Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mine tidligere prosjekter

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mine tidligere prosjekter

Kan jo begynne med mine tidligere prosjekter.
    Nå er det kun barnevogn og tilhørende utstyr som plasseres i bilen, men i min "ungdom" var bilstereo av stor betydning.

Kan begynne med den første bilen jeg satte mye stereo i midt på 90 tallet.

1979 vw passat 1.3stv
    Monterte 6,5" bravox i dørene foran som gikk rett på en radio/kasett spiller med cd veksler..
    I bagasjerommet var det bygd kasse til 6X9" over hjulbrønnen samt to stk 12" bravox i mellom.
    Av forsterker var det en 4 kanalers Hennesey som leverte effekten, denne var kjøpt i skien en plass sammen med en kammerat.
    Dette spilte helt greit til å være en ungdomsbil.
    Kassen til de to 12" fra bravox ble laged i 15mm kryssfiner, limet og skrudd.
    Men etter er par ukers hard bruk løsnet bakplaten på kassen i det ene hjørnet Da var det til å forsterke den med lekter innvendig og den holdt så lenge jeg hadde bilen.

Bravox 6,5" frontsett i døren.

Kasse i bagasjen med 6X9" på sidene øverst og to Bravox 12" skjult bak trekket.
    Last edited by Espen K; 06-10-2009, 20:14.

Neste bil var en 1977 Opel Commodore 2.8GS coupe.
    Bravox høyttalerene ble solgt til fordel for noe større.
    Her ble det montert inn en sony kasett/radio med cdveksleren og Hennessey forsterkeren fra passaten, 2 stk Celestion AD15 bassere og et sett 6X9 i hattehyllen.
    Og det spilte temelig rått, på den tiden hadd jeg kallenvanet "lille lyden" av drosjene her i byen. Det har jeg nå i den senere tid fått høre, var ingen som sa det til meg den gangen.

Anlegget ble senere modifisert og en av Celestion 15" ble montert i hattehyllen samt to stk Phoenix Gold sapphire 10" ble montert i ferdigbygd kasse fra hifiklubben i baggasen.
    Forsterkeren ble byttet ut med en Denon DCA 800.

Last edited by Espen K; 06-10-2009, 20:16.

Comment

Neste bil ble en 1983 Ascona C.
      Kasett/radioen med cd veksler fulgte med fra commondoren.
      Her var det laget sparkeplater som ble fylt med ett Phonix gold sapphire 5,25" frontset.
      I bagasjen ble det laget en kasse tilpasset bilen og montert en Cervin wega vega 12"
      Forsterkern var Phonix gold XS2500.

Comment

Så fulgte en 1990 Opel Vectra 2.0i

Her ble det montert 6,5" Pioneer frontsett under originale gitter i dørene forann og diskanten på dashbordet.
        Ny cdspiller fra Sony ble montert samt byttet til ny antenne da den gamle var defekt.
        Bak i hattehyllen ble det montert inn et sett 6,5" av ukjent merke.

Men i baggasjen bygde jeg kasse til to stk mtx 12" med bassportene fremovervendt slik at trykket kom ut skiluken mellom setene.
        Satt inn en stk mtx blu thunder pro 1502 til begge basserene.
        og en mtx blue thunder pro 754 til front settet og høyttalerene i hattehyllen.
        Samt en 0,5 farad kondensator fra stinger til bass forsterkeren.

Hadde denne bilen i to år og anleget spilte godt og høyt uten noen problemer.

Comment

Så kjøpte jeg en Opel Ascona B 2.0s

Her ble det bare montert cd spilleren og et sett med Lanzar 6x9" i hattehyllen.
          Når jeg fikk tak i nyere inntereør måtte jeg sette inn cervin wega 6,5" frontsett i dørene da det var laget hull til dette.

6X9" i hatehyllen.

Cervin wega 6,5" i dørene.

Comment

Gla i opel du. hehe. Morsomt å se gamle oppsett og.
            sigpic

Comment

ja her begynte man å mimre med en gang, kult at noen faktisk har bilder fra den tiden.... Har ingen av mine egne biler

Comment

Desverre er det ikke flere bilder jag har tatt, nå i ettkant ser jeg hvor ergelig det er.
                Jupp er opel gutt.

Comment

MORRO å se bilder av oldschool bilstereo !
                  Var ikke så dumme mange av disse installasjonene..

Hvordan står det til med lyd i bil idag?
                  1993 BMW 318is coupe

Alpine - Phoenix Gold - UsAmps - Hertz - Odyssey - Evus - Tsunami - Vibroplast

Comment

Brukte mye tid og krone på bilsetereo tisligere, men de siste årene har familie og familie forøkelse tatt over.
                    Kommer tilbake med noen bilder av det simple lille som er gjort nå.

