Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dammed's Celica Prosjekt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

verkstedet på skolen ligger på 22.5 grader med skikkelig ventileringa system, så temperaturen bør være grei. Og det er ingen vinduer på lakkverkstedet så er ikke no problem med sollys. Tror jeg sliper dem ned i morgen, luftboblene er ganske store, de er ca i finger tykke og og ca 10cm lange...

Men angående blandingen, er vel greit å bruke samme blandeboksen hele tiden? Hadde en følelse at polyesteren stivnet kjappere etter at jeg påfylte et par ganger. Tenkte at restene fra forrige perioden påvirket den nye blandingen.
    Last edited by Dammed; 22-05-2010, 02:03.
    Mvh. Damir

Comment

Ja, jeg merker også det du sier med at når man blander en ny blanding så blir det veldig gele aktig med en gang. Tror egentlig det er mer at det er glassfiber som blander seg med polyesteren enn at den herder så kjapt, men ikke helt sikker på hvorfor.

Men selv om den blir litt geleaktig så pleier det å funke fint for meg å legge det på, så blander somregel i samme boks. Men det er nok heller ingen ulemper å ha 2-3 bokser/malebrett å bytte på. Jeg bruker iallefall malebrett da det funker ganske greit å bare vri og benne litt på disse for å plukke ut polyesteren, så er det fint mulig å bruke de på nytt mange ganger.

22.5 grader går nok fint. Iallefall når du har god ventilasjon. Har du så stor luftboble som du sier ville jeg nok slipt den ned ja. Vinkelsliper er ett genialt verktøy når man driver med glassfiber. Jeg bruker kappskive for stål, og den silper glassfiberen som bare det

Husk støvmaske, hørselvern og vernebriller. Glasstøvet er ikke noe særlig å få i lungene eller øynene, og man vil jo ikke ødlegge hørselen før man har anlegget ferdig :P

Arbeidshansker er også en fordel når man sliper mye. Får man for mye hudkontakt med glassfiberstøvet så får man gjerne ganske såre fingre etterhvert.
      Last edited by trustno1; 22-05-2010, 02:19.

Comment

En ting til angående malebrett.

Disse er veldig fine å legge tilklippede glassfiber matter på for å mette de med polyester. Kan være derfor du får luftboble trøbbel, at glassfiber mattene dine ikke er helt mettet med polyester?

Pleier du å legge mattene der du skal ha de, for så å male de med polyester, eller dypper du mattene i polyesteren først?

Jeg pleier alltid å bruke forholdsvis små glassfibermatter som jeg har klippet til, dyppe de i polyesteren i malebrettet, så stryke av de igjen så de ikke drypper for mye. Deretter legger jeg de der jeg skal ha de. Stryker til slutt over med penselen for å få plassert de riktig og trykke ut luftbobler.

Comment

Det jeg pleier å gjøre er å legge et lag med polyester først, og så legger jeg matten der jeg skal ha den, trykker den forsiktig på plass og så tar jeg på mer polyester til glassfiber matten blir myk.

Skal prøve din metode i dag, har en følelse på at mattene ikke blir myke nok, for jeg legger mattene på en kant, og så ser det ut som de er stive nok til å bøye seg ut fra området rundt kanten slik at jeg for luftlommer. Skal også prøve med mindre biter, brukte i går biter på ca 10x15cm.
          Mvh. Damir

Comment

Er ikke noe problem for styrken sin del å bruke mindre biter. Lettere å legge da. Eneste som er viktig er at du roter litt frem og tilbake over skjøtene når mattene har blitt sikkelig gjennombløte. Da fletter man fibrene litt mer sammen og skjøtene blir jevne.

Comment

Først og fremst, takk for råda Trustno1. Hjalp utrolig mye å la glassfiberen trekke først.

