Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynamo og batteri diskusjon.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Trenger hjelp nå.

    Har byttet reima til dynamoen, nå er den både bredere, kortere så den er stram som jeg får den. Ihvertfall som jeg/kompiser klarer å dra. Fordi vi tok en vaier med kabelsko, festet den på dynamoen og trekte vaiern ut på siden av bilen. Dro alt vi kunne for å stramme dynamoen og holdt at mens en annen festet mutteren. Det ble liten forskjell, og fortsatt når bilen er kald og kjører for "første" gang på ei stund så lader det 14,9 volt. Dette er jo meget bra, men avtar svært fort. Lader dårlig igjen etter kanskje 5 min. Skal jeg prøve å slå ut automatsikringen til anlegget? Men dette trekker jo ikke noe særlig grad mens vi ikke spiller? Dynamoen er på 66 ampere, det er ikke store greiene. Men strømtrekket uten lys og anlegg på skal ikke være store greiene?

    Skal nå prøve og bytte dynamo med en som er orginal chevrolet starcraft, den som er på nå er tatt ifra en Chevrolet suburban. Den jeg skal sette på nå er 63 ampere. Er utrolig spesielt at det lader "riktig" når bilen har stått kald, men ikke når den blir varm.

    Dette kan tyde på at det er reima som blir slak når bilen blir varm? Og er derfor stivere og "strammere" når bilen er kald?
    You know, Im all about that bass...

    Comment


    • #17
      Hva er å lade dårlig? Synker volten?
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #18
        Originally posted by ugn View Post
        Hva er å lade dårlig? Synker volten?
        Volten synker ikke. Når bilen står stille å går uten anlegget på er spenningen stabil på 12.5 v ca. Når vi kjører uten musikk så går spenningen opp til 13-13.5v. Regulatoren på dynamoen kan umulig være slik at ting er som det stemmer sånn som det er nå?
        You know, Im all about that bass...

        Comment


        • #19
          12,5 volt på tomgang er hvertfall ikke riktig ladespenning. Hvordan måles spenningen, er det direkte på dynamo/batteri med voltmeter, eller er det en måler inne i bilen som viser spenningen?

          I tillegg må jeg si at 66 og 63 A dynamo i en G30 eller Suburban høres lite ut? Trodde de aller fleste dynamoene på disse bilene var på rundt 100-105A eller mer, hvertfall på diesel. Min 4,3 Astro van har 105A som standard, og den lader 14,1-14,2 på tomgang med lysene på.

          Comment


          • #20
            "så er spenningen stabilt dårlig" Hjelper det å gi gass, øker volten da? Har du ladet batteriet i det siste i det hele tatt?
            Hvor måler du denne spenningen sa du?
            Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
            [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
            Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

            Comment


            • #21
              Som det ble sagt her, hvor har du målt? Du burde få litt mer enn 12 komma noe på tomgang. vurder bytte eller justere reim samt hjulet som jeg ikke husker navnet på. Den dynamoen hørtes litt liten ut. Min bil kom med 110A orginalt før jeg putta inn Mechman 220A. Da er det rart om en suburban kommer med 60A, det er jo en ekte monsterbil!
              never enough!

              Comment


              • #22
                I tillegg er jo spørsmålet hvordan ladespenningen oppfører seg under belastning. Hva som skjer på tomgang uten noen strømforbrukere på, og med muligens fulladete batterier er egentlig ikke så interresant. Kan hende 12,5v ikke er kanskje ikke så tullete likevel, hvis batteriet er fullt, men høres litt lite ut.
                Sjekket på Astroen isted, den hadde fulladede batterier. Der gikk ladingen faktisk ganske langt ned mot 13v etter noen minutter på tomgang, men stiger til over 14v igjen med en gang jeg slår på lysene.
                Mer spennende å få vite hva spenningen blir med fulle lys, varmetråder, setevarme osv på.
                Last edited by Ricecooker; 03-05-2013, 22:39.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by ugn View Post
                  "så er spenningen stabilt dårlig" Hjelper det å gi gass, øker volten da? Har du ladet batteriet i det siste i det hele tatt?
                  Hvor måler du denne spenningen sa du?
                  Voltmeter på batteri foran og på på 6-kanaleren bak. Ja, det hjelper å gi gass. Da øker volten. Har ikke ladet batteriet i det siste i det hele tatt.
                  You know, Im all about that bass...

                  Comment


                  • #24
                    Synes det er utrolig rart at orginal dynamoen på disse bilene er på så lite ampere som det er. Skal vedde er mer i min Ford Sierra 89'. Men hva skal jeg gjøre? Fordi hvis jeg kjører uten musikk og noe annet lys enn kjørelys så ligger spenningen på ca 14v. Men så snart jeg slipper gassen så går den ned til 12,9 v Reima er SKIKKELIG stram nå og alt er som det skal være, men en ting jeg lurte på. På dynamoen er det en kontakt med signal til dynamoen, den koblingen er gjort om så det er kabelsko rett på den ene "kabelsko" kontakten som er. Denne går da til tenningen. Men nå er det bare den ene "pluggen" på dynamoen som er koblet til styrestrøm. Skal dette ha noe å si? Dynamoen får jo signal om å lade.
                    You know, Im all about that bass...

                    Comment


                    • #25
                      Det holder vel med 1 stk strøm inn for at dynamoen skal lade, det bruker å være en plugg med 2 ledninger på de fleste dynamoer. Den ene er til ladelampe, og den andre er styrestrøm inn.
                      Pussig at spenningen øker med turtallet, det har jeg ikke vært borti unntatt på gamle likestrømsdynamoer.
                      Tror jeg uansett ville inivestert i en ny, kraftigere dynamo. En 105a på ebay koster under tusenlappen, og 220a koster 179$+70$ i frakt. 60a blir for lite uansett selv om den virker 100%.
                      Men det hadde vært morsomt å finne feilen!

