et dynamo er og fungerer som en AC generator, "eneste" forskjell er at moderne dynamor har et innebygd likeretter som gjør den til DC -mistenker at det er det du referer til når du nevner DC dynamo = like strøms dynamo.
det er spenningen inn statoren som som bestemmer spenningen den leverer -og den reguelrer helt enkelt elektronisk selv i biler fra seint i 70 tallet, men før det var det et mekanisk relle basert regulator. Mer moderne biler har dette regulator innebygd i selve cpu til bilen, til stor forargrelse egentlig -men sikker billigere å produsere
Men ricecooker: et dynamo har et elektronisk spenning regulator krets -da spiller ikke noe rolle om det er 100 batterier tilkoblet og hvile spenningen til batteriene tilsier at det ikke er nødvendig med noe ladning -da vil spenningen falle til "hvile nivå" da dette måles av den elektroniske regulatoren, og ser ikke hva det skulle ha å si den "likestrømsdynamo" -batteriene skal bare ha likestrøm /DC uansett.... hvordan den DC spenningen produserer har null ting å si -så lenge det er bare DC spenning som skal tilføres batterien for å ladde
apropos, et annet ting som kanskje hjelper å forstå er for eks om du kobler helt av batteriet fra dynamon mens motoren går så vil spenningen holde seg konstant med en liten endring et kort periode, men så lenge forbruket er lav vil den levere lav med spenning (NB: anbefales ikke på moderne og nyere biler, da likeretteren som er innebygd i dynamon vil gi en del rippel, dette kan skadde følsom elektronikk men på biler uten cpu er null problem
finnes det likestrøms dynamoer egentlig? trodde det var bare mest utbredt i andre verdens krig og siden ikke mer i bruk pga dårlig virknings grad og kompleksiteten/robustheten, jeg har egentlig aldri sett en eneste likestrøms dynamo i noen som helst bil -men alle har et innebygd likeretter som gjør at de leverer DC på terminalene sine -derfor batteriene er nødvendig for å fungere som en kondensator for å redusere rippel etter likereting av AC, frekvensen er varierende med turtallet logisk nok med et likestrøms dynamo hadde vært nok med et sveiv for å få motoren til å gå uten batteri, dessverre så er det nødvendig med AC for å kunne forhøye spenningen fra 12v DC til 10-12 TUSEN volt til tennpluggene, men men....
det er spenningen inn statoren som som bestemmer spenningen den leverer -og den reguelrer helt enkelt elektronisk selv i biler fra seint i 70 tallet, men før det var det et mekanisk relle basert regulator. Mer moderne biler har dette regulator innebygd i selve cpu til bilen, til stor forargrelse egentlig -men sikker billigere å produsere
Men ricecooker: et dynamo har et elektronisk spenning regulator krets -da spiller ikke noe rolle om det er 100 batterier tilkoblet og hvile spenningen til batteriene tilsier at det ikke er nødvendig med noe ladning -da vil spenningen falle til "hvile nivå" da dette måles av den elektroniske regulatoren, og ser ikke hva det skulle ha å si den "likestrømsdynamo" -batteriene skal bare ha likestrøm /DC uansett.... hvordan den DC spenningen produserer har null ting å si -så lenge det er bare DC spenning som skal tilføres batterien for å ladde
apropos, et annet ting som kanskje hjelper å forstå er for eks om du kobler helt av batteriet fra dynamon mens motoren går så vil spenningen holde seg konstant med en liten endring et kort periode, men så lenge forbruket er lav vil den levere lav med spenning (NB: anbefales ikke på moderne og nyere biler, da likeretteren som er innebygd i dynamon vil gi en del rippel, dette kan skadde følsom elektronikk men på biler uten cpu er null problem
finnes det likestrøms dynamoer egentlig? trodde det var bare mest utbredt i andre verdens krig og siden ikke mer i bruk pga dårlig virknings grad og kompleksiteten/robustheten, jeg har egentlig aldri sett en eneste likestrøms dynamo i noen som helst bil -men alle har et innebygd likeretter som gjør at de leverer DC på terminalene sine -derfor batteriene er nødvendig for å fungere som en kondensator for å redusere rippel etter likereting av AC, frekvensen er varierende med turtallet logisk nok med et likestrøms dynamo hadde vært nok med et sveiv for å få motoren til å gå uten batteri, dessverre så er det nødvendig med AC for å kunne forhøye spenningen fra 12v DC til 10-12 TUSEN volt til tennpluggene, men men....
Comment