Da er det på tide med en ny oppdatering. Har ikke skjedd så fryktelig mye siden jeg måtte lese på flere eksamener. Men her kommer noen bilder av hva som har skjedd de gangene jeg har tatt pauser fra lesinga:

22.05.10

Brukte metoden til Trustno1 helt fram til jeg gikk tom for polyester. Fant en fin kanne som det stå Resin på, lukta litt på det, titta på fargen og ja hmm, det så bra ut. Så jeg blandet det med herderen og testa. Ser greit ut tenkte jeg mens jeg tok på opplegget...

Lakkverkstedet på skolen:

Resin som jeg trodde var Polyester:

Geniale hansker som tåler polyester, klarer man å bruke litt aceton for å rense dem så er disse absolutt verdt 50kr. Mye bedre å jobbe med:

Dagen derpå var jeg for opptatt med mitt fargerike ordforråd, slik at jeg glemte å ta bilder... Resin brukes for mer enn Polyester. Det jeg brukte viste seg til å være Epoksy. La meg si det sånn, det herdet ikke helt. Så jeg stå der og skrubba som en gal mann med aceton, mens vakre gloser som hadde fått en trøndersk fisker til å rødme fløy ut av kjeften på meg. Brente barn lærer best sier det, og det gjorde jeg. Jeg lærte å aldri ALDRI bruke noe man ikke vet 100% sikkert hva er for noe. Makan til drit å fjerne har jeg aldri sett.

Men etter den fine opplevelsen tok jeg på vanlig biltema polyester og mer glassfiber og fullførte sidene.

Så var det på tide med en lekkasje test på betong laben:

Hmm, så ikke så bra ut... Bunnen som jeg fikk var like tett som en sil. Vannet begynte å renne ut før det nådde halveis opp. Så jeg lot det tørke og så la jeg to lag på hele bunnen. Det viste seg å gjøre trikset. Tett som bare det nå.

Noen bilder av passformen i bilen:

Og her inn kommer Carputeren til høsten:

Så noen bilder av monsteret som skal drive subwooferen:

Handletur for en grillfest:

Største konkurrenten på grillfesten:

Og så et lite spm, jeg jobber med denne karen visstnok, vet ikke hvem som eier bilen, noen som vet det?

Last edited by Dammed; 13-06-2010, 13:59.
              Mvh. Damir

Comment

Uflaks med resin :P
                Men kanskje en nord-norsk fisker fra yttersia av senja hadde flirt av glosene dine :P hehe

Men er ikke stor fan av stort og tungt stereo i sports biler. For min del ville jeg ikke har "ødlagt" en så flott banebil som den silvia'en. En av de råeste drifte bilene som er blitt laget.
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Vil ikke tro du ville lagt merke til forskjellen mellom med og uten bilstereo i den bilen. Den bilstereoen veier ikke stort.
                  Mvh. Damir

Comment

Jeg ville ikke har merket noe forskjell nei. Men en erfaren drifter ville det :P

Er det kun for status han har den, eller kjører han løp med den på f.eks Rudskogen?
                    Runar E. Olsen ~ Moderator
                    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

• Ville ikke kalt han en status jeger, men ja bilen er kjøpt kun for å bli brukt på offentlig vei, slik jeg har forstått det.
                      Last edited by Dammed; 13-06-2010, 14:17.
                      Mvh. Damir

Comment

• misforståelse
                        Last edited by kajknoz; 13-06-2010, 13:26.
                        Min facebokside: Custom Car Audio

Comment

• misforståelse
                          Last edited by kajknoz; 13-06-2010, 13:27.

Comment

• misforståelse
                            Last edited by kajknoz; 13-06-2010, 13:19.

Comment

• Ikke for å være frekk Damir, men ikke bland navnet mitt inn i saken.

Om du legger ut bilder av bilen er greit det, bare skilt nr er sladdet.

Comment

• Ja nå synes jeg dere skal roe ned denne diskusjonen deres. Hvordan går det ellers, Damir? Skal du til Rudskogen i Juli?
                                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
                                Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Working...
                                X