Announcement

Collapse
No announcement yet.

Harde spenningsdropp på batteriet o.O

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Harde spenningsdropp på batteriet o.O

    Jeg har nå kjørt rundt i bilen min i snart et halvt år, med et anlegg som består av 1 stk DD9515, drevet av en Dynabel BF7501 i 1 ohm med 2500 w, og et Focal 165VR frontsett drevet av en Dynabel BF0802.
    Jeg har et batteri fra Odyssey, Odyssey PC1500DT, som jeg kjøpte nytt i Juli. (Orginal dynamo på 90 amp)

    - Alt har gått helt fint fram til i vinter, nå får jeg plutselig store volt drops på batteriet. Volten ligger stabilt på mellom 13,8 og 14V, med anlegget på 60-70% volum, full varme i førersete og full varme i luftanlegget, men så merker jeg helt plutselig at lysene foran på bilen dimmes, og volten er nede i 11,4 V (den kan ha vært nede i enda mindre). Dette skjer flere ganger, gjerne et par ganger om dagen. Ingen av forsterkerne går i protect, tho, noe jeg trodde Dynabel gjorde, om volten gikk under 12V (?) Any clues?

    - Merker også at visst jeg slurer bilen i gang på 2. gir, sånn at den nesten dauer, dropper også spenningen fra 14 til rett over 11 V, er dette normalt?

    - Og når jeg starter bilen, dropper volten gjerne ned på under 11, regner med dette er normalt da starteren trekker rimelig med strøm, men er ikke det skadelig for anlegget?


    EDIT: Jeg måler foresten spenningen med et voltmeter som er koblet rett på begge polene på batteriet, som har jeg satt fast i dashbordet
    Last edited by Elgzuhh; 10-12-2012, 22:31.
    Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

  • #2
    vinter = mye forbrukere som setevarme/varme i ruter osv osv... som trekker MYE strøm.
    så trekker forsterkern nok = veldi lite med strøm til reserve .

    ja det er normalt viss du holder på å kvele bilen.

    er som oftest ikke så lenge det er 11v vell? bare akk når du starter? og da har jo ikke anlegget slått seg på?

    har du gjort the big 3? vurdert å byttet dynamo? hvilke kabler bruker du? 50mm2?
    fler batteri?
    // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
    //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
    Mvh
    Rune Kvaal

    Comment


    • #3
      og det batteriet er strengt tatt ikke større enn det må være med det oppsettet heller....
      Ole Petter Holelien
      Din komplette leverandør av bilstereo og monteringsmatriell
      Judysbilstereo.no olepetter@judysbilstereo.no
      Focal Helix Cadence Pioneer DD Dynabel Gladen GZ Installbay Silent Coat DLS M.M

      Comment


      • #4
        om du faller fra 13.8 - 14 Volt å ned har ikke det noe med batteriet å gjøre det er dynamoen som ikke klarer å levere mere strøm, altså du makser ut 90Amp fra den enkelt og greit
        MVH, Øivind Sandvik
        sigpic
        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
        www.sandviksbassogbongel.com

        Comment


        • #5
          Originally posted by HLS View Post
          har du gjort the big 3? vurdert å byttet dynamo? hvilke kabler bruker du? 50mm2?
          fler batteri?
          tb3 er gjort, med 53mm2 fra LIB


          Originally posted by Judys Bilstereo View Post
          og det batteriet er strengt tatt ikke større enn det må være med det oppsettet heller....
          Haha, fult klar over det, men jeg valgte å gå for det batteriet, da det gikk rett i orginal festene, og fordi jeg hadde en dynamo som var grei nok størrelse.
          Kunne selvfølgelig oppgradert både dynamo og batteri, men å ut med 5-8 tusen til har jeg ikke lyst til, da jeg fortsatt går på skole, og heller satser større på neste oppsett, i neste bil.
          Tok noen raske regninger og spurte litt, og Odyssey 1500DT er godt nok om man bruker huet og øynene sammen med volumknappene.

          Har heller ikke dempter verken dører eller bagasjerom

          I sommer kjørte jeg rundt med 14,2 Volt spenning på volumet jeg har satt som maks i forhold til forvrengninger av sub. Så det går helt fint, bare sliter litt på vinteren tydeligvis.


          Originally posted by Øivind Sandvik View Post
          om du faller fra 13.8 - 14 Volt å ned har ikke det noe med batteriet å gjøre det er dynamoen som ikke klarer å levere mere strøm, altså du makser ut 90Amp fra den enkelt og greit
          Flott og enkelt svar, takk skal du ha Funker fint på sommeren, så er nok evt på lave turtall med luftanlegg og varme i sete på maks, den sliter litt


          Et lite spm ekstra; Jeg innbiller meg at jeg har lest og hørt at når voltmeteret ligger på 14,4 V MED bilen starta er batteriet helt fult. Uten at bilen er starta er det helt fult på 12,8 V, og uansett om bilen er starta eller ikke, er det helt tomt på 10,5 V
          - Stemmer dette? evt. rett på det om du vet noe, hadde vært fint med riktig informasjon her


          Takker for svar alle tre
          Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

          Comment


          • #6
            Det er vel slik at et batteri som er optimalt har en hvilespenning på 12.8V (bilen er av) og når bilen er på begynner dynamoen å lade batteriet med en spenning på overkant av 14V. Når batteriet begynner å bli utslitt vil hvilespenningen aldri nå opp mot det optimale selv etter lading, og da er det vel kanskje på tide å bytte.
            ?

            Comment


            • #7
              Så den eneste måten jeg kan sjekke om batteriet er fult oppladet på, er å måle det når bilen er slått av, fordi det er dynamoen som leverer spenningen på litt over 14 V?
              Hva kan det ha seg at spenningen ligger på rett over 13V, 5 min etter jeg daua bilen?
              Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

              Comment

              Working...
              X