Jaja, da er det iallefall lyd i bilen..
Alt er montert foruten monoblokka, så jeg har ikke fått testet med sub enda.
Det er tydelig lenge siden sist jeg satt i en god bilstereo bil..! Lurer også litt på hvorfor dette er min første spiller med tidskomp noensinne.. Uunnværlig!
Den automatiske tidskompen i P88RS synes jeg var lite tess.. mye bedre å måle opp og finjustere etterpå i min bil.. I auto så flyter hele lydbildet, og venstre er kraftig dominant.. Nå måtte jeg legge 2 knepp til høyre nå og, men det er digg å høre vokalisten midt foran seg nå
Er litt mye midbass som kommer nedenifra (forsåvidt logisk nok m.t.p plassering ), men tror det tåles å justere ned delefrekvensen litt så en får løftet de frekvensene opp litt.. ligger på 200hz deling mellom mellomtone/midbass nå..
Midbassene er overaskende gode synes jeg, og selv med flat EQ spiller det hele overaskende pent (i mine utrente ører) sålangt.
Gleder meg fælt til å få inn monoblokka, og virkelig starte på justering nå, selv om jeg foreløpig helt klart ser mine begrensninger på det området..
02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
01` Seat leon R 4x4 turbo
Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!
Automatisk tidskorrigering og balansen to knepp til høyre? En grei start det da på mange områder.
Tidskorrigeringen i den spilleren virker på den måten at man måler avstanden til høyttalerne (da fortrinnsvis helt inn til spolen cirka) og knatter dette inn i spilleren. Spilleren regner så ut hvor mye hvert element skal forsinkes. Mange tar bare å "drar" center med å la venstre stå i 0 og tvinge frem et stereobilde. Problemet da er at du muligens er enda mer ute av fase en før du starta å skru
Ser du deler ved cirka 200Hz. Sikkert ikke feil det, men hvor bratt deling har du der? Ikke rart mye kommer nedenfra om du kun har 6dB knekk f.eks Prøv 24dB for å se om det hjalp noe. Det morsomme med aktiv deling er jo at man kan leke seg litt og se hva som skjer når man gjør det ene eller det andre
Lykke til!
Mvh Tony - The only road to take is perfection itself
Automatisk tidskorrigering og balansen to knepp til høyre? En grei start det da på mange områder.
Tidskorrigeringen i den spilleren virker på den måten at man måler avstanden til høyttalerne (da fortrinnsvis helt inn til spolen cirka) og knatter dette inn i spilleren. Spilleren regner så ut hvor mye hvert element skal forsinkes. Mange tar bare å "drar" center med å la venstre stå i 0 og tvinge frem et stereobilde. Problemet da er at du muligens er enda mer ute av fase en før du starta å skru
Ser du deler ved cirka 200Hz. Sikkert ikke feil det, men hvor bratt deling har du der? Ikke rart mye kommer nedenfra om du kun har 6dB knekk f.eks Prøv 24dB for å se om det hjalp noe. Det morsomme med aktiv deling er jo at man kan leke seg litt og se hva som skjer når man gjør det ene eller det andre
Lykke til!
Nai, aut. komp. funket dårlig av en eller annen grunn
Så på målene den la inn etterpå, å det var jo helt hinsides på mellomtone/diskant.. Veldig lange cm mål, typ 40+cm mer enn jeg ville ha.. Midbass så mere rett ut. Men det hørtes nesten bedre ut uten tidskomp enn i auto altså.
Gikk for custom, med måling til hvert element (midt imellom diskant og mellomtonene da).. så finjusterte jeg litt med øret, og tilslutt dro bildet litt til høyre med balanse.
Kjører foreløpig 12db deling på alt.. aktiv 200hz LP på forsterker til midbass, aktiv 63hz HP fra spillern.. Aktiv 200hz HP fra spilleren til frontsett med passivt pioneer filter mellom mellomtone/diskant..
Tenkte kjøre sub med 24db aktiv fra spiller på 63hz.. + subsonic 20hz i forsterker..
Skal jobbe litt mer med den delinga når subbene skal vekkes opp
Men en annen ting om emnet.. Subbene mine er vendt bakover, med bassport ut til siden.. Hvordan skal jeg måle lengden dit? Ifra øret og luftstrekk rett til subbene, eller via refleksjon i bakveggen til bilen?
02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
01` Seat leon R 4x4 turbo
Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!
Det greieste å få svaret på dette, er vel å fyre opp og prøvelytte først med direkte avstand til elementet inntastet, for deretter å måle avstand via reflekssjonsflatene til øret.Du blir sannsynligvis å lande på noe midt mellom etter at du har gjort nytte av lyttefinnene på hodet.
