Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dammed's Celica Prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Da er det på tide med en liten update.

Har ikke gått så mye lengre frem pga av ferie og eksamener, og det faktum at kassa kan ikke settes i bilen før coiloversene er montert, og de kan ikke bli montert før det er ferdig lakket, snøen er borte og bilen er eu godkjent. Så det er par ting som må gjøres før prosjektet forsetter.

Men det blir en liten forandring i utstyret:

Jeg solgte min ODR spiller og jeg kjøper meg en P88RS-II eller en 9887 og Carputer.

Carputeren er kjøpt, og det ble en ASUS mini bærbar:

Liten sak:

Specs:
    * Size:226×191.2×28.5~38mm (WxDxH)
    * Weight1.45kg
    * 1.6GHz Atom N270 processor,
    * 1GB RAM,
    * 80GB SATA hard drive,
    * 10-inch display 1024×600,
    * three USB 2.0 ports,
    * 10/100Mbit Ethernet,
    * 802.11b/g/n WiFi, Bluetooth,
    * SD card reader,
    * 1.3Megapixel Webcam,
    * Windows XP.
    * weight1.45kg
    * 6-cell 6,600mAH battery 3.6h.

PC'en er oppgradert med 2gb ram og det fulgte med en billader, og det er forsatt 1 år garanti igjen.

Har kjøpt/bestilt Lilliput 8" widescreen touch skjerm, EFO mini tastatur med mus, Crucial C300 64gb SDD, som skal settes inn i den bærbare, Creative USB lydkort som gir meg 2 RCA utganger, USB Hub som gir meg 10 USB kontakter, og en Iomega 2 TB ekstern harddisk.

Senere skal jeg bestille Garmin Mobile PC, og par DC-DC adaptere til den eksterne disken og lydkortet.

Den eksterne disken har et alu kabinett, noe som gjør den veldig solid, og HDDen inni forblir rimelig kald siden aluen leder varmen bort ganske kjapt.

EFO tastaturet, er et lite trådløst tastatur med lys bak knappene. Funker utrolig bra, har selv testa det på 4m avstand og det fungerer uten problem.

Skal prøve forskjellige OS på den bærbare slik at oppstarten blir så kjapp som mulig, mest sannsynlig så blir det et Ubuntu basert OS.

PC'en og den eksterne disken skal plasseres i hanskerommet, det blir VGA forbindelse med skjermen, og lyd signalet vil da gå fra Creative lydkortet via RCA kabler til CD spilleren via AUX inngangen.

Glassfiber støpen som jeg lagde skal ikke brukes. Skal lage en ny form, hvor cd spilleren blir i bunn, så skjermen, så kommer Stinger volt målerne, og til slutt klokka på toppen.

Demonterte skjermen slik at jeg kan få en fin overgang fra skjermen til glassfiber dekselet jeg skal lage. Og så sjekket jeg om den fortsatt fungerte. Deretter så satt jeg sammen igjen dekselet og alle skruene på de riktige plassene, slik slipper jeg å miste noen skruer og det er enklere å ta vare på dekslene og alle skruene.

Dekselet til skjermen:

Skjermen består av et kretskort, og en lite kretskort med knappene og skjermen.

Ikke tykke greiene:

Og skjermen fungerer fortsatt.

Skal se hvordan jeg skal ha dette sammen, mest sannsynlig så blir skjermen press montert på glassfiber dekselet, slik den var montert i dekselet. Og kretskortet skal jeg få festa i en egen holder som blir montert på spiller festene i bilen.
    Last edited by Dammed; 13-02-2011, 18:45.
    Mvh. Damir

Comment

• I går testa jeg mange forskjellige Linux distroer, bla: Mint, Arch, Fedora (KPE og LXDE), Kubuntu og Easy Peasy på den nye SSDen og fant ut at Asusen ikke starer fort nok. :/

Så jeg tok ut SSDen og putta den inn i den stasjonære, satt tilbake den vanlige HDDen og innstallerte Xp på den. Vips så starter Asusen nesten like kjapt som den letteste Linux distroen og Xp er så mye enklere å bruke og fikse hvis det skjer noe. Jeg kommer til å sette Asusen i standby når jeg ikke bruker bilen, den trekker nesten ingenting, og med 240Ah så skal det ikke bli et problem.

Så testet jeg i dag USB HUBen og lydkortet, og det vanskeligste var å finne 10 noen lunde forskjellige ting som bruker USB, ble til slutt kun 9, men alt fungerte så jeg er rimelig happy.

So justerte jeg oppløsningen litt og rotet litt rundt på innstillingene på skjermen og fikk til slutt et ganske bra bilde.

