Da skal jeg høre med et firma her hjemme om de karnsje er intressert i å sponse meg med en del batterier. Mener dere jeg helst må benytte meg av andre amper? Eller holder Dynabel ampene, så lenge det er nok strøm til de? Isåfall ble ikke dette noe billig prosjekt likevell, alltså innenfor budsjettet som jeg tengte..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
VW Golf SPL 2
Collapse
X
-
Originally posted by Jonny.B View Postoppgradering av det elektriske anlegget er første pri nesten,når spenninga di detter mot 10v,så går det også mye mere strøm gjennom ampen din,som igjen kan årsake att ampen også ryker....er enn grunn for att tversnittet på kablene i 24v anlegg er halvparten så tykk som på 12v anlegg.
alt dette gjør att ampen din klipper,og da ødelegger du subben,hjelper ikke om subben er på 10000w,du ødeleger den uansett.
Selv med ren firkantspenning vil subbene overleve om de er bygd for å tåle litt.
Nøyaktig hvor mye forskjellige subber tåler over kortere perioder er ikke alltid godt å vite, men at de tåler/skal tåle vesentlig mer enn oppgitt RMS er det ingen tvil om.
Med 100% klipping er effekten dobbelt så stor som RMS-effekten.
La oss ta litt praktisk basert teori:
Elementet hans koblet i "1 Ohm" vil ha en minimumsimpedans på et sted mellom 1,5 og 2 Ohm i kassen han brukte. Denne vil også øke en del med mer effekt inn. Mine subber øker ca 50% med 3 kW/64 A gjennom hver sub.
Da vil forsterkeren hans levere ca 1500-1600 W på det meste, og peak-effekten (100% clip) vil være ca 3 kW.
Ser ingen grunn til at elementet ikke skulle tåle dette over kortere perioder.
Jeg har tross alt foret subber med 3,9 kW hver (opp til ganske mye klippet) uten tegn til varmgang, disse med RMS rating på 600W.
Og når jeg sier at jeg har foret subbene med en effekt er det målt effekt, ikke det forsterkeren er oppgitt til å gi med "liksom-last".
Dette var et worst case scenario! Tviler på at Tommen har klart å få dette til uansett hvor lav spenning forsterkeren hans får inn...
Noe må ha vært galt i utgangspunktet, iom. at spolen(e) visstnok ble varme uten noe stor belastning.
Forsterkeren klipper forresten ikke fordi den får for lav spenning. Det gjør bare at effekten ut blir lavere. Om forsterkeren trekker så mye strøm at spenningen synker mye (under 10 V vanligvis) vil forsterkeren gå i protect. Da er det bare å slå av og på, så er alt greit igjen.
Liten info på slutten:
Forskjellen på strømtrekket når man spiller musikk og sinus er ekstrem!
Maks strømtrekk på min forsterker er 880 A (spenningen går direkte ned til ca 10 V), men peak-måling ved spilling av musikk ble ca 250 A.
Comment
-
fin skriving alt det her,men poenget er att skikkelig kabling og strøm er viktig for att alt skal funke skikkelig.....jeg er slettes ikke noe ekspert på elektro,men "noen" år med bilstereo har gitt meg litt praktisk erfaring."Tuning an audio system is like bringing together the members of an orchestra, getting the sound balance right, and making sure they work together."
Comment
-
Pål sa at ved klipping får jeg ikke dette på garantien, men det vet jo ikke jeg eller noen andre om det er. Såklart kan vell karnsje det være mest logisk, ikke vet jeg. Men jeg får begynne å oppgradere litt kabler til uka da, og få laget noen kasser til 2 par høyttalere så jeg får litt diskant iallefall Skulle vell holde en liten stund med md3d ampen? Eller er det noen andre som har forsalg til en annen amp? Får den 400001 ampen til RF til rett under 10k ny da, men litt skeptisk til RF...VW/Audi ende-tusi-ast!
Comment
-
Originally posted by Jonny.B View Postfin skriving alt det her,men poenget er att skikkelig kabling og strøm er viktig for att alt skal funke skikkelig.....jeg er slettes ikke noe ekspert på elektro,men "noen" år med bilstereo har gitt meg litt praktisk erfaring.
