Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ-anlegg Mitsubishi Carisma 2003

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Kommer vel an på de forskjellige kontorene der og.. Jeg har alltid fått felger og senk godkjent på samme time.
    Men, omatte dersomatte hvisomatte, TTT finner ut av det, enkelt og greit!
    2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

    Comment


    • Update!

      Tenkte det kanskje var på tide med en aldri så liten oppdatering.
      Er ikke så mye som har skjedd i det siste, og i vinter generellt,
      på bilstereofronten hvertfall, men tenkte jeg skulle lufte
      planene jeg har for anlegget og litt om hva som skjer...


      (tok ett bilde etter jobb ista ^)

      Hva skjer nå om dagen?
      Endelig kommet igang med å gjøre litt ting, men desverre ikke så mye stereomessig hittil.
      Fokuserer først og fremst på en liten våroppfriskning på selve bilen først. Har jo fått på
      go'dekkene til sommern igjen, og har gjenoppdaga all subbinga pga. senkesettet mitt, så....



      På fredag monterte jeg to sånne på hver side bak for å heve den litt ^
      og det funka jo fjell! Skjønner ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før...
      Nå er det jo også litt "likere" forhold mtp rom i hjulbuene foran og bak,
      så baktung ut når det var 0 rom bak og mye foran (til tross for 40/20 senk).



      Før jobb idag tok jeg olje- og filterskift på bilen, hadde gått 10.000 km igjen ^
      (vet det egentlig ikke er nødvendig å ta det så ofte, men hvorfor ikke? Billig og lett!)
      Kjøpte samtidig inn litt bedre utstyr til oljeskiftinga, er jo greit å ha slikt til neste gang osv.



      Har også kjøpt inn Clay (takk for tips Tony), og en sånn 3-stegs poleringspakke fra Meguiars ^
      sammen med diverse mikrofiberkluter, pads, også en vaskehanske + bilshampo. Nå skal den skinne!


      Planer fremover?
      Forløpig skal jeg beholde frontsettet slik det her, og heller ta tak i andre ting. Funker såpass bra syns jeg.
      Har heller ikke så mye tid til overs om dagen, sånn er det når man går skole, jobber OG har dame (høhø..),
      men jeg har en del ting jeg har lyst til å ordne så fort som mulig, men mye må nok vente til sommerferien:

      Bilmessig...
      -Grundig vask og polish DONE!
      -Fjerne bakrutevisker
      -Kjøpe ny hattehylle - må sjekke bilopphuggeri, kosta 3000 kr. nytt!

      Bilstereomessig...
      -Har fortsatt bittelitt dynamostøy i P99RS, skal bort!
      -Lage deksler foran og mellom Mosconi forsterkerne (for å skjule metallet under)
      -Montere innkjøpte lys på hver side av Mosconiene, blir nok tøft!
      -Gjøre om på bagasjeromsplata over forsterkerne
      -Legge opp kabler på nytt, gjøre det skikkelig

      Det er alt jeg kommer på hittil, så får vi se hvor mye som blir gjort iløpet av kommende måneder.
      Følg med! Håper jeg får tid til mye fremover, så jeg får bidratt litt på prosjektdelen igjen.


      Originally posted by J.T. View Post
      Kommer vel an på de forskjellige kontorene der og.. Jeg har alltid fått felger og senk godkjent på samme time.
      Men, omatte dersomatte hvisomatte, TTT finner ut av det, enkelt og greit!
      Stemmer det, men timen jeg fikk ble jo ikke før langt ute i Mai, så vi får se...
      Siden jeg har fått heva bilen bak så er det jo hvertfall god klaring mtp. 17" felger der!
      Last edited by TakeTheTime; 22-05-2011, 17:24.
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
      Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

      Comment


      • Artig å se det skjer litt. Vi må ta ett "minitreff" på shell en gang igjen snart så jeg får høre på endringene dine siden sist jeg hørte.

        Angående fjærene, så anbefaler jeg deg ikke å ha på disse mellomklossene når du skal godkjenne. Er relativt sikker på at biltilsynet kommer til å steile hardt på det der. Det endrer egenskapene, og fjærene er ikke lengre slik de skal være i henhold til papirene.

        Comment


        • Mener du hardnakket påsto at det var god plass i hjubuene bak og subbing aldri kom til å bli et problem en gang?
          Men de greiene mellom fjærene kunne du kanskje plassert litt annerledes? Når alle er på den ene siden av fjæra vil den jo bøy seg når det blir belastet.
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • Originally posted by trustno1 View Post
            Artig å se det skjer litt. Vi må ta ett "minitreff" på shell en gang igjen snart så jeg får høre på endringene dine siden sist jeg hørte.

