Har kommet borti saken her et par ganger nå og vil få svar.
Vil i visse tilfeller en dynamo bli for svak i forhold til strømtrekket til anlegget eller generelt bilen?
Har hørt argumenter som: "Hvis du har for mange batterier vil ikke dynamoen klare å lade opp spenningen høyt nok". og "Dynamoen blir lastet og kjørt for hardt".
Er ingen mekaniker og har liten peiling på dynamoen, men vil tro dynamoen lader etter turtallet på bilen. Altså, jo høyere turtall jo mer ampere lader den helt til en gitt grense den klarer å lade.
Har også hørt noen si at det hadde vært bedre å tatt vekk det ene batteriet ditt fordi da ville spenningen gått opp. Fordi da hadde dynamoen sluppet å lade så mye.
Men det vil da uansett være bedre, la oss si at du har 4 like batterier i bilen og spenningen ligger på 13v enn 2 batterier på 14,4 - 14,7v ??? Spenningen vil jo droppe mye kraftigere når f.eks subben slår inn og en monoforsterker trekker mye strøm? Altså du vil få kraftigere spenningsfall?
Kan noen forklare meg hele diskusjonen?
Vil i visse tilfeller en dynamo bli for svak i forhold til strømtrekket til anlegget eller generelt bilen?
Har hørt argumenter som: "Hvis du har for mange batterier vil ikke dynamoen klare å lade opp spenningen høyt nok". og "Dynamoen blir lastet og kjørt for hardt".
Er ingen mekaniker og har liten peiling på dynamoen, men vil tro dynamoen lader etter turtallet på bilen. Altså, jo høyere turtall jo mer ampere lader den helt til en gitt grense den klarer å lade.
Har også hørt noen si at det hadde vært bedre å tatt vekk det ene batteriet ditt fordi da ville spenningen gått opp. Fordi da hadde dynamoen sluppet å lade så mye.
Men det vil da uansett være bedre, la oss si at du har 4 like batterier i bilen og spenningen ligger på 13v enn 2 batterier på 14,4 - 14,7v ??? Spenningen vil jo droppe mye kraftigere når f.eks subben slår inn og en monoforsterker trekker mye strøm? Altså du vil få kraftigere spenningsfall?
Kan noen forklare meg hele diskusjonen?
Comment