Announcement

Collapse
No announcement yet.

Dynamo og batteri diskusjon.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Dynamo og batteri diskusjon.

    Har kommet borti saken her et par ganger nå og vil få svar.

    Vil i visse tilfeller en dynamo bli for svak i forhold til strømtrekket til anlegget eller generelt bilen?
    Har hørt argumenter som: "Hvis du har for mange batterier vil ikke dynamoen klare å lade opp spenningen høyt nok". og "Dynamoen blir lastet og kjørt for hardt".

    Er ingen mekaniker og har liten peiling på dynamoen, men vil tro dynamoen lader etter turtallet på bilen. Altså, jo høyere turtall jo mer ampere lader den helt til en gitt grense den klarer å lade.

    Har også hørt noen si at det hadde vært bedre å tatt vekk det ene batteriet ditt fordi da ville spenningen gått opp. Fordi da hadde dynamoen sluppet å lade så mye.

    Men det vil da uansett være bedre, la oss si at du har 4 like batterier i bilen og spenningen ligger på 13v enn 2 batterier på 14,4 - 14,7v ??? Spenningen vil jo droppe mye kraftigere når f.eks subben slår inn og en monoforsterker trekker mye strøm? Altså du vil få kraftigere spenningsfall?

    Kan noen forklare meg hele diskusjonen?
    You know, Im all about that bass...

  • #2
    For det første er det ikke batterier som bestemmer hvor mye en dynamo må lade, det er strømtrekket i bilen. Om du trekker 100A og har ett eller ti batterier har ikke så mye å si. Klarer dynamo å levere 100A vil ikke batterier bli hverken tømt eller ladet. Klarer ikke dynamo dette bil batteriene tømmes etterhvert. Da vil ti batterier tømmes ti ganger saktere enn ett.

    Om du tømmer en stor batteribank og ikke har så stor dynamo tar det lenger tid å lade de opp. Med ett batteri ville du gått tom for strøm for lengst mens dynamo uansett jobber for fullt hele tiden i begge tilfellene siden dynamoen blir makset og dermed begynner batteriene å bli tappet.

    De fleste dynamoer klarer å lade maks ved minst 2000rpm.

    Å si at flere batterier betyr lavere spenning er veldig rar påstand.
    1. om du trekker mer strøm enn dynamo leverer vil det ta lenger tid å tømme batteriene om du har flere. Og derfor vil spenning falle tregere.
    2. flere batterier koblet i parallell gir mindre total motstand og kan dermed både ta i mot og levere strøm raskere.

    Så det går fint å kjøre mange batterier på liten dynamo. Den vil uansett jobbe maks om du trekker mer enn den kan levere. Med flere batterier kan du spille lenger før spenninga faller for lavt, men må stå lenger uten strømtrekk for å fylle de opp igjen. Men å si at dynamo blir fortere slitt blir feil når man ikke kunne hatt like stort strømtrekk over med ett batteri og måtte skrudd ned før.
    Jonas Tautra
    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

    Comment


    • #3
      Originally posted by Hifonic View Post
      For det første er det ikke batterier som bestemmer hvor mye en dynamo må lade, det er strømtrekket i bilen. Om du trekker 100A og har ett eller ti batterier har ikke så mye å si. Klarer dynamo å levere 100A vil ikke batterier bli hverken tømt eller ladet. Klarer ikke dynamo dette bil batteriene tømmes etterhvert. Da vil ti batterier tømmes ti ganger saktere enn ett.

      Om du tømmer en stor batteribank og ikke har så stor dynamo tar det lenger tid å lade de opp. Med ett batteri ville du gått tom for strøm for lengst mens dynamo uansett jobber for fullt hele tiden i begge tilfellene siden dynamoen blir makset og dermed begynner batteriene å bli tappet.

      De fleste dynamoer klarer å lade maks ved minst 2000rpm.

      Å si at flere batterier betyr lavere spenning er veldig rar påstand.
      1. om du trekker mer strøm enn dynamo leverer vil det ta lenger tid å tømme batteriene om du har flere. Og derfor vil spenning falle tregere.
      2. flere batterier koblet i parallell gir mindre total motstand og kan dermed både ta i mot og levere strøm raskere.

      Så det går fint å kjøre mange batterier på liten dynamo. Den vil uansett jobbe maks om du trekker mer enn den kan levere. Med flere batterier kan du spille lenger før spenninga faller for lavt, men må stå lenger uten strømtrekk for å fylle de opp igjen. Men å si at dynamo blir fortere slitt blir feil når man ikke kunne hatt like stort strømtrekk over med ett batteri og måtte skrudd ned før.
      Tusen takk for et meget utfyllende og godt svar! Dette er det jeg har trodd og tenkt hele tiden også, måtte bare bekrefte det!
      You know, Im all about that bass...