            Angående fjærene, så anbefaler jeg deg ikke å ha på disse mellomklossene når du skal godkjenne. Er relativt sikker på at biltilsynet kommer til å steile hardt på det der. Det endrer egenskapene, og fjærene er ikke lengre slik de skal være i henhold til papirene.
            Tenkte på det selv, det får vi til vettu! Er ganske mye bedre nå, lyden i fulltonene fikk hvertfall forbedring med P99RS og Mosconi (forsterkerne hjalp jo på hele anlegget, hørte en liten forbedring i de rakkerne!). Anlegget ditt spiller jo knallbra, så det vil jeg også gjerne høre igjen snart! Kjørte forresten forbi der du bor i påskeferien, på vei hjem fra vestlandet.



            Må si meg litt uenig egentlig, det er sykt dårlig plass uten de montert - får ikke inn en finger mellom engang ^ og det er jo enda mindre gunstig... Hvis jeg ikke får det godkjent får jeg bare kjøpe meg noen mindre hjul, enten 16" eller 15" - er dessuten mindre hjulstøy i mindre hjul, så det hadde ikke gjort noe.

            Originally posted by Hifonic View Post
            Mener du hardnakket påsto at det var god plass i hjubuene bak og subbing aldri kom til å bli et problem en gang?
            Men de greiene mellom fjærene kunne du kanskje plassert litt annerledes? Når alle er på den ene siden av fjæra vil den jo bøy seg når det blir belastet.
            Jeg har sikkert påstått mye rart, men akkurat det kan jeg ikke huske at jeg har sagt - hvis ikke du snakker om det jeg sa på irc rett etter jeg hadde montert dette på fredag? Da påsto jeg at subbing aldri kom til å være noe problem igjen - og det gjelder fortsatt. Men kan ikke skjønne at jeg har sagt noe annet tidligere, for litt subbing bak har det ALLTID vært etter jeg satte på 17" på denne bilen - noe som egentlig er litt for stort for den. Men uansett hva jeg har sagt så er det ikke vits i å diskutere dette noe lengre.

            Men det du sier om monteringen av mellomleggene stemmer nok ikke. Jeg skjønner ikke heeeelt hvorfor selv, men de blir faktisk ikke bøyd. Er jo stive fjører, og har forhørt meg med flere, og det har visst ikke noe å si at de står sånn. Hadde selvfølgelig satt de inn på hver sin side hvis det hadde gått, men det var for trangt lengre til siden fordi demperne ikke er absolutt midt i fjørene...
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
            Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

            Comment


            • Fjæra bøyer seg nok ikke selv om mellom legget kun ligger på ene siden nei. Når man tenker litt på hvordan en fjær er konstruert, så er det jo sidelengs bøyningsfaktoren som holder den oppe. Om man løfter på ene siden av fjæra vil ikke det gjøre at den bøyer seg anderledes på andre siden.

              Men, jeg er rimelig sikker på at om du dukker opp på biltilsynet med slike mellomlegg så blir du nok pent nødt til å fjærne de for godkjenning.

              Samme type mellomlegg kan jo også brukes til å klemme sammen fjærer.
              Disse endrer på høyden på bilen utenfor hva som fjærene er godkjennte for, og du kommer neppe igjennom en teknisk kontroll med de.

              Comment


              • Originally posted by TakeTheTime View Post
                Tenkte på det selv, det får vi til vettu! Er ganske mye bedre nå, lyden i fulltonene fikk hvertfall forbedring med P99RS og Mosconi (forsterkerne hjalp jo på hele anlegget, hørte en liten forbedring i de rakkerne!). Anlegget ditt spiller jo knallbra, så det vil jeg også gjerne høre igjen snart! Kjørte forresten forbi der du bor i påskeferien, på vei hjem fra vestlandet.
                Spent på å høre hvordan det ble med ny spiller og nye forsterkere ja.