Har alltid sagt at kabling er 1. pri når det gjelder strøm
Comment
-
-
Men kan noen fortelle meg om hva som ville funket best av f.eks HC600 bak ved ampen, og et HC800 frem i motorom, eller et HC2400 i motorrom alene, og ikke noe bak? Og funker Maxxima 900DC batteriene bra? Hva mener folket om tørrbatterier? OG de kablene jeg skal skifte er følgende: - på batteri til chassiet, + på batteri til dynamo, jorde chassiet på dynamoen? Flere?Last edited by Tommen; 02-09-2007, 16:31.VW/Audi ende-tusi-ast!
Comment
-
Originally posted by Tommen View PostPål sa at ved klipping får jeg ikke dette på garantien, men det vet jo ikke jeg eller noen andre om det er. Såklart kan vell karnsje det være mest logisk, ikke vet jeg. Men jeg får begynne å oppgradere litt kabler til uka da, og få laget noen kasser til 2 par høyttalere så jeg får litt diskant iallefall Skulle vell holde en liten stund med md3d ampen? Eller er det noen andre som har forsalg til en annen amp? Får den 400001 ampen til RF til rett under 10k ny da, men litt skeptisk til RF...
Spill 50 Hz sinus ved høyeste volum du har spilt på og mål AC-spenning i signalkabelen som går inn på forsterkeren.
Så kontrollerer du at denne spenningen ikke er høyere enn det du har justert gain til på forsterkeren.
Husk å ikke spille med andre høyttalere da de kanskje ikke tåler det...
Ser nå at dette ikke blir lett, er jo ingen skala på forsterkeren!
Men det står at 0,2 V er max og 6 V er min, så kan du jo bare finne ut sånn ca hva du har justert den på.
Så en annen måte å finne det ut på:
Du trenger et element å koble på forsterkeren.
Mål AC strøm og AC spenning på elementet når du spiller ca tuningfrekvensen på full guffe.
Jeg ville begynt litt forsiktig og sett litt hvilke resultater du fikk av impedans/effekt.
Så lenge du ikke overstiger effekten forsterkeren skal levere ved en viss last skal det ikke være noe nevneverdig klipping.
Comment
-
Originally posted by Tommen View PostMen kan noen fortelle meg om hva som ville funket best av f.eks HC600 bak ved ampen, og et HC800 frem i motorom, eller et HC2400 i motorrom alene, og ikke noe bak? Og funker Maxxima 900DC batteriene bra? Hva mener folket om tørrbatterier? OG de kablene jeg skal skifte er følgende: - på batteri til chassiet, + på batteri til dynamo, jorde chassiet på dynamoen? Flere?
Jeg ville kanskje valgt de to små batteriene...
900DC er ganske så bra til prisen, men alle de andre dyrere batteriene er bedre på alle måter.
Comment
-
Originally posted by BeemerZ1 View PostSer ikke at den forsterkeren din skal trekke så sinnsykt mye strøm at du må gjøre noe spes med batteriene. Et bra batteri plassert hvor som helst i bilen burde funke bra nok. Men du vil få litt lavere spenningsfall om det er plassert bak.
Jeg ville kanskje valgt de to små batteriene...
900DC er ganske så bra til prisen, men alle de andre dyrere batteriene er bedre på alle måter.VW/Audi ende-tusi-ast!
Comment
-
Nå vises det seg at jeg muligens får kjøpt et MT element uten forsterker, så vi får se hva jeg gjør med SX18 elementet når det blir fikset. Sikkler egentlig mest på MT serien av RE, da dette er beregnet for dB drag og det er det jeg er ute etter, så mye mengder med bass som overhode mulig. Sett litt på Memphis ampene eller SPL Dynamics ampene, de selger dem på www.dreamtm.no . Noen som har noen erfaringer med disse? Memphis Caraudio MCD-4KW em slik på en MT15 i en ganske så stor kasse, hadde vell gjort seg. Ble just ikke noe økonomi prosjekt nå ser jeg..VW/Audi ende-tusi-ast!
Comment
Comment