Announcement

Collapse
No announcement yet.

Idétråd - Touran '06 bygg

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Idétråd - Touran '06 bygg

(Litt usikker på om dette var riktig underforum)

Hei!

Har snart en ny bil i hus, og da klarer jo ikke tankene på å bygge litt stereo i bilen og dy seg..

Bilen vi "nesten" har bestemt oss for er en Volkswagen Touran 2006, med 1,9l motor (105Hk) og enten DSG automat eller manuell 6trinns kasse. Forskjellen på bilene er utstyrspakken. Automaten har en Exclusivepakke med sportseter, CD-veksler, Navi sammen med CD/Radio og multifunksjonsratt. Den har og litt annerledes infodisplay. Bilene er varebiler, dvs mer enn nok plass til å bygge bak men jeg vil helst ikke bruke så stor plass da jeg planlegger å bruke den i jobbsammenheng (utleie av scene/lyd/lys).

Har egentlig ikke så mye kunnskap om denne bilen enda, men det hindrer da ikke i å begynne å se etter litt utstyr! Har noen krav, det er meget mulig noen blir fjernet men det er sånn jeg ser det for meg:

- Bytte ut CD/Navi-enheten med en 2DIN DVD-spiller med mulighet for en eller flere skjermer
    - Sette inn et nytt 2veis frontsett
    - Bygge en kasse bak med et eller to elementer (10" eller 12")
    - Bygge inn/ned forsterkerne så diskret som mulig så disse ikke blir skadet under frakt av utstyr
    - En TomTom GPS-enhet

Ellers vil jeg se på demping og kanskje gjøre det til et litt gjennomført bygg. Har for det meste lyst til å bruke Alpine men er åpen for andre forslag. Grunnen er at jeg har vært såpass fornøyd med det jeg har av Alpine fra før og det jeg har hørt av andre sitt.

Tenkte jeg skulle opprette en tråd for å dele meninger jeg har og kanskje få litt ideer fra dere Vil legge ut de produktene jeg tenker meg og noen skisser før jeg oppretter en prosjekttråd. Bilen blir forhåpentligvis kjøpt denne uken hvis jeg får presset fattern litt

En ting jeg lurer på, er om 2DIN-spillere passer rett inn der spilleren sitter fra før, eller om det finnes adaptere for disse bilene?
    VW Touran 2006 1,9TDI HL <-- Fremtidig bygg : )

Jeg har en 2007 (før facelift) som jeg skal selge. Hadde tenkt å bygge den om til personbil først. Men om noen vil kjøpe den som varebil, så selger jeg den.

Bilen er en sort Exclusive 140tdi med DSG. Det sitter stor stereo i den. Med Kenwood toppmodell 2-DIN navi enhet, 2stk 4 kanalere og 1stk monoblokk, også toppmodeller fra Kenwood. Frontsettet består av Hertz ML280 diskanter, HL70 mellomtoner og HV200 midbass, alt bygd inn i dørene. All kabling fra Connection Sonus. Bilen er dempet med over 100kg Vibroplast M1 og utstrakt bruk av Bimast Bomb.
    Kan selges med 19" felger med helt nye sommerdekk. og 17" felger med bra piggfritt. Og uten stereo, om ønskelig.

1. eiers bil
    Reg.dato 29/09/06
    4x elvinduer
    Multifunksjonsratt
    Ryggevarsler
    Avtagbart hengerfeste
    Bi-Xenonlys
    Sota vinduer foran, så de er like som det orginale bak
    Tefcar behandlet hvert år
    19” sommerhjul med helt nye 245/35 dekk
    17” vinterhjul m/piggfri dekk
    30mm sportsunderstell
    2008 Touran Cross baklamper (sota)
    Kenwood navi + orginalnavi medfølger
    Km.stand: 68.000
    Fult servicehistorikk. Nylig tatt storservice 60.000 m/giroljeskift.
    Aldri chipet
    Denne har alt, bortsett fra skinn og soltak!
    Mvh
    Pål Andréas Bryng
    Bilstereosenteret.no
    Vi forhandler bl.a.:
    Pioneer - Focal - Rockford Fosgate - Cadence - Ground Zero - Tsunami -
    Alpine - InstallBay - Brax - Helix - Silent Coat - dynaBel - Clarion - MTX

Følg oss på Facebook
    Gjør en trygg handel hos oss. Sjekk vår feedback-side!

Vi gjør det vi kan for å levere det Du ønsker deg, til en hyggelig pris!

