Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dammed's Celica Prosjekt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Takk takk.

    Noen som vet om billig og bra grunning og lakk? Har brukt biltema og Dupli Colour, stor forskjell på resultat, men så er det stor forskjell i pris også... Noen tips?
    Mvh. Damir

    Comment


    • quick grunninga funker greit + fint pussepapir evt for fin overflate (ikke på karosseri,ruster gjennom) eller zink grunning som jeg synst er flott å bruke på div.
      Last edited by Terranoise; 22-09-2010, 15:15.

      Comment


      • nei det blir på den delen jeg driver og lager. Så det er ikke nødvendig å tenke på rust o.l.

        Har tenkt å lakke den i silkematt svart eller mørk grått.

        Tror jeg tar en titt på Quick, fikk anbefalt det på andre forum også.
        Mvh. Damir

        Comment


        • Originally posted by Dammed View Post
          nei det blir på den delen jeg driver og lager. Så det er ikke nødvendig å tenke på rust o.l.

          Har tenkt å lakke den i silkematt svart eller mørk grått.

          Tror jeg tar en titt på Quick, fikk anbefalt det på andre forum også.
          oki, kom ikke på navnet på den zink grunninga i sta men er av merket Hagmans.. men men.

          Comment


          • Jeg går maskin ingeniør ja, så jeg har en del kunnskaper om hvordan krefter påvirker et objekt.

            Vekta av basskassa blir den samme som 2 personer med litt bagasje. Basskassa blir sikret på de samme punktene som setebeltene til personene. Så lenge basskassa holder samme formen så er det like forsvarlig i et krasj. Og jeg har nevnt allerede hvordan formen vil bli holdt og hvordan selve formen er med på at den ikke flytter seg. Bare å få ut reservehjulsbrønnen støpen er nesten umulig selv nå når den er ikke sikret fast en gang.

            Jeg vil få et høyere tyngdepunkt, men ikke mye mer enn vanlig. De tyngste gjenstandene vil være montert veldig lavt, batteriene vil være hvor man har føttene. Basselementene blir ca i samme høyde som brystkassa til de som ville sittet bak. Og toppen av basskassa vil være et halv hode lavere enn hodet til de som ville sittet bak. Siden jeg vil ha stivere coilovers så vil de være med på å sikre bilen mot rulling.

            Arbeidet mitt er vist til 2 forskjellige professorer ved skolen. En som har bygg ingeniør studenter i emnet "Konstruksjonslære" og en annen som har "Mekanikk" (fysikk) for bygg og maskin studentene. Som de selv sa, så vil det løfte tyngdepunktet mitt, men ikke så veldig mye, dermed så blir det ikke uforsvarlig.

            En ting som ikke blir vist så godt er høyden, basskassa går ikke helt opp til taket. Når en person som er 180cm høy sitter bak, så vil hodet hans nesten ha kontakt med taket. Med den infoen så kan du se på dette bildet:


            Og siden jeg har hatt folk bak i bilen + bagasje så blir det nesten den samme opplevelsen.

            Siden det mest sannsynlig aldri blir turbo i denne bilen, så vil denne bilen bli en cruiser som jeg kommer til å ta det med ro med. Da jeg kommer nok heller til å kjøpe meg en bil nr 2 som jeg kommer til å bruke når jeg har lyst å ha det litt morsomt.

            Om du sitter på eller ikke får være ditt valg, men som sagt så er planen tenkt nøye gjennom og jeg har fått mange tips fra mine professorer og fra andre om hvordan man skal sikre dette best mulig.
            Last edited by Dammed; 14-11-2010, 16:06.
            Mvh. Damir

            Comment


            • Basskassa blir rimelig spinkel om den kun veier litt over 150kg
              Bare platene til kassa i volvoen veide 200kg..
              Jonas Tautra
              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

              Comment


              • Platene jeg kjøpte ble ca 200kg, og det er en god del avkapp. Så vet ikke 100% hva vekta blir, men vil tippe rundt 200kg med avstivere og elementene. Noe som er ca 2 personer med litt bagasje. Elementene veier ikke så mye nemlig. Batteriene kommer i tillegg, men de har så lavt tyngdepunkt i bilen at vekta deres virker mer positivt enn negativt.
                Last edited by Dammed; 14-11-2010, 23:06.
                Mvh. Damir

                Comment


                • Mener du fortsatt at det er positivt å få mer vekt i bilen?
                  Har du hoppa over fysikkforelesninger ellerno?
                  Jonas Tautra
                  - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                  Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                  Comment


                  • En ting er forelesninger en annen ting er praktisk forsøk.

                    Men nei jeg mener ikke at det hadde vært en bra ting om dette hadde vært en løpsbil. Men hvis du mener at økt vekt i bil er generelt negativt, så kan du vel si meg hvorfor folk hadde sement poser i Hiace før i tiden?
                    Mvh. Damir

                    Comment


                    • Er vel fortsatt "vanlig" med sementsekker i bagasjerommet på BAKHJULSDREVNE biler på vinterstid

                      Comment


                      • hehe, om den er bakhjulsdreven eller ikke spiller ingen rolle for eksemplet. Poenget er at bilen mister grep på bakhjula, man øker vekta bak i bilen for å en større tyngde over dekka som gjør at bilen får bedre grep.

                        Som sagt så er bilen min veldig fortung, og jeg har prøvd med så mye ekstra i bilen, og jeg vet hvordan det påvirker bilen i svinger og generelt med akselerasjon.
                        Mvh. Damir

                        Comment


                        • Det at det er bakhjulstrekk har ALT å si i eksemplet ditt! Gamle Hiace er udugelig på is uten ekstra vekt bak, og derfor var det vanlig å legge mer vekt bakpå. De hadde jo null vekt baki bilen originalt. Så ser ikke åssen du skal koble dette mot din bil? Eller det er jo en forhjulsdreven Hiace du kjører?
                          Jonas Tautra
                          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                          Comment


                          • Så og si ja, bilen min har null vekt bak. Tar du og svinger hardt etter du har bremsa så vil bilen min slippe med ræva på tørr asfalt.

                            Og vi skrinlegger denne diskusjonen, har sagt det ca 5 ganger til nå.
                            Mvh. Damir

                            Comment


                            • Kan du legge ut bilder av punktene kassen er festet i? Slik som det ser ut på bildene så er meste parten av bredda av kassen foran dempertårna. Ser også ut som kassa er 10-15cm over sikkerhetsbelte festene baki. Har du skikkelige bilder under kassa der batterikassene er?

                              Comment


                              • Kassa er ikke bygd ennå, så den er ikke festet. Sikkerhetsbelte festene bak ligger ca like høyt som høyden av kassa, foran så er kassa en 15-20 cm over festene. Alle bildene jeg har tatt er lagt ut her.
                                Mvh. Damir

                                Comment

                                Working...
                                X