Comment

Da får jeg vel slenge ut noen bilder av familiebilen, en sliter fra 90 med opel merke på panseret og Omega på hekken.

Når jeg kjøpte den så puttet jeg over en sony cdx-4000R som jeg hadde liggende og de originale høyttalerene.

Dette var jo en familiebil, men med tid og stunder begynte det å klø i fingrene med utbedre den elendige lyden fra de originale høyttalerene.

Jeg fikk tak i et sett med Cervin wega SS6903 til å putte i hattehyllen.

Så jeg gøyv løs på oppgaven med friskt mot, og under åpen himmel fikk jeg klippet til litt større hull så de gikk nedi. Saget så til en tynn plate for å feste dem i hattehyllen og modifiserte original gitteret over slik at de ikke ble synlige.

Dette hjalp i det minste litt, men etter tid vill en jo typisk ha mere, tilfeldig hadde en bekjent et dekkbehov og jeg hadde no gammelt rask liggende.
                      Så jeg byttet til meg en temmelig "made in hongkong garasje" forsterker ved navn Dragonsound på hele 1200watt

De ble trekt kabeler, strøm på den siden hvor det gikk ledninger originalt og signalkabel på motsatt side.
                      Sikring montert og alt koblet sammen med forsterkeren monter på siden i bagasjen der den er minst i veien for barnevogn og annet nødvendig utstyr

Dette fungerte helt greit en stund.... så kom den følelsen luskende at det hadde vert greit med litt lyd foran også.
                      De originale diskantene oppe på dashbordet var ikke helt med lenger, ikke så rart etter så mange år.

Så på en handletur over riksgrensen kom jeg over et greit tilbud, hadde lenge lurt på å bytte ut den elgamle cdspilleren med noe nyere som også tar mp3 samt har mulighet for ekstern tilkobling.
                      På en at disse radio/tv sjappene ble det handlet pakk med Sony cdx-gt222, GAS alpha 425x og GAS alpha 6925x for en billig penge.

Vell hjemme ble de trofaste cervin wegaene byttet ut med gas høyttalerene, ikke store forskjellen i seg selv bortsett fra fargen.
                      Men på dashbordet ble det noen små modifikasjoner for å få høyttalerene til å pase nedi sporet, og litt modifisering av rammen til gitteret. Også her foran skulle det ikke være synlige at det var byttet høyttalere.

Samtidig ble den gamle cdspilleren dratt ut og den nye skyvd inn på plass, og det ble endel bedre lyd bilde når jeg fikk litt diskant foran også.

Dette opsetter varte en stund, nesten ett år før en av disse supre GAS høyttalerene begynte å skrape
                      For så å skrape værre og værre før den ble helt stille, jeg tok den ut og konstanterte at den var defekt.
                      I sinne og frustrasjon over dårlig kvalitet på denne dritten ble denne høyttaleren bannet opp og ned før den av all min makt fløy over veien og inn i skogen
                      Det siste jeg så av den var i det den fyk mellom grønnt løv på vei til evigheten

Så ga jeg litt opp musikk i bil prosjektet da jeg for det meste pendlet kollektivt til jobb og brukte bilen svært lite.
                      Men som dere alle vet så kommer det suget etter lyd... mere lyd...
                      Og som tidligere klarte jeg ikke holde unna for presset og fikk tak i et sett med Rockford fosgate Punch P1694C høyttalere.

Kaset ut den siste GAS dritt høyttaleren som selvfølgelig virket og fikk lurt inn settet fre Rockford Fosgate, og dæven der skal jeg si det var endring.
                      Nå var det mere trøkk og dynamikk i lyden i forhold til tidligere

Og slik står den den dag i dag, bruks til normal musikk på familieturer og radio.

Neste steg er en bedre forsterker og en basskasse, men det får bli når banrevognen har forsvunnet

Comment

Den siste bilen din , B asconan. Sikkert bilde som lyver litt , men så ut som den hadde kjempelange dører. Kunne jo fått plass til hva som helst der etter bilde å bedømme xD

Enig i at det var artig å se gamle bilder. Ser jo også at bygg'a dine har blitt mer å mer strøkne

Foresten , hvor store høytalere kan man ha i dash'n på Omega? En kompis har nemlig en Omega 3000 ser du.

Comment

Det er vel 4" jeg har oppe på dashen og i dørene går det vel 6"

Comment

kjekt og se andre opel folk !
                            Mange stilige old school bygg her , rått !

Comment

Working...
                            X