Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ-anlegg Mitsubishi Carisma 2003

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Lagde en aldri så liten anmeldelse av frontsettet HER. Nå gjenstår det bare halvannen uke til lyddemping. Skal huske å ta bilder
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Igår fikk jeg jobba en del. Da tok jeg for meg bagasjerommet.
      Hovedsaklig reservehjulsbrønn og hjultårn. Her er noen bilder:

En B2-matte lagt på...

To matter pålagt...

Hjultårn/dempetårn...

^ Her var jeg grundig, fordi veistøy er en stor støykilde i denne bilen.
      Brukte mange mindre biter for å dekke. Var ganske krokete å komme til.

Fire dempematter lagt på utover hele...

Etter å bli ferdig i reservehjulsbrønn ville jeg sette på plass alt ordentlig,
      var ikke så bra utført fra før. Her er noen bilder som viser hvordan det blir...

^ Litt mørke bilder de siste jeg vet. Forsterkeren er festet til plata under,
      og plata er tilpassa rommet bak hjulet. Nå rikker ikke forsterkeren seg hvertfall.
      Festa nye kabelsko også, festa alt skikkelig, også skal bagasjeromsplata oppå dette...

Er vid åpen for konstruktiv kritikk. Hva er bra? Hva kan jeg gjøre bedre?
      Er det flere steder bak i bilen jeg bør dempe? Bakluka, hvor viktig er den?
      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Bare ett lite spørsmål, Skal du ha hjulet der eller ta det bort etterhvert? jeg ville tatt det bort og bygd sånn at forsterker(ere) kom på plass der eller ett batteri der nede? bagasjeluken hadde jeg også dempet.

Syns dette ser super bra ut og det ser ut til at B2 mattene drar noen fordeler ved at de er så store som de er

STÅ PÅ!
        Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

Comment

Ser bra ut!
          Andreas Dibbern
          Ford Fiesta
          Takk til B2Audio
          B2 HD12 - B2 M5 - Hertz EP4 -B2 C6.1 - Alpine 9880R - Odessey PC1500

Comment

Takk for respons gutter Angående hjulet så skal jeg ha det slik forløpig. Sitter hvertfall bra. Men planen var å fjerne det og bygge ut skikkelig plass til forsterkerne og sånt da, så det er en fin tanke. B2-mattene er store ja, og det er en klar fordel. Bedre for stort enn for lite, det er jo bare å klippe til ønsket størrelse. De to første mattene (bilde 1 og 2) gikk jo lett som en lek, begynte med en hel i midten, også klippa en annen i to og brukte de på sidene

Utover det så var jeg ute i bilen å testa lyden litt nå, og jeg må si jeg merker forskjell. Bedre bass!
            Blir spennende å høre forskjellen når jeg skal kjøre til Sverige for hovedservice imorra. Gleder meg.
            Jeg la nå mye mer merke til at dørene foran trenger demping sårt. Det skal gjøres på fredag.
            Hvis jeg får tid/mulighet så tar jeg dørene bak også, og kanskje litt på gulvet.
            Skal få tatt bakluka imorra, det bør gå fort. Andre steder jeg bør ta?

-Simen
            ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Hei Simen, glad for at du liker dempe mattene våre. Steder som er bra å ta er bakluke, tak og dører. Dette mest med tanke på anlegg. Ellers kan du gjerne gå i krig med torpedovegger og golv også. Dette vil i alle fall dempe veistøy en god del.
              De som legger et lag og merker forskjell vil ofte gjerne legge 1 eller 2 lag til. Kanskje litt overkill med 3 lag, men dobbelte lag er det ikke noe feil med.
              Mvh
              J. Holm
              www.b2audio.com
              http://facebook.com/b2audio

Comment

Idag har jeg ikke fått gjort altfor mye, men har kjørt litt rundt med dempet bagasjerom.
                Var bl.a. i Sverige og tok 90.000 km-hovedservice på bilen. Kom på 3700 NOK, de fant
                ingen feil og det eneste de bytta ut var bremseklosser. Bassen høres bedre ut nå altså!
                Jeg la merke til at jeg hørte de dypeste tonene bedre, og alle frekvensene under 80hz
                var mye mer "jevnet ut" på en måte. En annen ting var at basstromma spiller mer presist.

Men jeg har da fått gjort noe ikveld,
                har "klargjort" alle dørene til demping...

^ Fjerna plast osv. som var der fra før av.

^ Har tatt ut disse mellom(midbass)-høytalerne, skal lage nye fester...

^ Flere hull som gjør at jeg kan komme mye til ytterst
                (heldigvis har jeg forholdvis små hender/fingre).
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Du kommer til å bli overrasket over resultatet etter at du har dempet dørene Dempet mine for ca en uke siden nå og det blir ett helt annet lydbilde og en helt annen verden inne i bilen!

Stå på og pøøs på med bilder
                  Musikk uten bass er som jenter uten Pupper.

Comment

Ser bra ut dette Simen!

