He He.. ja Jonny du er ikke den eneste... Tror fallhøyden er stor og er litt skeptisk for å feiljustere bilen langt ut på viddene...
Mere rammeverk
Har laget en grunnramme til de to 4 kanalerene mine:
Denne rammen skal kunne løftes opp og ned med Linak drivere så derfor så ble det sveiset inn en stang med rundtstål som er tredd tvers igjennom grunnrammen for avstivning av rammen samt innfestinger i lagerbukkene.
Siden vekten på løfterammen med plater og forsterkere kommer på over 40 kg så ble det noen forsterkninger på begge sider. Her synes også rammen som er festet inn i lagerbukkene.
Test montering av driverene. Ett lite helvete å finne noen som gikk like fort samt å få de til å drive i eksakt samme vinkel.
M12 er elverumsgodkjent....
Lagde noen noe spesielle justeringsklumper (ikke elverumsgodkjent)
Sånn ble de:
Etter riktig justering av høyden så ble de festet. De sitter på tvers av bilen over monoblokken men under løfterammen.
Etter litt testing så ble løfterammen forsterket med ett par tre avstivere og driverene festet til rammen med M10 bolter.
Platen som skal ligge oppå løfterammen er av 4 mm stål og er 120x55 cm stor. Den er tung ! Etter utstkjæringer i platen til kabler så ble den trukket i sort vinyl.
Neste oppdatering blir vel forsterkerene tenker jeg
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Engen Audio:Seat "spore fullstendig av" Arosa
Collapse
X
-
Det som du ikke ser på disse bildene er hvordan kabelen går videre slik at den ikke kommer i klem med noe eller synes noe sted.
Det er en grunn til at jeg ikke legger ut de ferdige bildene først.. De kommer etterhvert. Grunnen til at jeg lager denne tråden her er at den orginale tråden er rotete og det er mange detaljer som det er lagt ned endel arbeid i som ikke kommer frem. vent å se...
Leave a comment:
-
Wow! Likte virkelig det du gjorde med edderkoppen =)
Gidder du ta en oversiktsbilde? Du har tatt mange detaljerte bilder av hvordan du har gjort alt, men har ikke fått en oversikt hvordan det blir når du har festet det i bilen.. forsto?
Leave a comment:
-
BASSKASSER:
Siden basskasser ikke er så spennende så viser jeg kun det som er litt spesiellt her. Kassen er støpt i bilen, og frontplaten og bakveggen er i MDF.
Litt avstivninger inne i kassen:
Midt i sparklingen:
Ser litt bedre ut her:
Har tatt hensyn til støtdemperene også:
Innfesting til basskassen i gulvet:
Innfesting til basskassen i sideveggen:
Gitteret av den forrige modellen til Soundstream passer til alle Soundstream subwoofere bortsett fra den ene modellen som jeg bruker, så får å få dette til å passe gjorde jeg slik:
OBS: Tung video
Etter litt justeringer så lirket jeg nedi M6 Snakeeye i gitterene:
Da ble det slik:
Synes det var litt for kjedelig så etter litt tenking så gjorde vi dette:
Fyllte opp med smeltelim:
Med litt strøm så ble det bra:
Last edited by Engen Audio; 05-03-2007, 02:58.
Leave a comment:
-
RAMMEVERK OG INNFESTING AV KONDENSATORER OG DSP
Man lager en grunnramme i stål:
Og så lager man en til som man fester sammen med den første rammen:
Sammenfestingen er selvfølgelig "Elverums godkjent":
Liten justering av dsp innfestingen slik at den blir "Elverums godkjent":
På andre siden ble de laget ett par køstom fester med noen muttere og hylsemuttere:
Dette for at dette køstom festet kan tres oppå den hylsemutteren:
Dette køstom festet er en del av en overramme som ligger i front og bakerst på rammen.
