Announcement

Collapse
No announcement yet.

skjøte strømkabel ?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• skjøte strømkabel ?

Strømkabelen i bilen min (golf 3 om noen lurer) er går akkurat 10 cm bak baksetene i bagasjerom, akkurat nok til fordelerboksen.
    Nå tenkte jeg skulle "ommøblere" bagasjen og lurte derfor på hvordan jeg kan skjøte kabelen.

Jeg har ikke tenkt til å kjøpe ny kabel, men lurte på om jeg kan f.eks. koble på en ekstra sikringsboks bak for så å koble til en ny meter med kabel inn til fordelerblokka?

Altså slik at det blir en sikring ved motorrommet (etter batteriet) og så ha en sikring bak i bagasjerom (før en meter til med strømkabel går til fordelerblokka). Fordeler og ulemper? Go!

Og et lite tilleggsspm
    Hva er vanlig pris på mdf plater (kom med eksempel på størrelse)? Og hvor kjøper dere de?
    F.eks. 19-23 mm 160x80 e.l. ?

Jeg brukte selv to kabelsko med en bolt igjennon, og så snurret jeg trådene fra en kabelrest rundt, og tapet. Ble like tykk som kabelen var, og funket bra

Comment

om du legger den med fare for å komme mot jord ville jeg brukt krympeskjøt for å være sikker. Beste er vel å ha "hel ved", men skjøt kan fungere det også så lenge du gjør det ordentlig.

Mdf platene hos min lokale dealer er mye større en 160*80, og det er veldig variert hvor de har på lager/selger.
      Mener veilprisen på 2,5*2,2m min lokale handler var ca 600,-
      og det er 16mm

Comment

Beste måten jeg syntes å skjøte på er å kappe av en liten bit av ett kobberrør, så trer du kablene inn i røret og klemmer det flatt i skrustikka. Om du ikke vil ta ut kablen så går det til nød å bruke en stooor vannpumpetang.
        Tre på krympestrømpe over skjøten, legg gjerne mange lag så er du sikker på å ikke få hull i den

Comment

Hvorfor ikke bare bruke en splitte blokk til?

Mvh kim

Comment

http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=30.3601-02

Så jeg kan bruke en slik for å skjøte strømkabelen et par meter før den andre fordelingsblokka?

Comment

Jeg kjøpte 19 mm og 22 mm MDF plater på montèr, 350 kr for 122x244 cm 19 mm MDF, 510 kr for 22 mm MDF i samme størrelse
              Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

Comment

http://bilstereosenteret.no/product_...oducts_id=1453
                // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                Mvh
                Rune Kvaal

Comment

Originally posted by Cruze View Post

Så jeg kan bruke en slik for å skjøte strømkabelen et par meter før den andre fordelingsblokka?
                  ja .
                  // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                  //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                  Mvh
                  Rune Kvaal

Comment

Originally posted by HLS View Post
                    Originally posted by Cruze

ja .

Det er ikke no fare for noe ?

Comment

Funker fint det, er jo egentlig det fordelingsblokken gjør uansett (fordeler OG forlenger)..

Comment

Jobber på Byggmakker, derav går det mye MDF embalasjeplater, som er rundt 18mm tykk, rett i kontaineren. De som kommer å spør, får hente så mye de vill, gratis. Har selv lagt kasser av disse platene, og kvaliteten er høy.

Stikk innom nærmeste trevarebutikk, og spør. Byggmakker, Byggern, Coop Extra, osv. Men helst Byggmakker da ;-)

Edit: disse er da 18x62x2440

Comment

Kjøpte en slik fordelerblokk
                          Fant ut at det var de beste, så kan jeg jo bruke den om jeg forandrer på noe/bytter bil og sånt

Fant mdf-plater, 120x240x2,1 cm til 6-700 kr .. Den andre plassen jeg var på hadde også kastet fordi ingen kjøpte de lenger, men de ble kastet for 2-3 måneder siden så var vanskelig å finne noe :S

Men uansett kjøpte jeg en (vegg)sponplate på 120x240x1,2 cm til 270,-
                          Ganske greit siden jeg skal lage en ramme (da jeg også har flattstål til å støtte)

Comment

Endel byggevarekjeder tar ekstrem overpris for mdf.Med litt rabatter så tror jeg betaler rundt 200 kr for samme plata. Mange steder er det mulig å forhandle seg til litt rabatt om du åpner en konto.

Comment

Working...
                            X