*il be watching*

Comment

Originally posted by Paulsberg View Post
                      Du kommer til å bli overrasket over resultatet etter at du har dempet dørene Dempet mine for ca en uke siden nå og det blir ett helt annet lydbilde og en helt annen verden inne i bilen!

Stå på og pøøs på med bilder
                      Ja jeg gleder meg. Håper på å høre mere til midbass og mer trykk
                      Akkurat nå driver jeg å modifiserer hjemmelagde høytalerbafler.
                      Gjør alt ordentlig og kommer til å dempe veeldig grundig,
                      og tette skikkelig så høytalerne bruker dørene som rom.

Originally posted by go4life View Post
                      Ser bra ut dette Simen!

*il be watching*
                      Takk for det Christian
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Demping av dører

Okey. Da har jeg vært flink å tatt bilder under prosessen igår,
                        holdt på hele formiddagen og kvelden. Ble ferdig inatt kl. 0300...

Starta med ytterste "vegg" på døra...

Tetting av diverse småhull...

Så tok jeg for meg den innerste veggen...

Må si meg godt fornøyd. Det var store hull i innerste vegg så jeg kom til ytterst,
                        også tettet jeg disse skikkelig med 2-3 lag etterpå for å gjøre "kassa" helt tett.
                        Var til tider ekstremt nøye med denne jobben, derfor jeg brukte ca 6-7 timer.
                        ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Har du fått testa lyden noe enda? Lureer veldig på hvordan resultatet ble
                          Tor Martin Ølberg
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

Jeg er og veldig spent på resultatet.
                            Håper du har en "rapport" på lager

Hvor mye hjelper det og tette de store hullene i døra?
                            Jeg har vurdert selv men valgte og ikke gjøre det. Hmmmm
                            VW Corrado - Prosjekt bil
                            Mitsubushi Lancer - Bruksbil
                            It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
                            I´m BANKRUPT - A G60 owner

Comment

Originally posted by tmolberg View Post
                              Har du fått testa lyden noe enda? Lureer veldig på hvordan resultatet ble
                              Originally posted by Oekern View Post
                              Jeg er og veldig spent på resultatet.
                              Håper du har en "rapport" på lager
                              Jeg har nå en rapport, fordi jeg kjørte hjem til Skedsmo igjen idag, på formiddagen.
                              Turen tok et par timer og da kunne jeg nyte "Black clouds & silver linings" av Dream Theater
                              på veien og hørte jeg noen bedring? Ja, det gjorde jeg - og lyden høres en god del bedre ut.
                              5.25"-høytalerne hørtes ut som 6.5", minst, etter dempinga. Fyldigere lyd, bedre mid-bass.
                              Høytalerne høres bare enda bedre ut nå. Fikk faktisk frysninger under sangen "Wither".

Originally posted by Oekern View Post
                              Hvor mye hjelper det og tette de store hullene i døra?
                              Jeg har vurdert selv men valgte og ikke gjøre det. Hmmmm
                              Jeg tror det var noe av det som hjalp mest for min del, siden høytalerne burde spille i lukka kasser
                              (etter hva jeg har forstått), det skal vel da forhindre at noen frekvenser (særlig lave) "blir borte".
                              Jeg la et lag over alt, men over hulene pøste jeg på med 2-3 lag så det ble en tykk vegg.
                              Jeg tror det hjelper veldig, for da blir jo "kassa" helt lukket. Spiller ikke da i dørtrekket.

Hadde jeg vært deg, ville jeg satt meg ned og hørt nøye etter uten tette hull.
                              Så legger du på et lag eller tre over alle de store, og de små, hullene og hører da...
                              Lite tips er å være skikkelig grundig og gjøre deg helt ferdig inni der, før du tetter de store hullene.
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Flere bilder

Her er et par bilder til, for dere som er glade i bilder

^ Kabler til diskant og woofer, B2-mattene hadde veldig
                                god klebelig flate og funker bra til å feste ting og tang med...

Slik jobba jeg med matter som skulle på små flater,
                                brukte faktisk matpapir for å lage maler for tilskjæring:

^ Lot de også ligge inne i varmen helt til de skulle på,
                                og flatene de skulle på varma jeg med varmepistol...

Slik ser det ut bak 5.25"-woofer:

^ La ikke på noe særlig i bunnen, tenkte det ikke var så
                                nødvendig siden det er ganske tykt når døra er igjen.

En liten oppsummering; jeg hadde 10 "ark" i pakka mi, og jeg brukte 4 av de bak, og 5 stykk fordelt på fordørene.
                                Det vil si at jeg bare har en igjen, og den lar jeg ligge så lenge. Må ha mer hvis jeg skal dempe flere steder etterhvert,
                                men forløpig sier jeg meg fornøyd, da jeg er fornøyd med resultatet og siden jeg nå har dekket de viktigste stedene (?)
                                Jeg fant også ut underveis at det ikke var noe vits i å være sparsom under dempingsprosessen. Bedre å gjøre det skikkelig.
                                Last edited by TakeTheTime; 28-02-2010, 18:27. Reason: Skriveleif
                                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Working...
                                X