                Ikke så ille lyd hos meg nå heller, men har montert diskanter for å få 4-veis system, og bestillt meg en pxa-h700 og en diskant forsterker. Blir nok bedre når jeg får sikkelig 4-veis justeringsmuligheter

                Comment


                • TTT. De heve/senke klemmene du har montert er IKKE lov og det vet jeg, pluss at de har ett annet navn: fjærknekkere. Og på den måten du har montert de så kalles de: "knekke fjæra enda fortere" Fjærene dine vil få en vanvittig påkjenning slik du har montert de, og jeg har sett utallige fjærer som har knekt på grunn av disse klemmene, både original fjærer og senkefjærer. For meg så er dette en jalla løsning på ett "problem" som ikke er ett problem egentlig, få valset hjulbuene dine og "problemet" er borte eller kjøp justerbart

                  Comment


                  • Om felgene er 13 el 20 spiller ingen rolle hvis du har rett impress i forhold til bredde på felgen.Men er jo bare valse buene forsiktig. (ikke så mye at lakken sprekker)
                    Og jeg er helt enig med Nils her ang. de fjærknekkerene...
                    Ole Petter Holelien
                    Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
                    Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
                    Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

                    Comment


                    • Originally posted by Judys Bilstereo View Post
                      Om felgene er 13 el 20 spiller ingen rolle hvis du har rett impress i forhold til bredde på felgen. (...)
                      Mange biler, spesielt japanske såvidt jeg vet, har jævlig "idiotiske" fjærbein eller hva det heter, på støtdemperne... "Skåla" fjæra ligger i, er både stor og unødvendig nær hjulet. Og da blir det rett og slett ikke plass til hjul som er større enn originalt, verken når det gjelder bredde innover, eller diameter totalt sett (rullediameter).

                      På sånne biler, om du skal ha veldig store hjul, må innpresset være så obskønt at du får felgen på utsiden av hele støtdemperen... Og da blir det enten sykkelhjul eller skjermbredding, og lovlig blir det i alle fall aldri med et sånt innpress...

                      Comment


                      • Finnes ikke noe man kan legge i mellom fjærkoppen og fjæra for å heise litt på den måten? Bare en tanke, blir vel uansett en litt jalla løsning. Blir garantert ikke godkjennt, men kanskje bedre enn å bruke disse "fjærknekkerne"

                        Comment


                        • Originally posted by Nils View Post
                          TTT. De heve/senke klemmene du har montert er IKKE lov og det vet jeg, pluss at de har ett annet navn: fjærknekkere. Og på den måten du har montert de så kalles de: "knekke fjæra enda fortere" Fjærene dine vil få en vanvittig påkjenning slik du har montert de, og jeg har sett utallige fjærer som har knekt på grunn av disse klemmene, både original fjærer og senkefjærer. For meg så er dette en jalla løsning på ett "problem" som ikke er ett problem egentlig, få valset hjulbuene dine og "problemet" er borte eller kjøp justerbart
                          Great, nå trodde jeg liksom at jeg endelig hadde blitt kvitt subbeproblemet med sommerfelgene - også er dette ett problem også?? Neida, bare tuller. Fint du sier ifra Nils! Skal sette inn noen sånne isteden da, så blir det vel fint. Kan jo bare bruke de "fjærknekkerne" til å utvide mellomrommet så jeg får stappa inn tre stykk på hver side. Blir nok bra, og disse er godkjent for bruk veit jeg. Kan umulig få godkjent dette uten noe der, da subber jeg i annenhver sving SELVOM jeg kjører alene...

                          Hvorfor kunne jeg ikke bare holdt bilen original?
                          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

                          Comment


                          • Hvorfor heller ikke gjør det skikkelig og sette på coilovers med en gang? Dessuten, hvis bilen subber så er det ikke bilen sin feil da er det du som kjører for fort ;p

                            Low n Slow!
                            Tor Martin Ølberg
                            - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                            Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                            Comment


                            • Litt feil impress/et på felgene kan resultere i subbing.
                              En annen løsning er og kappe litt i kanter inni hjulbuene, som dekket subber mot.
                              ¤ Pioneer DEH-P88RSII ¤ Infinity ¤ Focal ¤ Rockford Fosgate P450.4 ¤ Digital Design M1B ¤ Digital Design Redline series ¤
                              Pitbull-Racing Mvh Peder Akilles Kristiansen

                              Comment


                              • http://www.youtube.com/watch?v=oIVkB...eature=related

                                Få hjulbuene bak valset så er du kvitt problemet. Siden du bor der du bor så har du ikke lange veien bort til firmaet som har vært "hoffleverandør" av dette for VW-Audi klubben i alle år, Onkel Tom's Garage på frogner. De har holdt på med dette siden første gang jeg hadde VW og var klubbmedlem for 10-12 år siden (men de fikser selvsagt hjubuene på alle bilmerker). Mener det var snakk om 400kr pr hjulbue i "gamle dager".

                                Gjør heller dette og stå over disse biltema nødløsningene om du er ute etter en cheap fix. Justerbare dempere eller nye felger/dekk som faktisk passer på en senket bil er jo den beste løsningen, men ikke den billigste.
                                [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                                Comment

                                Working...
                                X