Comment

pris for den der pål?? btw er det en mail på vei til deg i de sene nattetimer eller morgen tidlig, avhengig av hvorvidt jeg holder meg våken

BEKLAGER OT, ON TOPIC:

Syntes du skal se på andre merker en alpine også, kanskje bruke alpine spiller fordi de virker solide, men som Pål sier går det mye dempematerialer i disse, og jeg ville omtrent bestemt meg for et budsjett først og tenkt på hva slags bygg du ønsker før du bestemmer deg for produkter( skjult installasjon/show/om det skal være et rent SQ anlegg eller noe du kan dra på Db drag med osv

Comment

jeg skal ha 225.000 med alt. Eller 295.000 som 5-seter.
        Mvh
        Pål Andréas Bryng
        Bilstereosenteret.no
        Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Pål, den blir nok i dyreste laget Fattern som betaler, og han har sett for seg et budsjett på rundt 150 000. Har du vært fornøyd med bilen? Noen problemer generelt eller med DSG-kassa? Vi har sett på disse to
          http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19333633 <- min favoritt
          http://www.finn.no/finn/car/object?f...lderId=1031551 <- fattern pga pris
          Grunnen til at jeg vil ha den blå er pga DSGkassa. Navi og Cdveksler blir sikkert tatt ut, men det andre som er forskjellig fra den grå er et pluss i min bok. Så hvis noen finner noen gode argumenter for den blå blir jeg glad

Originally posted by golfnos View Post
          pris for den der pål?? btw er det en mail på vei til deg i de sene nattetimer eller morgen tidlig, avhengig av hvorvidt jeg holder meg våken

BEKLAGER OT, ON TOPIC:

Syntes du skal se på andre merker en alpine også, kanskje bruke alpine spiller fordi de virker solide, men som Pål sier går det mye dempematerialer i disse, og jeg ville omtrent bestemt meg for et budsjett først og tenkt på hva slags bygg du ønsker før du bestemmer deg for produkter( skjult installasjon/show/om det skal være et rent SQ anlegg eller noe du kan dra på Db drag med osv
          Jeg har sett litt på Hertz og, men har vel egentlig ikke sett så mye på det. Satt i går natt og tenkte jeg skulle begynne å se på det og opprettet en tråd for å huske på alt.
          Burde nok se på et budsjett ja, jeg er litt usikker på om jeg vil lage en skjult installasjon foran, men bak skal hvertfall forsterkerene gjemmes (f.eks. bygge opp gulvet et sted og legge de der). Blir nok ikke Dbdrag her, vil ha et anlegg som spiller godt med god lyd og litt trøkk hvis jeg vil det Skal bestemme oss for bil i morgen ser det ut som, så blir nok litt mer ideer om hvordan bygget skal se ut når vi får bilen.

Comment

Jeg har ikke opplevd noe negativt med DSG. Kassa er super nice og girer mykt og fint. Men pass på å sjekke at det har vært girolje-bytte ihht serviceinterval. Det er dyrt å ta dette skiftet, 3700 kr ca.

Av utstyr jeg ville prioritert i en Touran Highline/Exclusive er DSG, Multifunksjonsratt og hengerfeste. Utover det har highline eller exclusive det du trenger og litt til. Hadde ikke vurdert en trend, travel eller annen modell. De er rett og slett vanskelig å bli kvitt sammenlignet med highline og exclusive.

Du får si ifra om du er interessert i 19" hjul. Tenkte å selge disse løst
            Mvh
            Pål Andréas Bryng
            Bilstereosenteret.no
            Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Hmm, gode argumenter. Strider mot et argument han fikk av en kjenning som sa at det var exclusive/highline som var vanskelige å selge Så takk! Får se om det er verdt 25 000 ekstra..

Har du prosjekttråd på bilen/bilder et eller annet sted? Hadde vært morsomt å sett

Comment

søk på touran under prosjekter, så finner du noe der.

Det er det dummeste rådet jeg hørt. Hvorfor skulle det være vanskelig å selge en bil med mer utstyr Kjøp helst exclusive. Da får du med 17" felger, sportsunderstell, ryggevarsler, sota vinduer og noe annet pjask, i forhold til highline. Interiøret er en tragedie i de andre modellene. Ser ut som flugtstoler....

PS: det eneste negative med 105 og 140hk pumpedyse diesel er at den går ekstremt kaldt. Så varmeapparatet fungerer svært dårlig i kulde. Med min må jeg kjøre i 15-20min før det blir lunk. Men jeg mistenker at det er en feil på dieselvarmeren. Denne går i safemode om du har under kvart tank og prøver og starter og stopper bilen 3 ganger når det er under 4 grader pluss. Dette for å ha nok divstoff til å kjøre, og ikke bare til å varme. Helt idiotisk, men sånn er bilene laget.

Sjekk også for rust på bakluka. Rundt bremselyset i topp og ute i sidene i knekken over skiltet. Der ruster de på sikt. Garantisak uansett men.
                Mvh
                Pål Andréas Bryng
                Bilstereosenteret.no
                Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Fant, men savner noen bilder..

