Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dammed's Celica Prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ja har lest igjennom tråden din og det er derfor jeg spør.

    Her skriver du at du har fått snurr i 150km/t og flaksen din renner ut blablabla.. Hvor smart er det da å plassere 300-400kg bak ryggen din?

    La os si at du kjørere bare i 80km/t og kassen+utstyr er 300kg. Skulle du krasje da har du 7.5tonn energimengde som kommer bak deg.. 150km/t = 26.5tonn energimengde.

    Og hvordan du kan si at du får bedre kjøregenskaper av dette skjønner jeg ikke.. Trur du må ta deg en runde med fysikk og stabilitetslære. Tyngepunktet må være så lavt som mulig for at bilen skal sitte best mulig på veien..
    Last edited by D-vision; 25-07-2010, 00:28.

    Comment


    • Relativt smart i og med at jeg går et ingeniør studium og jeg vet hva jeg driver med. Hvis du hadde tatt en titt på hvordan kassen er designet så hadde du sett at selve formen på kassen vil holde den tilbake, halvparten er bak støtdemper tårnene. Bredden bak er større enn bredden mellom tårna, og avstivingen mellom tårna er foran bakre del av kassa, dette vil også holde kassa bak. Siden jeg skal stive kassa med M10 gjengestenger rundt om, så vil ikke dette kun stive opp kassen, men også holde formen i en evt krasj, som igjen vil sørge for at støtdempertårna og avstivingen vil klare å holde kassa bak. I tillegg til formen så vil åtte M10/12 skruer bolte kassa ned, og sidelengs. Og med tanke på at vekta på kassen ikke vil overstige 300kg selv med subwooferne så har jeg fint lite å bekymre meg for. Boltene som vil holde kassen på plass vil bli skrudd inn i hulla fra sikkerhetsselefestene så det er ingen fare for at de festene vil bli gi etter i et krasj. Siden det er lov med to kraftige karer bak i setene på 150kg hver så skal dette nok gå ganske så bra.

      Det er selvsagt tryggere å ikke ha noe der, men det skal ikke være et problem i et evt krasj. Selve størrelsen er en fordel med tanke på rulling og sidelengs glid. Så lenge kassen holder på formen så vil det være mye tryggere, enn å ha en liten og tung kasse bak som kan løsne og bli et prosjektil framover. Denne kassen kan ikke løsne, dette har jeg forsikret meg selv ved å planlegge hvordan sidene skal være, taket og spesielt hvor jeg skal forsterke og stive opp kassa.

      Det er en grunn til at det går litt tregt framover og det er fordi 90% av tida blir brukt på planlegging, nettopp for at dette skal være så trygt som mulig.

      At jeg har hatt sidelengs glid i bilen i 150km/t, det er en annen sak. Og har egentlig ikke noe med saken å gjøre. Jeg vil være like trygg/utrygg i min bil som i en vanlig celica i et krasj og det er poenget.
      Mvh. Damir

      Comment


      • Ba dum tssshhh

        http://www.youtube.com/watch?v=bcYppAs6ZdI
        Last edited by kalosturbo; 28-07-2010, 18:37.
        VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
        DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

        Comment


        • Rått prosjekt forresten Liker mye-flate-i-liten-kupè prinsippet
          VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
          DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
          http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

          Comment


          • Jo takk for det.
            Mvh. Damir

            Comment


            • Da har jeg fått min nye spiller:


















              Last edited by Dammed; 31-07-2010, 20:52.
              Mvh. Damir

              Comment


              • dette ser sinnsykt bra ut : )

                Tror det blir bra når alt blir svart ; )

                Gleder meg til å se slutt produkte!
                Kjetil
                Nissan 200sx s13

                Comment


                • Sikler når jeg ser bildene
                  VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                  DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                  http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                  Comment


                  • Takk for det du.

                    Nå fikk jeg en skikkelig stopp i prosjektet.

                    Girkassen min fant ut at den skulle ta kvelden. Så nå må jeg ut med 30.000kr for en ny girkasse. Oh happy day.

                    Men etter dette så er det meste nytt, Motoren har kun gått 30.000km, 2 år gammelt AC system, nye dempere (coilovers), nye skiver og klosser, ny dynamo, ny vannpumpe, nytt reim, eneste som ikke har blitt byttet ut er bensin og bremse pumpa. Etter det så er bilen "ny".
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • Kjipe greier med girkassa

                      Tenkte på en annen ting, mener å huske at du nevnte tidligere at du var litt skeptisk på "flaskehals" i kassa di. Tror egentlig ikke det vil være noe spesiellt stort problem. Jeg ble nylig ferdig med sparkepanel/gulvkassene mine som hadde en ganske trang flaskehals jeg var skeptisk på, men disse fungerer utmerket (se bilde)

                      Så lenge flaskehalsen ikke er spesielt mye trangere enn elementarelaet så tror jeg det ikke skal være noe problem. Kan kanskje være en idee å avrunde området rundt flaskehalsen innvendig for å unngå blåselyder i kassa


                      Comment


                      • Det er det. :/ Men men, da får jeg ny girkasse. Porten min var like bred som bredden mellom porten og sidene. Tuningen hadde blitt helt feil. Men fet kasse det der.
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • Da har jeg begynt med støpingen rundt cd spilleren.

                          Maskert opp dekselet med biltema maskeringsteip:






                          Ferdig med glassfiberen, så nå ble det tørking med defa coupé varmer. Ble en god del lag, rundt 7-8 kanskje flere.




                          Da har det blitt tørt, begynte å fjerne litt av teipen før jeg husket mobilen.




                          Da var delen ute fra dekselet. Var en god del lirking, og forsiktig bøying som skulle til. Men ingenting ble ødelagt.





                          Da har jeg lagt den igjen i boden til herding. Måtte bruke bilen så jeg måtte ta den ut av formen, satser på at den ikke vrir seg siden den var veldig tørr når jeg tok den ut. Neste steg er å skjære ut hull til cd spilleren og voltmålerne, og så sparkle den fin i løpet av noen dager. Skal lage en finere overgang på kantene oppe og nede samt gjøre frontplata helt flat.

                          Syns selv resultatet ble veldig greit. Hjørnene ble fine og runde og delen ble relativ flat.
                          Last edited by Dammed; 16-09-2010, 00:48.
                          Mvh. Damir

                          Comment


                          • Så begynte sparklingen:










                            Glemte å ta bilde etter jeg formet sparkelet før det stivnet. Så mye jevnere ut enn de første bildene før jeg lot det tørke... Skal sparkle en gang til og pusse litt mer, men det begynner å komme seg nå.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • Blir kjempe bra! Stå på

                              Comment


                              • Originally posted by Dammed View Post
                                Glemte å ta bilde etter jeg formet sparklet før det stivnet. Så mye jevnere ut enn de første bildene før jeg lot det tørke... Skal sparkle en gang til og pusse litt mer, men det begynner å komme seg nå.
                                hehe så litt ut som en gulrotkake med melis ja

                                Men blir bra dette Damir, Stå på
                                sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
                                IceAudio - Bilringen AS - inakustik

                                Comment

                                Working...
                                X