Raymond Pedersen
Byggebil er en 97 Subaru Impreza. Alpine,Pioneer og Macrom utstyr under testing.
Tar det som det kommer, og løser det som det går.
Står igjen bittelitt stripsing, og så tilaging av plate over forsterkerne.. Blir bare gulv over de, med utskjæring til selve chassiet på de.. Tenkte bare la dette gulvet fortsette frem, på begge sidene av sub kassa..
Fått en til å lage utforings ringer i nylon til mellomtonene! Synes det ble bra selv
Spilleren står i org plassering såklart.. kunne tenkt meg RSII for utseende her, men det blir det ikke noe av tror jeg.
Så tilslutt, midbassene i dørene.. montert så langt frem i døra som jeg fikk til, både for vinkling (svakt fremover), og for å få de så langt unna ørene som mulig.. Tappert forsøk på lydbilde optimalisering
Dørtrekket ser svart ut i virkeligheten. dårlig mobil bilde.
Ikke fått test spilt med høyt volum enda, pga barn som sover, og uregistrert bil enn så lenge, men det blir vel imorgen tenker jeg På normale volum, så er jeg iallefall VELDIG fornøyd med hvordan det låter selv nå, til tross for veldig lite EQ bruk enda
02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
01` Seat leon R 4x4 turbo
Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!
ER så heldig å ha prøvehørt dette anlegget tidlig i justerings fasen, og kan med hånden på hjerte si at dette blir bra!
Veldig fint lydbilde og fylde i bånn.... Nesten slik at man ikke trenger sub her.... helt utrolig hvor bra Hertz settet i dørene spiller.
Blir morro å høre slutt resultatet med bassene tilkoblet
Stå på Ola!
sigpicAut forhandler av dynaBel,DIGITAL DESIGNS,pioneer,alpine,peerless,lotus seas, focal, Ground ZERO , Rockford Fosgate. Cadence mm
Web :www.ulvundsbilstereo.no
Mvh Jonny Ulvund, eier av ulvund's bilstereo
Kom med de
Deilig bil dette! Spesielt med porsche-felgene (om jeg ser riktig?) Ser hvertfall ut som det.
Kommer til å følge med her, alltid spennende med nye prosjekter
rs2 har 5x130 boltsirkel originalt, dvs ekte porschefelger
gratulerer med en grisefet bil med nok power, har en ganske lik 80 selv men med en mye kjipere motor desverre hvis du trenger mål til en diskret installasjon i bagasjen så kan jeg ta mål av mitt
Etter litt justeringer av delefilter, og gain, så ble jeg seriøst overasket over Auto tune funksjonen til P88rs`n nå gitt.. Nå er den på helt andre mål enn forrige gang, og enda bedre sentrert lydbilde enn jeg fikk til manuellt
Strålende fornøyd med dèt Det spiller pent i mine ører, og rett høyt også faktisk Men skal nok få det bedre justert av noen som driver med dette etterhvert tror jeg. For å hente ut det beste mulige resultat tenkte jeg..
Blir ikke klok på sub innstillingene.. Det låter bra, presist osv, men innstillingene? det er 140cm fra ørene til subbene. via bak veggen så blir det ca 240cm. Jeg hørte at det ble betydelig mer presist på 240 enn på 140.. P88RS stilte seg inn på 400cm?! Altså, trolig maks antar jeg.. Hører ikke stor forskjell ifra 240 jeg men hehe..
Skal forresten fase justeringen på sub forsterker i utg pkt stå i 0 grader? Er det det samme å vri denne til 180, som å snu fase fra norm til rev inne på spilleren?
02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
01` Seat leon R 4x4 turbo
Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!
rs2 har 5x130 boltsirkel originalt, dvs ekte porschefelger
gratulerer med en grisefet bil med nok power, har en ganske lik 80 selv men med en mye kjipere motor desverre hvis du trenger mål til en diskret installasjon i bagasjen så kan jeg ta mål av mitt
Meget pent bagasjerom
Jeg holder på å lage dekkplata i bunn nå, men det blir nok ikke sidevegger i min nå.. Mulig det blir bygd om siden..
Effekt er det jo endel av, men nok? Har kjøpt ny blokk/topp nå, fullt maskinert, balansert ++, med smidd innmat.. Tenker vi skal strekke oppimot 500hk 650nm ut av den, og da er turboen tom. Det får holde i en bruksbil som skal kjøre ungene til barnehagen daglig.. Montering av dette skjer nok neppe før til våren/sommeren dog. Nå skal jeg bruke den en stund først
02` Volvo V70 D5 197hk/470nm
01` Seat leon R 4x4 turbo
Takk til ULVUNDS BILSTEREO for god service og priser!
Comment