Jeg vet ikke, men bilen blir visst i dyreste laget sier han.. Ikke vet jeg heller hvor mye man kan prute ned på sånne biler, er hos forhandler.

Spørsmål, hvem forhandler (billigst) Alpine-spillere i Norge? Tenker på IVA-W205, billig å kjøpe fra USA men da får man ikke med RDS, og det er er krav fra pappa sin side.

Hva angår subber og forsterker er Alpine og sonicelectronix.com et alternativ - 800 dollar (uten frakt) for 2stk. 12"R-subber med gitter og en 2000w rms forsterker fra Alpine. Hvis noen i Norge klarer å slå det får dere si fra Evnt hvis dere har et godt alternativ hehe..

Comment

IKKE KJØP HOS FORHANDLER!!! Ha is i magen og følg med på finn daglig. Det dukker stadig opp noen billige 140hk exclusive. Det er 5års reklamsjonsrett på bilen, så du er like trygg om du kjøper privat. Og hverfall hvis du tar en NAF-test i tillegg.
                    Mvh
                    Pål Andréas Bryng
                    Bilstereosenteret.no
                    Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Da står bilen "trygt" parkert utenfor blokka Hentet den på onsdag, og venter på penger så jeg får begynt å legge kabler (strøm og signal). Jeg tenkte jeg skulle legge to 50mm2 bakover, en 2kanals- og en 4-kanals signalkabel. 4-kanaleren blir nok ikke brukt med det første, men da slipper jeg å legge opp igjen dette ved en senere anledning. Sikrer kablene foran ved batteriet (Er det vits i å sikre både + og - eller holder det med +?) og setter en distribusjonsblokk bak så jeg deler videre.

Så kommer spørsmål til dere som har bygget i denne bilen før. Er det enkelt å trekke kabler i denne bilen? Hvor har dere gått gjennom torpedoveggen/funnet et hull? Noen generelle tips? Venter på lønn så jeg får begynt å kjøpe inn kabler.

Prioriteringsliste:
                      Legge strøm+signalkabler
                      Kjøpe inn monoblokk+bass
                      Bygge ned monoblokken
                      Bygge basskasse

Når det kommer til demping, hvor bør jeg prioritere å dempe her? Burde jeg dempe gulvet bak/foran eller andre steder, eller er denne bilen godt dempet fra før? Ønsker helst ikke å bruke altfor mye penger og lurer på hva jeg burde bruke av matter og om jeg må bruke flere forskjellige typer.

Og Pål, vet du når dere får inn igjen 50mm2 Installbaykabler og 2- og 4-kanals signalkabel fra connection?

Comment

Strøm får du lett igjennom den store gummigjennomføringa som er på baksiden av batteriet. Plukk ut batteriet og batterikassa, så kommer du fint til. Jeg la strøm i midtkonsollen og høyttalerkabler og signal i kanalene. Jording trenger du ikke dra fra batteriet, om ikke du vil. Du kan f.eks bruke en av boltene til sikkerhetsselene bak.

Basskassen bør stå langt bak i bile og spille bakover eller til siden. Eller du kan kappe hull i veggen og la de spille frem. Men å sette kassa inntil veggen og la den spille bakover fungerer dårlig i varebiler.
                        Mvh
                        Pål Andréas Bryng
                        Bilstereosenteret.no
                        Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Signalkabler er ikke langt unna. Men strømkabel tar nok en stund før vi får inn igjen
                          Mvh
                          Pål Andréas Bryng
                          Bilstereosenteret.no
                          Vi forhandler bl.a.:

Følg oss på Facebook

Comment

Vi ar litt av den blå 50mm2 kabelen på Hamar.
                            Litt usikker på hvor mye, men kan måle opp i morgen.
                            Er det mye du trenger da?
                            Mvh.
                            Bjørnar Kristiansen
                            BK Caraudio
                            48059681

Comment

Ah, det skal sjekkes ut. Thanks! Nei, jeg vet jeg ikke trenger dra det fra batteriet, men jeg har sett flere gjøre det og lurer på om det er bedre enn å bruke et punkt bak?

Så du anbefaler altså å ikke ha kassa nærme forsetene. Jeg hadde jo selvfølgelig tenkt å plassere den der pga plassen. Ved å plassere kassa lenger bak vil jeg ta opp plass jeg kunne brukt til utstyr osv. Å fjerne reservedekket er nok ikke aktuelt. Blir lyden mye dårligere ved å plassere den ved forsetene?

EDIT: Ah skjønner. Hvis jeg skal trekke to kabler forfra, vil jeg trenge 8-10m.
                              Last edited by ovinn; 22-11-2009, 23:31.

Comment

Working...
                              X