Announcement

Collapse
No announcement yet.

SQ-anlegg Mitsubishi Carisma 2003

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by Soundboy View Post
    Noen sier at midbassen kan bli "litt borte" når man bruker elementer så store som 6.5" på dashbordet spesielt så nært på front-ruta.

Siden du har 5,25" mener jeg dem er , så blir vel kanskje "problemet" ikke så stor..

Tror det meste går på samspilt mellom mellomtone/midbass - bassen når man har elemeter fra 5"-7" i dashbordet og opplever litt "trøkk" i midbass delen.

Jeg føler ikke at har noe problem med mitt ODR frontsett , maken til det som Joakim bruker i sin bil. Bortsett fra at jeg ikke har ODR 10" som frontbass - her bruker 2x Seas 10" i lukketkasse som spiller gjennom ski-luka.

Deler min ODR 7" ved 50/63Hz -18db slope -> 5kHz - 6db slope og syns har fint trøkk/midbass her , så det funker

Har man ikke plass til "kasse" under dashbordet som jeg ikke har , så har jeg bare brukt litt skumgummi/dempe-ull rundt elementene under dashbordet og syns det funker fint.

Bedre å gjøre på denne måten enn å ha for liten kasse og ikke får spille så veldig bra.

Har lyttet til den 90`talls blå BMW M5 som bruker 3veis Polk Audio frontsett. Dem brukte da Polk Momo serien i diskanter (A-stolpen) + 5,25" (dashbordet m/7liters kasse) og Polk EX 8" i kickpanel og det virket hefftig
    Til bassen brukte dem 3x Polk Momo 10" i lukketkasse..
    Var ikke alltid subassen var i bruk sa eieren til meg..

Hehe ok. For jeg har vurdert å kjøre tre-veis kanskje, og kanskje bruke en SR6500 (de er 6 + 3/4")
    som midbasser men er ikke sikkert jeg har behov for det. Har lest en del om SR5250, og de skal ha
    vanvittig bra midbass til å være så små - så jeg tror jeg bare skal bruke de forløpig, også få delt
    det på 50-60 hz. Skal visst funke veldig bra. Men vurderer en annen montering av de da...
    Hva med f.eks. sånn som på denne videoen: YouTube - sjekk 1:40, der ser du det godt...
    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
    Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

• Eneste forskjellen jeg kan se er at de på videoen er vinkla. Mange sier at dette er unødvendig, men om det faktisk hjelper skal jeg ikke si noe på. Tøffere ser det ut værtfall : )
      Får håpe du finner ut feilen i løpet av påsken da !
      VW Corrado - Prosjekt bil
      Mitsubushi Lancer - Bruksbil
      It´s hard to imagine; Picture me rolli´n !
      I´m BANKRUPT - A G60 owner

Comment

• Skal du først gjøre litt ombygg, så ville jeg putta de 5" du har i dashen og montert ett par 6" i dørene. En 2-kanaler til, også en spiller/dsp kombo som har 4-veis aktiv.

Da har du tatt sånn passe av og får masse justeringsmuligheter og muligheter for virkelig god lyd! :P
        [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
        [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
        [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

• Originally posted by Oekern View Post
          Eneste forskjellen jeg kan se er at de på videoen er vinkla. Mange sier at dette er unødvendig, men om det faktisk hjelper skal jeg ikke si noe på. Tøffere ser det ut værtfall : )
          Får håpe du finner ut feilen i løpet av påsken da !
          Ja jeg vet, den er liksom vinkla mot fører.
          Innbiller meg liksom at det vil hjelpe en del,
          men bein og sånt vil fortsatt være litt i veien da.

Jah, nå ligger Dynabel'en her og venter på å få tilført strøm i seg. Blir spennende!

Originally posted by Joakim View Post
          Skal du først gjøre litt ombygg, så ville jeg putta de 5" du har i dashen og montert ett par 6" i dørene. En 2-kanaler til, også en spiller/dsp kombo som har 4-veis aktiv.

Da har du tatt sånn passe av og får masse justeringsmuligheter og muligheter for virkelig god lyd! :P
          Det hadde vært morro. Da hadde det helt klart blitt Polk Audio SR6500 i dørene,
          også 5.25" oppå dash ja. Men det er ganske dårlig plass på førersiden der da:

Da måtte jeg lagd et ganske så "custom" dashbord da isåfall,
          for å få bedre plass der? Men tror jeg forløpig klarer meg en stund...
          Synes det er god lyd nå også. Du syntes ikke det var så verst du heller?

Forøvrig hyggelig med respons fra deg også Joakim.
          Fikk en pakke idag, sikringsholder med 200A sikring.
          Strømkabelen skal hentes på Posten imorgen...
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

• Takk for sist ja!
            Første pri om det hadde vært mitt valg, ville være å få en spiller med mere muligheter. Ikke vits i å vinkle om elementene nedi døra, da ville jeg heller lagt energien i å få fatt i en dash du kan leke litt med når lekelysten blir for stor.. :P

Spennende å se om du finner ut hvor feilen i bassnivået ligger!
            [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
            [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
            [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

Comment

• Originally posted by Joakim View Post
              Takk for sist ja!
              Første pri om det hadde vært mitt valg, ville være å få en spiller med mere muligheter. Ikke vits i å vinkle om elementene nedi døra, da ville jeg heller lagt energien i å få fatt i en dash du kan leke litt med når lekelysten blir for stor.. :P

Spennende å se om du finner ut hvor feilen i bassnivået ligger!
              Ja, ny spiller skal jeg nok få til. Alpine 9887r hadde vært midt i blinken.
              Får se hva som skjer dah. Jeg er jo SQ-frelst og "blir aldri fornøyd"...

Takk for det, blir spennende å teste ja.
              Hvis subben spiller bra med Dynabel'n
              kontakter jeg han fyren du tipsa om.

Har du fått hørt noe på Aspera siden sist da Joakim? De andre CD'ene du fant var forresten ikke Aspera,
              det må ha vært noen andre, "Ripples" er debuten. Hvis du vil kan jeg sende deg en ukomprimert kopi?
              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

• Vi får se. Skal hvertfall spare til en spiller som muliggjør aktiv deling, tidskompansering og flere justeringer av EQ.
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

• Hvorfor da ikke gå for Pioneer P88RS som er priset NY til under 3 lapper ? Et røverkjøp!

Den har 3-veis deling, 16 bånds EQ pr. side og tidskorrigering. Perfekt for deg som har 2-veis foran pluss sub!
                  Mvh Tony
                  - The only road to take is perfection itself

Comment

• Originally posted by GENEXXA
                    Spar penger til Alpine F#1. Da tror jeg du blir fornøyd :P Men det koster jo skjorta og mer :P

EDIT: http://www.finn.no/finn/torget/tilsa...nkode=21365784
                    20k for komplett F#1 utstyr.

Dette er det gamle f#1 spilleren som ikke er så bra som det nye. Samt at det var noen mandags spillere av de gamle serien... Bare et tips!
                    Mvh
                    Tufte's hotline

Pioneer ODR/DEX-P99RS Mosconi Scan Speak

Comment

• Forarbeid

Fikk gjort litt forarbeid innendørs nå (det regner ute)...

^ Fikk strømkabelen levert på døra idag faktisk. Her ligger det og venter:
                      Dynabel BF7501, Dynabel hi-end signalkabel, LIB strømkabel, sikring, holder++

^ Klargjorde strømkabelen. Gjorde en skikkelig jobb med det.
                      Festa det skikkelig, så dette skal være veldig solid. Godt fornøyd!

^ The last matt of B2. Har bestemt meg for å dempe hjulbuene mer.
                      Det støyer fælt fra hjula bak! Skal dele matta i to og bruke på hver side.
                      ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

• Bf7501 min ser søt ut på bildet<3

Blir bra det her

Comment

• Dynabel saken der er bra saker
                          leverer masse til prisen, og da ikke bare effekt
                          Mvh Even S. Jensen
                          Tlf 41091189
                          Digital Designs, nothing is even close!

Comment

• BTW, arti å se at du gjør såpass bra arbeid
                            Demping og alt slikt, når du har gjort det, så kan du jo oppgradere andre ting, uten at du slipper å tenke på det
                            Mvh Even S. Jensen
                            Tlf 41091189
                            Digital Designs, nothing is even close!

Comment

• Originally posted by go4life View Post
                              Bf7501 min ser søt ut på bildet<3

Blir bra det her
                              Originally posted by evensvee View Post
                              Dynabel saken der er bra saker
                              leverer masse til prisen, og da ikke bare effekt
                              Japp det blir nok bra. Men er bare et lån da.
                              Effekt har jeg nok av nå (1400w RMS i 2 ohm),
                              men er spent på hvor bra "SQ-bass" den leverer.

Originally posted by evensvee View Post
                              BTW, arti å se at du gjør såpass bra arbeid
                              Demping og alt slikt, når du har gjort det, så kan du jo oppgradere andre ting, uten at du slipper å tenke på det
                              Ja, demping er viktig for meg. Har snakka med Jay nå, han skulle sende meg 4 matter
                              som kommer til lønninga mi. Så da skal jeg nok dempe litt gulv, og kanskje mer i dørene e.l.
                              En annen ting er strømkablene som går til forsterkerne, når jeg får lagt opp den nye kabelen nå,
                              så har jeg "mye strøm" å gå på med en 53mm^2-kabel (1/0-gauge) og en 25mm^2-kabel (4 gauge).
                              (PS: Jeg bruker fortsatt originalt Mitsubishi-batteri, men er jo ganske ny bil, det funker helt greit,
                              planen er å oppgradere "The Big Three" iløpet av våren - tror det vil hjelpe, er 10mm^2 fra før).
                              ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

• Trekking av kabler og demping av hjulbue

Ok! Da har jeg fått holdt på ett par timer ute i bilen. Har fått trekt signalkabler
                                (hvit fire ganger skjermet kabel til frontsett, og svart trippelskjermet til sub):

^ Tabba meg litt ut en gang, trakk altfor mye i kablene så de gikk gjennom.
                                Det var veldig ergelig, derfor teipa jeg dem fast så det ikke skulle skje igjen.

^ Gjorde dette en gang for alle veldig grundig.
                                Var ikke helt fornøyd med GZ-kabelen, så det ble
                                fort til at jeg trakk den også på nytt. Da ble det bra.

^ Og ferdig oppkobla. Nå ligger ikke signalkablene langs lista lenger,
                                nå ligger de ordentlig gjemt under teppet. Bare høytalerkabler og
                                remote'n som går langs listene under teppet. Godt fornøyd!
                                Men merka jeg noe forskjell på lyden med de nye kablene
                                fra Dynabel? Godt spørsmål... Kanskje? En smule bedre?

Jeg fikk også tid til å dempe litt, så jeg tok halve B2-matta med
                                ut og dempa hjulbuen på førersiden. Bildene sier vel det meste:

^ Slik ble det, og da fikk jeg hvertfall tatt hele hjulbuen.
                                Det ble stort sett to lag over hele, pluss litt overlapping.

Håper bildene gledet noen.
                                Last edited by TakeTheTime; 01-04-2010, 17:11.
                                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Working...
                                X