Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mr2 prosjekt.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mr2 prosjekt.

Har satt igang med et lite prosjekt.

Skal bygge stereo med god lyd og greit trøkk i sommerbilen min. En toyota mr2.

Foreløbig, er følgene planlagt, og ferdig kjøpt:

Komponenter:
    Fronsett. Polk Audio MM6501.
    Forsterker: Alpine Mrp-f600.
    Cd spiller: Pioneer FH-P80BT.
    Subber: Elemental desgins e3.6

Kommer: Ledninger, sikringsholder og kondensator.

Er litt begrenset hva jeg får gjort før våren kommer, da bilen står vinterlagret.

Har bestemt meg for å montere anlegget mest mulig diskret. Med flest mulig komponenter skjult.
    Subbene skal bygges inn i kasse på orginal plassering av gamle subber. Se bilde. Satser på å bygge et par kasser i mdf, så de kan fjernes, og bilen tilbakestilles til orginal igjen, hvis nødvendig. Duger det ikke med disse subbene, får jeg heller sette inn en Rockford P3L shallow kasse bak setet, selv om Taraga taket i utgangspunktet skal stå oppå det orginale sub.rommet.

Fronsettet passer godt i dørene, så det sklir rett inn.

Forsterkeren skal monters foran i Reservehjulsrommet på bilen. Der står også batteri, så blir ikke så mye lange ledninger. Skal lakkere plastdekslelet på bildet i reservehjulsrommet i samme farge som bilen.

Cd spilleren skal monters i dashbardet som er rett bak reservehjulsrommet, så signalkabler osv blir kortest mulig.

Foreløbig bilder:
    Før annlegget er påbegynt montert.
    Bilde av reservehjulsbrønn, bilde av slik jeg ser for meg forstekrer montert i brønnen. Bilde av sub rommet bak setet. Bilde av selve bilen.
    Attached Files
    Last edited by magnesmurf; 02-12-2009, 17:06.

Alltid kult å se bygg i disse bilene, veldig begrenset med plass
    Liker diskre anlegg.
    Bmw e34 520:
    Fountek FR88EX & Peerless SLS213 powered by Audison

Comment

Snaxy bil du har der! Blir sikkert gøy å bygge i denne (Fikk lyst på en slik selv nå ja)
      Alpine cda9855r / Rockford Fosgate PunchPower / Hertz Space 6 Mids

Comment

Hvis du definerer trangt som gøy når det gjelder bygg så

Ser for meg at det blir en skikkelig utfordring å bygge anlegg i bilen, og få det til å se bra ut.

Men gelder meg jo litt til våren og å sette i gang da

Skal hvertfall legge hele sjela i å få det seende penest mulig ut, og få det til å spille best mulig.

Comment

Trangt er jo bare moro...Lukter Glassfiber lang vei av den kasse løsningen bak setet Gleder meg til å se resultatet

Comment

Ikke helt umulig det blir glassfiber der, men har null erfaring med støping av glassfiber. Så er også mulig at det bare blir MDF kasse som passer inni rommet.
            Subbene (ed e.36) har anbefalt kassevolum på 6-8,5 liter. Og med glassfiber kan man få ut ca 12 liter av rommet baki der. Så bør holde med en selvbygd kasse. Vil gjerne ha mulighet for å ta ut kassen igjen.
            Og med tanke på hvor skjult alt blir inni der, har jeg ikke behov for noen stilig kasse i glassfiber.

Hadde jeg hatt erfaring med glassfiber hadde jeg kanskje turt å begi meg ut på støpe prosjekt. Men blir nok til å prøve med MDF først, og regne ut volum fra det. Blir det bra nok får det holde.
            Hvis jeg må ha glassfiber kasser baki der tar jeg nok kontakt med installbay...

Comment

Blir nok bra med MDF også...du kan vel bygge kassa litt høyere enn rommet så du får et par liter ekstra også vel?? eller blir det dumt? Kassa sitter ihvertfall godt nedi der Genialt at du slipper lange kabeltrekk da...

Comment

Du ska ha de i lukket kasse?
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

De blir i lukket kasse, og blir bygget nedi rommet. Portet kasse blir for stor. Dekselet oppå må være der for å få satt targa taket bak setet.
                  Blir nok bare å prøve seg frem og se på resultatet, men etter hva jeg har blitt fortalt skal de spille som bare juling med lukket kasse på ca 7 liter
                  Så håper det blir vellykket.

Comment

fin bil du har der blir kult å følge med på prosjektet
                    VOLVO- for life
                    Digital Design, Dynabel, /////Alpine

Comment

ååå? er det bare 1 bass som skal inn i det rommet (dvs en bass per rom)? isåfall har du "GOD" plasshihi

Comment

Jepp. Blir bare en bass per rom. Er et rom bak hver sete Så er nok plass. men ikke god plass

Comment

hehe.. 10 liter tror jeg toppen du får ut av det rommet der, med mindre du tetter det med glassfiber eller noe ala det. Du bør forsterke fronten der du fester høytaleren enten med å sette noe avstivninger til veggen bak, eller ved å bygge en vegg der du monterer elementet. Den er utrolig svak den veggen der.

Har selv en 90 mod mr2 stående, som jeg har skåret bort det rommet der, og har nå 2x 10" i ca 20 liters kasser stående der, pekende nedover. Og det spiller som bare rakkern
                          Sture Vedal

Comment

Får ut 13 liter med glassfiber, og ca 10 liter med mdf. Har målt. Med tanke på at jeg ikke trenger mer enn 8,5 liter er det passe

Har undersøkt alle muligheter for å montere bass i bilen, inkludert det å fjerne veggen og sette inn kasse. Men kom frem til at jeg vil ha muligheten til å tilbakestille bilen til orginal stand. Og da nytter det ikke å kappe vekk noe.

Comment

Jeg fant ut at det vil være for mye jobb å montere noe nedi der, og ha muligheten til å tilbakestille. Det er noe jeg aldri kommer til å gjøre med mine biler. Da igjen, jeg prøver jo så godt jeg kan å unngå å herpe dem, da.. Så om jeg selger mr2'en, så blir det med anlegget, tenker jeg. med mindre ny eier absolutt ikke vil ha det.

Om du skal bruke glassfiber nedi der, så husk å kle innsiden av rommet med noe tykt stoff, som f.eks fleecepledd, så ikke glassfiberen blir liggende å slå mot metallet, i tilfelle kassa skulle bli litt myk.. Det er en djævelsk irriterende lyd å høre på. Fikk det i første forsøket mitt med glassfiber som jeg lagde i min.. Den kassa endte på dynga.
                              Sture Vedal

Comment

Working...
                              X