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by emilbakken View Post
                        Synes det er utrolig rart at orginal dynamoen på disse bilene er på så lite ampere som det er. Skal vedde er mer i min Ford Sierra 89'. Men hva skal jeg gjøre? Fordi hvis jeg kjører uten musikk og noe annet lys enn kjørelys så ligger spenningen på ca 14v. Men så snart jeg slipper gassen så går den ned til 12,9 v Reima er SKIKKELIG stram nå og alt er som det skal være, men en ting jeg lurte på. På dynamoen er det en kontakt med signal til dynamoen, den koblingen er gjort om så det er kabelsko rett på den ene "kabelsko" kontakten som er. Denne går da til tenningen. Men nå er det bare den ene "pluggen" på dynamoen som er koblet til styrestrøm. Skal dette ha noe å si? Dynamoen får jo signal om å lade.
                        Mange fine svar her må jeg si Pass på å stramme reima enda litt til slik at du er sikker på at lagerene i dynamo eller andre steder ryker etter kort tid, (litt sarkasme ) Reima må ikke strammes for mye for da kan ting ryke som jeg skreiv, å det at spenningen detter til 12.9 på tomgang på denne bile ser jeg heller ikke som noe problem, for det er slik bilen er konstruert, hvis du skal bli kvitt dette må du dreve om dynamo slik at den snurrer fortere på tomgang. hvor gammel er denne bilen?

                        Comment


                        • #27
                          helt enig med nils -mange fine svar her :P men bare gjentar det nils sa: ikke stram den for mye, ellers vil lageret til dynamo havarere etter kort tid... og ja: snakker av erfaring....

                          spenning skal falle til såkalt hvile spenning etter et kort stund -sp lenge batteriet er topp ladet, om den har dårlig ladning fra før vil self ta lengre tid før den går ned, og så lenge dynamon greier å levere strøm til ladningen + forbruk vil spenningen ligge på et lav nivå -nærmest hvile spenningen som er rundt 12,3v for normale batterier.

                          ved tomgang skal de fleste dynamor levere mindre spenning/strøm, men den skal øke når den passerer 1500-2000RPM, men den vil i de aller fleste tilfeller falle igjen hvis forbruket er LAV.... derfor finnes det en såkalt REGULATOR innebygd i systemet.... ellers vil batteriet overladdes og bli ødelagt etterhvert....

                          Synes 60A var litt lite på en van og, jeg forventet meg minst 90 A egentlig, men godt mulig at total forbruket (utennom stereo anlegget) er lav og derfor ikke nødvendig med større dynamo -til og med min stratus har 90A

                          for lenge siden skrev jeg noe mer om dynamo, tror den finnes enno.

                          http://www.bilforumet.no/elektronikk...ml#post1069537
                          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                          Comment


                          • #28
                            Greitt at ladespenningen kan synke litt når batteriet er fulladet, og ingen strømforbrukere er påslått, men jeg tror nok ikke det er problemet til trådstarter. Tviler litt på at en 60a dynamo kutter ut fordi de 3 gelebatteriene er fulladet?
                            At ladespenningen synker fra 14 til 12 v fordi man slipper gassen er ikke riktig uansett.
                            At det er 0,2-0,3v forskjell fra tomgang og litt turtall kan jeg gå med på, men ikke 2v. Hadde vi snakket om likestrømsdynamoer hadde det derimot vært helt normalt.
                            2 volt utgjør jo f.eks en voldsom forskjell på lysene på bilen.

                            Comment


                            • #29
                              Originally posted by Ricecooker View Post
                              Greitt at ladespenningen kan synke litt når batteriet er fulladet, og ingen strømforbrukere er påslått, men jeg tror nok ikke det er problemet til trådstarter. Tviler litt på at en 60a dynamo kutter ut fordi de 3 gelebatteriene er fulladet?
                              At ladespenningen synker fra 14 til 12 v fordi man slipper gassen er ikke riktig uansett.
                              At det er 0,2-0,3v forskjell fra tomgang og litt turtall kan jeg gå med på, men ikke 2v. Hadde vi snakket om likestrømsdynamoer hadde det derimot vært helt normalt.
                              2 volt utgjør jo f.eks en voldsom forskjell på lysene på bilen.
                              Jeg regner med at denne bilen er automat og da detter jo motoren ned på tomgang når man slipper gassen å da er det helt normalt at ladespenningen detter, fordi det er slik bilen er laget å jeg snakker av noen år erfaring som bilmekaniker, ikke delebytter, og dette er også noe som kan skje på vekselstrøm også når man slipper gassen, helt normalt på eldre biler, nyere biler detter ikke like mye da disse er bedre konstruert, men disse å detter på tomgang.

                              Comment


                              • #30
                                Kommer litt an på hva som menes med eldre biler. Min -87 Audi 90Q er snart 30 år, og der er det kun 0,1-0,2v forskjell på ladespenningen. 14,3-4 under kjøring, og 14,1-2 på tomgang. Den har riktignok en helt frisk Bosch 90A dynamo, som kan være litt nyere enn selve bilen.

                                På min Chevrolet Astro fra -95 sitter mest sannsynlig samme dynaomen som på trådstarters bil. Denne dynamoen passer på nesten alle GM´s V-motorer, fra tidlig 70-tall til nesten idag. Eneste forskjellen er vel kilereim eller flatreim.
                                Og her er det hvertfall ikke slik at spenningen faller så mye som det gjør på denne bilen vi snakker om. Ser ikke forskjell på volmeteret i bilen under kjøring, uansett turtall.

                                Comment

                                Working...
                                X