Jeg ble veldig overrasket over at skjermen og lydkortet fungerte via HUBen, så nå blir det kun 3 kabler tilkoblet pc'en, lading, skjerm og en usb til HUBen.
      Mvh. Damir

Comment

• begynte å lage rammen til skjermen:

Skjærte hull til skjermen:

Fjernet boksen i hanskerommet:

Limte sammen rammen og satt press på rammen i sløydbenken og lot den sto over natten:

Rammen passet helt perfekt og sitter som fy:

Hulla i sidene er litt ekstra store slik at det ikke blir noe press på kablene:

Skjærte litt vekk på toppen og bunnen og testa ramma i konsollen:

Lagde en plate som de digitale volt målerne skal på og hvor det skal være hull for den eksterne dvd spilleren:

Limte ramma med litt pistollim, for å sjekke passform i bilen.:

Ser ganske ålreit ut i bilen, ramma er litt for tykk så jeg kommer til å planslipe den litt.

Fant ut at det var litt for trangt for spilleren, så jeg kommer til å flytte ramma litt opp:

Så siden jeg skulle flytte ramma opp måtte jeg fjerne den fra konsollen, og den pistol limen var utrolig bra. Mye bedre enn biltema driten, noe som forårsaket dette:

Så jeg skjærte vekk øverste delen og la på en ny bit. Nå ligger ramma ferdig limt i press.
        Mvh. Damir

Comment

• Nye ramma ser bra ut:

Slipte ned rammen slik at den ble ca like tykk som skjermen:

Limte fast ramma til konsollen:

Og det ser ikke så ille verst ut i bilen :

Starter opp skjermen i morgen for å se om vinkelen er bra, og hvis alt ser i orden ut så begynner jeg med støpingen.

Kjøpte også litt silke matt lakk og grunning, Ble merket Presto, blir sikkert ålreit. Så nå har jeg alt jeg trenger for å fullføre konsollen. ^^
          Last edited by Dammed; 23-02-2011, 01:41.
          Mvh. Damir

Comment

• Dette ser utrolig bra ut knall tøft med skjermen!
            stå på!
            Kjetil
            Nissan 200sx s13

Comment

• Følger med på dette prosjektet. Stilig

Comment

• Startet opp skjermen i bilen i dag:

Vinkelen på skjermen er litt for stor slik at man mistet litt for mye av skarpheten, så skjermen skal rettes litt mer opp. Men ellers så ser det ganske bra ut.
                Mvh. Damir

Comment

• BYtte leds i instrumenter og det lille displayet til hvitt?
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

Comment

• Har tenkt litt på det ja, må bare sjekke hvor vanskelig det evt blir.
                    Mvh. Damir

Comment

• Pleier ikke å væer så altfor vanskelig. Hadde gjort underverker for helthetsinntrykket
                      Jonas Tautra

Comment

• Hvordan slår du av og på PCen?
                        Vurderer å slenge en laptop i bilen selv
                        Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                        [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                        Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

• Du kan nedlaste et program som slår av pc'en når spenningen faller under en viss grense. Programmet finner du et sted på dette forumet: http://www.mp3car.com/.

Ellers så kan du gjøre som jeg og bare sette pc'en i ventemodus og la laderen stå tilkoblet. Min laptop (netbook) bruker latterlig lite strøm i sleep modus. Når du har 200+ah så tar det noen måneder før batteriet blir tomme.

Skal du på ferie elns, så er det jo bare å slå av pc'en og skru den på når du kommer hjem.

Andre grunnen til å gjøre det slik er at du slipper å tenke på SSD i pc'en, fra ventemodus (uten passord) til Windows bruker min pc par sekunder.

Pass på at pc'en støtter den optimale oppløsningen til touch skjermen du tenker på å kjøpe, er faktisk få ganger de klaffer sammen.
                          Mvh. Damir

Comment

• Dammed. Er vanligvis ikke noe problem å få det til å funke da di fleste nvidia/ati drivere støtter "custom resolution". Krever bare litt mikkmakk for å få det til skikkelig. Slik var det hvertfall for meg.
                            Tor Martin Ølberg

Comment

• Det gjør de, men, mange laptoper spesielt gamle har elendige Intel integrerte grafikk kort, og det er disse som sliter med oppløsning.
                              Mvh. Damir

Comment

• Lest litt rundt og ble ikke helt klok, fikk ikke til "WOL via TP" osv på lappisen. (prøvde med 3 stk)
                                Løsningen her blir et rele som kobles til ACC, sånn at laderen og en router starter når jeg skrur på tenninga.
                                Routeren scripter jeg til å sende ut WOL ved boot og setter opp laptopen til å skru seg av X antall timer/minutter etter at den hopper over på batteridrift.

Enkleste løsningen som jeg fant ut av i hvertfall, av deler jeg har liggende
                                Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
                                [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
                                Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Working...
                                X