun er snakk om subjektive meningsforskjeller. Uansett blir det moro å se resutlatet når du er ferdig, har jo tatt et par uken lengre tid enn den opprinnelige planen..............he he

                    Det at du bytter ut noe er jo ikke akkurat noe nytt..........he he. Er det forsterkerne som ryker nå da?

                    mvh

                    Glenn
                    Glenn Solie

                    Frittstående konsulent

                    Comment


                    • Originally posted by MT LydCenter View Post
                      Er det forsterkerne som ryker nå da?

                      mvh

                      Glenn
                      Eller subbene?
                      Alpine
                      Audison
                      Hertz
                      Soundstream

                      Comment


                      • Eller bilen?
                        DET hadde medført store ombygginger
                        Jonas Tautra
                        - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                        Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                        Comment


                        • Mest sannsynlig så ryker ingenting men man vet aldri hva som skjer. Den tanken jeg er inne på kommer mest sannsynlig til å koste så hinsides mye penger at nok neppe til å bli noe av, men vi får se. Jeg har gjort syke ting før og kommer sikkert til å gjøre noe igjen..
                          Mvh
                          Lars Engen

                          Comment


                          • team borskjemt utstyret må da være bilens svakeste ledd akkurat nå.
                            "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                            Comment


                            • Jeg har da i det minste betalt Team bortskjemt utstyret selv jeg da , men det er bare småtterier sammenliknet med det som muligens (1 %) kommer
                              Mvh
                              Lars Engen

                              Comment


                              • vi snakker vel ikke om 4stk DYRE audison amper her?
                                "Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."

                                Comment

                                Working...
                                X