Deretter så ble det bøyd til 2 stk deksler i 2 mm stål og sammen med litt sveising så ble det noe ala dette:
Sånn skal det sitte med 2 stk M6 skruer:
Leave a comment:
-
He He.. det gjør vel forsåvidt jeg også.. stod i går og kikket litt på den og ble ikke helt klok på hvordan dette blir.. Det beste med bilen er at det aldri har vært noen plan på hvordan ting skal bli, har bare tatt en bit av gangen...
Leave a comment:
-
Dæven! Nice det du gjorde med batteriene! Lurer bare på hvordan resten av bilen blir
Leave a comment:
-
Ja, håper det Det skal nok sitte brukbart fast.
Batteripolene var litt svette, så jeg kappet halvparten i to......
Fjernet de stusselige M4 skruene og køstomiserte de til M6 Snakeeye samt gjenget om selve batteriet...
Batteriskinnene er vannskjært og er laget i 4 mm kobber.
Slik ser de ut:
Grunnen til at jeg kappet halvparten av terminalene i to ser dere her...
Borret opp hull i skinnene til Stinger ( ) Expert ringterminaler 6 stk pr skinne totalt
Lagde en liten ramme i 19mm MDF:
Borret opp hull med forsenking:
Ikke noe juks her:
"Noen" M6 fester til rammen, 20 stk M6x40
Batteriene ble lakkert svarte.
Batteriskinnene ble tinnet, skruene elektropolert og terminalene ble chromet. Monterte også inn gasstette kabelgjennomføringer på begge sider av batterikassen:
Monterte på en herdet glassplate uten på rammen:
Last edited by Engen Audio; 28-02-2007, 02:52.
Leave a comment:
-
Om du krasjer med den bilen der så overlever i alle fall stereo instalasjonen
Leave a comment:
-
har jo sett dette på andre fora og må si meg mektig imponert over hvor grundig du går til verks..
er som vi snakket om på msn spent på total vekta når du er ferdig på denne lille bilen din
Leave a comment:
-
Man tager to plater:
Bøyer de til:
Ble nesten rette:
Den ble ganske lang... 120 cm...
Rammen passer også oppi:
Klipping av uante mengder med hull for punkt sveising:
Slik var det:
Slik ble det:
Etter litt punkting og noe forsterkninger ble kassen slik:
Selve kassen er skrudd i hovedrammen med 12 stk M6 skruer. Her er festene laget:
Kassen ble deretter test montert i bilen og lakkert sort innvending:
Leave a comment:
-
BATTERIKASSE:
Batterikassen i bilen sporet litt av, og ble 5x mere komplisert enn først tenkt. For å fore anlegget med nok strøm så valgte jeg å bruke 3 stk Odyssey PC1700 i batterikassen. Foran i bilen sitter det en tunet VW Passat dynamo som lader opptil 153 ampere ved 14,8V. Til å regulere dette så er det montert en 15V regulator som kun slår inn som backup hvis min Ladac 1502 justerbare regulator skulle koble seg fra.
Siden dette ville ta endel plass å bygge inne i bilen så ble baksetene ofret og byggingen startet:
Her er batteriene plassert på benken i rett avstand til hverandre.
Da det ikke er noen mulighet for å feste batteriet med en klemme i bunnen, som er vanlig på batterier så ble det en noe køstomisert løsning:
Bæretauene og plasthåndtakene på sidene ble fjernet og kastet,
5 mm flattjern ble brukt for å distansere batteriene:
Som vanlig når ting skal lages køstom så tar man en bit og jobber seg ut i fra den:
Unge dynamiske Engen i aksjon:
Her begynner det å demre en plan:
Gjengestengene passet pent inn i siden på batteriene og hylsemuttere passer fint mot rammen:
Liten finjustering av hullene etter bæretauet:
Test montering av tilpasset flattjern:
Slik ser det ut fra siden:
Punktet sammen noen stag:
Litt tvilsomm jobbing på side rammen:
Som ble slik:
Skruene er enten skrudd ned i ytre rammeverk med sveisete muttere på baksiden eller igjennom flattjernet og ned i de sveisede stagene som er festet i bunn rammen.
Her sveises det grunnramme:
Slik ble den:
Leave a comment:
Leave a comment: