Denne tråden omhandler min gamle konkurransebil fra 2008-sesongen. Etter og ha vært dommer på nesten alle konkurransene denne sesongen, men ikke hatt egen bil ferdig, ble dette prosjektet bestemt.
Bmw'en stod godt parkert og under bygging, så da måtte firmabilen til pers.
Målet med denne bilen var å vise at det faktisk ikke er nødvendig og ha det råeste bygget for å score bra i en EMMA sq-konkurranse! Ikke noe av varerommet skulle brukes og ingenting skulle ødelegge bilens bruksverdi som firmabil!
Konkuranseklassen som ble valgt var "advanced 5-ch".
For å kvalifisere til NM-finalen, måtte bilen rekke og delta på 2 konkurranser, så den måtte bygges klar før konkurransen på Lånkebanen i Hell, søndag 31.08.2008 - og byggingen ble påbegynt uka før, nermere bestemt torsdag 21.08.2008. I kombinasjon med jobb på dagtid, unger i helgen og påfølgende tirsdag, ble kjerra bygget på noen ganske få aktive kvelder og hele bygget tok 5 effektive kvelder! Fikk rimelig grei score på første konkurranse og veldig bra score på den neste!
Bilen låt skikkelig nice, tatt i betraktning at det er en kort og bred kupe, med plastglass i hele bakveggen.
Fikk dempet noe av resonansene i plastglasset, ved og varmebehandle det med varmepistol, så det dro seg og ble stående i spenn.
Utstyret som ble brukt er ting som "lå og slang" og kabling er av ymse avkapp og rester fra annen gammel moro.
Anlegget er bygget etter Emma's regelbok og alt er gjort slik det beskrives, men ikke overdrevet.
Denne bilen fikk faktisk 143 av 150 poeng på installasjon på NM i Tønsberg i 2008, til sammenligning fikk Fleischer's rålekre ODR Civic 148 poeng i samme konkurranse og klasse!
Dette viser vel ganske greit at man ikke behøver å legge masse kroner og timer for å bygge en helt ok emmabil!
Nå som vi nermer oss en ny konkurransesesong, så håper jeg denne tråden er til inspirasjon for de som har lyst til å konkurrere, men ikke helt har trua på at det de har er "bra nok". Kjør på og eventuelt lær ennå mere underveis, så kan jeg garantere mye spenning og moro! Og ikke minst!!! ...Gode lydopplevelser i bil!
Bilen:
2005 - VW T5 transporter varebil - kort utgave.
Utstyr:
Spiller/dsp: Pioneer DEX-P9 / DEQ-P90
Forsterker: McIntosh MC431M
Diskant/mid: Hertz ML-500R
Midbass: Pioneer TS-M171PRS
Sub: Pioneer TS-1000C - Senere ODR-10"
Koblingsutstyr: Det som lå og slang i kasser og poser i verkstedet...
Batteri: Orginalt syrebatteri
Slenger ut litt byggebilder her, så kommer oppdateringer og redigering av tråden etterhvert...
De store dørene er fine som basskasser, men trenger massiv demping av ytterplate, innerplate og dørtrekket! Her er det brukt STP Bomb, M1, Splen og Bitoplast.
For å få plass til at vinduet kan gå ned bak magneten, måtte det til 2 lag med mdf-ringer. Dette ble en bra innfestning av elementene og sammen med god tetting, ble det ett skikkelig bra resultat!
Her får koblingspunktene litt silikon, for å hindre korrosjon og fukt.
Lettere fortvila montør.. :P Ekstremt trangt bak spilleren og myye kabler!
Her begynner bygging av basskasse, som må bygges på plass, for å få nok volum og at den skal sitte skikkelig fast!
5 av veggene er i 16mm MDF og laget av MDF-kunstner Dag Johansen! Strøken jobb som alltid!
Toppen ble støpt i glassfiber, for å passe mot seteputa.
Litt koblingsbiter, før de blir montert.. Snakeskin og krympestrømper er absolutt ikke nødvendig for full score i Emma!
EA og Frøken Thomsen i fri dressur på Rudskogen.. Hihi
Høsttreffet til Gatebil på Rudskogen '08.
Målet med denne bilen var altså å vise at det er mulig og bygge en morsom konkurransebil, uten at det må koste store summer, eller ta så fryktelig lang tid!
Planlegging og studering av regelboka og litt gjennomtenkt bruk av reglene, gjør at det ikke er noe å trekke for rent teknisk i denne bilen! Det som var av trekk i poeng, var 3 poeng for utseendet på trekking av mellomtonebåndene og 1 poeng for manglende bilde i dokumentasjoen, samt 1 poeng trekk i craftmanship for headunit og 2 poeng for craftmanship other devices.
