Announcement

Collapse
No announcement yet.

Noen ting jeg lurer på (driver og bygger anlegg)

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Noen ting jeg lurer på (driver og bygger anlegg)

Hei. Fant ut at jeg hadde konto her i fra før av

jeg driver og skal bygge anlegg i min bil.

Så er noen ting jeg lurer på

1. Her er enkel tegning av anlegg jeg har tenkt og bygge opp. Hva tror dere?

2. 2 sånn her vil de funke bra? noen som har erfaring?

3. Så lurte jeg på om dere har noe tips på norske / utenlandske sider som selger utstyr? rett og slett bra ting til en billige penge

Tar i mot alt av tips jeg kan få
    Attached Files
    Last edited by knutarn; 10-04-2013, 15:04.
    www.Sweegen.no - Lyd i kvalitet!

Tips:
    Rele ville jeg droppa, det koster (svin)mye og har generelt liten nytteverdi.
    Det samme med kondensatorer. Legg heller penga i batterier, koblingsutstyr og kabler.
    Husk at strømmen bare lagres i batteriene, den kommer fra dynamoen så du bør oppgradere kabler der også.

Sikring etter batteri2:
    Det du må huske på her er at du må sikre etter den minste kabelen i systemet (etter det svakeste ledd).
    Dvs. at hvis kabelen fra splittblokk til forsterker har en mindre kvadrat, så må sikringen være dimmensjonert for denne.

Sider:
    ebay?
    kabler blir det ofte dyr frakt på, siden de veier en del.
    Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
    [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
    Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Takker for super svar^^

Det du meiner er at jeg bør ha på en sikkring til etter splitter 1 (den ledningen som skal gå til forsterkeren)

Ang amp på sikringene. Mye amp bør sikringen som går fra bat 1 til bat 2 ? og fra bat 2 til alt annet osv

Fant den siden her: https://www.sonicelectronix.com Virker som det er mye billige der og alt sammlet

Comment

Originally posted by knutarn View Post
        Takker for super svar^^

Det du meiner er at jeg bør ha på en sikkring til etter splitter 1 (den ledningen som skal gå til forsterkeren)

Ang amp på sikringene. Mye amp bør sikringen som går fra bat 1 til bat 2 ? og fra bat 2 til alt annet osv

Fant den siden her: https://www.sonicelectronix.com Virker som det er mye billige der og alt sammlet
        Det er mest sannsynlig oppgitt sammen med forsterkerne. Sikringer bør sitte så nærme batteriet som mulig, maks 15 cm. Men som Ugn sier, kondensatorer og rele er bare tull. Ta heller å legge pengene i bedre/mer batteri, alt etter hvor mye du trenger + et voltmeter. Da kan du følge spenningen hele tiden! Trenger du mere hjelp til et skikkelig oppsett?
        You know, Im all about that bass...

Comment

Du må sikre alle kabler som går fra batteriene, slik at kabelen fra batteri forran til bak, må sikres i begge ender. ang amp kommer dette ann på størrelsen på kabelen.

Som ung sier dropp rele og kondensatorer.
          Thomas RS - Absolut A4

Team dynaBel

Comment

Originally posted by emilbakken View Post
            Det er mest sannsynlig oppgitt sammen med forsterkerne. Sikringer bør sitte så nærme batteriet som mulig, maks 15 cm. Men som Ugn sier, kondensatorer og rele er bare tull. Ta heller å legge pengene i bedre/mer batteri, alt etter hvor mye du trenger + et voltmeter. Da kan du følge spenningen hele tiden! Trenger du mere hjelp til et skikkelig oppsett?

ja gjerne kobling av spenningmeter kobles det på bat 1?
            Last edited by knutarn; 10-04-2013, 17:38.

Comment

Originally posted by ThomasRS View Post
              Som ung sier dropp rele og kondensatorer.
              Velger å ta det som et kompliment jeg!
              Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

Comment

Du bør også legge jord imellom de to batteriene.

Comment

Jeg ville gjort mer slik

Comment

En annen ting som kan være greit å vite, er at når du skal ha såpass heftige saker (regner med det siden du skal ha 2 batterier osv) så må du ha forsterker til fronthøyttalerene dine også, slik at disse holder følge med suben(e)

Comment

Spiller ikke fronthøyttalerne fort nok, uten forsterker?

Comment

Originally posted by ugn View Post
                        Spiller ikke fronthøyttalerne fort nok, uten forsterker?
                        Haha, tenkte mere på hvor lenge de holder følge når volumstyrken økes jeg da, før de låter stygt

Comment

Er ikke det bare å la subben spillere høyere enn frontsettet a? Morsommere med litt mer OMPF i bunn?

Comment

takker for tegninga! Må si at dere er utrolig hjelpe some

ja for og si det sånn. har tenkt og kjøre Raspberry pi. så må ha forsterker til de andre høyttalere mine. men regner med at jeg kobler det på samme ledning som den andre forsterkeren?

og egen volumstyring som jeg montere på bass og høyttalere runt om i bilen feks 2 sånne her: http://www.sonicelectronix.com/item_...y-Scosche.html
                            Last edited by knutarn; 10-04-2013, 23:53.

Comment

Hmm.. hvor mye programmeringskunnskap har du i C?
                              Det der høres ut som et langdrøyt prosjekt..og den volumstyringa der tror jeg IKKE jeg hadde satsa på.

Da kommer du mye lengre med en spiller fra pioneer til 1000-2000 kroner.

Comment

Working...
                              X