Announcement

Collapse
No announcement yet.

oppgradering, kasse til t215d2 woofer

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• oppgradering, kasse til t215d2 woofer

Heisann, jeg trenger noen gode råd på veien...

har snekret sammen en tilpasset kasse til en rf t2'15 sub, og har nettop foretatt litt testing etter fullført montasje. kassa har mål etter tegning fra rf sine nettsider:

http://www.rockfordfosgate.com/scrip...%3Afaqs.faq_id

spiller meget dypt og kontrollert under 60/80hz, men taper mye spl over disse frekvensene. er strålende fornøyd, men trenger bedre lydkvalitet opp til rundt 200hz. jeg har ikke dempet kassa invendig og vurderer sterkt å gjøre dette for oppgradering av lydkvaliteten, vil dette hjelpe? kassen er bygget i 22mm spon(tok meg ikke råd til mdf denne gangen....), med laminert frontplate @ 44mm og oppstiving innvendig(fungerer generelt BRA!)

en annen ting; noen som har tips til innstpilling av dette elementet? jeg har lyst til å spille inn elementet free-air for at det ikke skal bråke, og lurer på om dette er fysisk OK for elementet, eller må den stå i kassa under innspilling?

På forhånd, mange takk for evt. fyldige svar!
    mvh
    Øystein Daniel

Hør her...

200hz er ikke sub-bass lenger. De fleste er enige om at fra cirka 60hz og ned kalles sub-bass, og det er i det området den kassa di BURDE spille. Så om du taper noe over 60-80hz så er det egentlig like greit 200hz er pr. definisjon mellomtone, og burde IKKE komme fra ei kasse i bagasjen. Aldri noen god løsning.

Innspilling er et omdiskutert tema men jeg tror de fleste er enige med meg når jeg sier at dette skjer uansett om du vil eller ikke. Bruk elementet normalt du. Innspilling skjer uansett om du vil eller ei

Og du trenger ikke bry deg om å dempe kassa innvendig. Dette har ingen virkning i det frekvensområdet bassen skal spille.

Jeg kunne sikkert utdypet alt dette mye mer en det jeg nå har gjort, men anser svarene som tilstrekkelige ut i fra antatt kunnskapsnivå til trådstarter.
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

Jeg skal personlig sørge for å teste dette ut i praksis! Og som du sier, frekvensene dette elementet er laget for å gjengi matcher nok kassa bedre enn det jeg først trodde. Det er tross alt en 15" det er snakk om.. de er trege(ifølge min mening) og er ment for å gjengi det dypeste av frekvensene.

Ingen demping? Stemmer sikkert,`men hva er den egentlig ment å tilføye konstruksjonen?

Thank's mate!
      mvh
      Øystein Daniel

Comment

Nok en liten myte som kan kverkes: 15" er ikke "trege". Hvorfor skulle de være tregere? Kun fordi de har litt mer membranareal?

Ingen demping stemmer det ja, selv om mange mener det motsatte og gjør det i subkassene sine. Det som er viktig er å få kassen stiv nok, noe det later til at du har klart med såppas stiv konstruksjon
        Mvh Tony

Comment

For og si det slik tripplex, en 18" kan spille like kjapt som en 8". Dette temaet har blitt tatt opp til diskusjon utallige ganger her på forumet.

Demping i basskasser er kun greit og gjøre om du ikke har stor nok kasse til elementet. Du kan kompensere med demping inntil et viss antall liter. Men er kassa så og si optimal, er det null vits.

Hør på Typhon, han vet hva han snakker om.
          Runar E. Olsen ~ Moderator
          Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
          http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Dette høres bra ut, det faktum at jeg benytter basseren innendørs sammen med et frontsett type LITE har nok litt av skylda for at lydgjengivningen er som den er, men ellers alt Bra!

Jeg tenker meg til at dette med "trege elementer" er noe man oppnår når man har for lite forsterkereffekt inkl. for liten strømforsyning(batt, kabler osv). Det sier seg selv at store bassere trekker endel mer strøm enn små subelementer, og jeg ser alt for ofte at det blir benyttet for små amper og dårlige batterier sammen med store woofere som trekker for mye strøm ut av strømforsyningsanlegget. Det er den første forkklaringen jeg kan tenke meg om, hvis andre mener dett er helt feil, rett meg straks...

Ang. innspilling av elementet, det jeg glemte å si er at jeg trenger å gjøre dette på kort tid, altså ved å spille kontinuerlig over flere dager hvis mulig?! For å få samlet sammen så mange timers spilletid på kortest mulig tid. Da er det en ide å benytte free-air innspilling siden jeg er boende sammen med noen andre som trenger sin daglige søvn..!!
            mvh
            Øystein Daniel

Comment

Originally posted by tripplex View Post
              Ang. innspilling av elementet, det jeg glemte å si er at jeg trenger å gjøre dette på kort tid, altså ved å spille kontinuerlig over flere dager hvis mulig?! For å få samlet sammen så mange timers spilletid på kortest mulig tid. Da er det en ide å benytte free-air innspilling siden jeg er boende sammen med noen andre som trenger sin daglige søvn..!!
              Hvorfor det? Er ingen grunn til å bruke mer energi på dette med innspilling. Pump på fra første stund!

Videre så har ikke membranareal noe med hvor mye strøm det krever. Om jeg har en 18" av en gitt sub så krever ikke den mer strøm en tilsvarende sub i 15"
              Mvh Tony

Comment

nice! thanks.....
                mvh
                Øystein Daniel

Comment

Working...
                X