Altså ikke store greiene og fikse, men det ble aldri gjort. :P
Anlegget er demontert og bilen er solgt.
Bmw'en stod godt parkert og under bygging, så da måtte firmabilen til pers.
Målet med denne bilen var å vise at det faktisk ikke er nødvendig og ha det råeste bygget for å score bra i en EMMA sq-konkurranse! Ikke noe av varerommet skulle brukes og ingenting skulle ødelegge bilens bruksverdi som firmabil!
Konkuranseklassen som ble valgt var "advanced 5-ch".
For å kvalifisere til NM-finalen, måtte bilen rekke og delta på 2 konkurranser, så den måtte bygges klar før konkurransen på Lånkebanen i Hell, søndag 31.08.2008 - og byggingen ble påbegynt uka før, nermere bestemt torsdag 21.08.2008. I kombinasjon med jobb på dagtid, unger i helgen og påfølgende tirsdag, ble kjerra bygget på noen ganske få aktive kvelder og hele bygget tok 5 effektive kvelder! Fikk rimelig grei score på første konkurranse og veldig bra score på den neste!
Bilen låt skikkelig nice, tatt i betraktning at det er en kort og bred kupe, med plastglass i hele bakveggen.
Fikk dempet noe av resonansene i plastglasset, ved og varmebehandle det med varmepistol, så det dro seg og ble stående i spenn.
Utstyret som ble brukt er ting som "lå og slang" og kabling er av ymse avkapp og rester fra annen gammel moro.
Anlegget er bygget etter Emma's regelbok og alt er gjort slik det beskrives, men ikke overdrevet.
Denne bilen fikk faktisk 143 av 150 poeng på installasjon på NM i Tønsberg i 2008, til sammenligning fikk Fleischer's rålekre ODR Civic 148 poeng i samme konkurranse og klasse!
Dette viser vel ganske greit at man ikke behøver å legge masse kroner og timer for å bygge en helt ok emmabil!
Nå som vi nermer oss en ny konkurransesesong, så håper jeg denne tråden er til inspirasjon for de som har lyst til å konkurrere, men ikke helt har trua på at det de har er "bra nok". Kjør på og eventuelt lær ennå mere underveis, så kan jeg garantere mye spenning og moro! Og ikke minst!!! ...Gode lydopplevelser i bil!
Bilen:
2005 - VW T5 transporter varebil - kort utgave.
Utstyr:
Spiller/dsp: Pioneer DEX-P9 / DEQ-P90
Forsterker: McIntosh MC431M
Diskant/mid: Hertz ML-500R
Midbass: Pioneer TS-M171PRS
Sub: Pioneer TS-1000C - Senere ODR-10"
Koblingsutstyr: Det som lå og slang i kasser og poser i verkstedet...
Batteri: Orginalt syrebatteri
Slenger ut litt byggebilder her, så kommer oppdateringer og redigering av tråden etterhvert...
De store dørene er fine som basskasser, men trenger massiv demping av ytterplate, innerplate og dørtrekket! Her er det brukt STP Bomb, M1, Splen og Bitoplast.
For å få plass til at vinduet kan gå ned bak magneten, måtte det til 2 lag med mdf-ringer. Dette ble en bra innfestning av elementene og sammen med god tetting, ble det ett skikkelig bra resultat!
Her får koblingspunktene litt silikon, for å hindre korrosjon og fukt.
Lettere fortvila montør.. :P Ekstremt trangt bak spilleren og myye kabler!
Her begynner bygging av basskasse, som må bygges på plass, for å få nok volum og at den skal sitte skikkelig fast!
5 av veggene er i 16mm MDF og laget av MDF-kunstner Dag Johansen! Strøken jobb som alltid!
Toppen ble støpt i glassfiber, for å passe mot seteputa.
Litt koblingsbiter, før de blir montert.. Snakeskin og krympestrømper er absolutt ikke nødvendig for full score i Emma!
EA og Frøken Thomsen i fri dressur på Rudskogen.. Hihi
Høsttreffet til Gatebil på Rudskogen '08.
Målet med denne bilen var altså å vise at det er mulig og bygge en morsom konkurransebil, uten at det må koste store summer, eller ta så fryktelig lang tid!
Planlegging og studering av regelboka og litt gjennomtenkt bruk av reglene, gjør at det ikke er noe å trekke for rent teknisk i denne bilen! Det som var av trekk i poeng, var 3 poeng for utseendet på trekking av mellomtonebåndene og 1 poeng for manglende bilde i dokumentasjoen, samt 1 poeng trekk i craftmanship for headunit og 2 poeng for craftmanship other devices.
Altså ikke store greiene og fikse, men det ble aldri gjort. :P
Anlegget er demontert og bilen er solgt.
Comment