      Comment


      • #4
        Bare så du får det i klartekst, en dynamo lader ikke noe mere på 7000 omdreininger enn den gjør på 1500-2000 ordreininger

        Comment


        • #5
          Originally posted by cossiemk1 View Post
          Bare så du får det i klartekst, en dynamo lader ikke noe mere på 7000 omdreininger enn den gjør på 1500-2000 ordreininger
          Så dynamoen lader et bestemt antall ampere hele tiden?
          You know, Im all about that bass...

          Comment


          • #6
            http://www.mechman.com/images/produc...-curve-big.png

            En 370 A dynamo fra Mechman lader 250-300 Amper på tomgang, mens på 1800 omdreininger lader den max, 370 A.
            Så om du kjører på 6000 eller 1800 omdreininger, vil den lade maks
            Last edited by Elgzuhh; 22-04-2013, 09:15.
            Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

            Comment


            • #7
              en veldig VIKTIG ting alle glemmer: et dynamo ladder aldri så mye om ladde spenningen ikke er høyere enn batteri spenning.... da hjelper ikke å ha en 10,000 Ampers dynamo engang....

              altså: ladde spenning bør være tilpasset batteriet, feks gele trenger over 14,4v ca, men vanlige batterier skal ikke overstige 14,2v ellers kokker de fort over og dette er self avhengig av temperaturen i lufta(rundt/i batteriet helt nøyaktig )

              Altså, høyere spenning, fortere laddes opp batteriet men mengde strøm gjør at spenningen kan holdes høyt oppe, for liten dynamo vil det bruke lengre tid å få opp spenningen, det er først når den begynner å stige at ladningen går "raskere" til ca 70-80% men de siste 20% tar lengre tid.
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #8
                Okey, spenningen i Chevrolet Van 30 prosjektet vårt ligger nå på rundt 13v litt under det når vi kjører og spiller for fullt. Når vi står stille er spenningen rundt 12v. Er dette dårlig? Har ikke hatt noe problem med å starte bilen igjen enda.
                You know, Im all about that bass...

                Comment


                • #9
                  Originally posted by emilbakken View Post
                  Okey, spenningen i Chevrolet Van 30 prosjektet vårt ligger nå på rundt 13v litt under det når vi kjører og spiller for fullt. Når vi står stille er spenningen rundt 12v. Er dette dårlig? Har ikke hatt noe problem med å starte bilen igjen enda.
                  Ja, det vil jeg si er litt lite. Med motoren på tomgang bør dere være opp mot 14v, og når du ruser motoren over 2000 omdreininger så bør det måles over 14v på batteriet. Denne spenningen skal ikke synke noe særlig fordi om dere spiller for fullt, da er noe feil, som feks kabler eller jording

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by emilbakken View Post
                    Okey, spenningen i Chevrolet Van 30 prosjektet vårt ligger nå på rundt 13v litt under det når vi kjører og spiller for fullt. Når vi står stille er spenningen rundt 12v. Er dette dårlig? Har ikke hatt noe problem med å starte bilen igjen enda.
                    ingen annelse hvilken batt du bruker egentlig...men det bør være minst 13,8v på en vanlig batteri og ikke over 14,2v, gele skal være høyere.

                    blir self tomt etterhvert når batteriene ikke laddes opp optimal, men bare nok til å drive alt rundt, en bil starter fint med 6 volt og faktisk men du kan fort ødelegge forsterkerne det kan være pga dårlig/slitt dynamo, slakk reim, eller feil regulator helt enkelt. Men dette er en typisk eksempel på feil da helt satt på spissen er bedre å ha en dynamo på halv parten av kapasiteten på den du har, og heller bedre og høyere ladde spenning -da vil systemet laddes bedre og mer effektiv på kortere tid

                    har dynamon i chevin noe form for dedikert regulator eller er den regulert av styre boksen tro? mmyyyeee å hente på å øke spennningen....
                    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by matador View Post
                      blir self tomt etterhvert når batteriene ikke laddes opp optimal, men bare nok til å drive alt rundt, en bil starter fint med 6 volt og faktisk
                      Når et bilbatteri er nede på 11,5 Volt, regnes det som tomt for strøm, så å få 6 volt på et bilbatteri er vell en rimelig tøff jobb.

                      Og emil; på 12 Volt er det 35-40% strøm igjen på batteriet, og forsterkere kan ta skade av spenning under 12 V
                      Last edited by Elgzuhh; 23-04-2013, 14:41.
                      Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                      Comment


                      • #12
                        å få 6 Volt på batteriet er ikke så veldig vanskelig når det er tomt er det jo bare å sette på last så drar man det enda lengre ned at det er skadelig for noe er nok tillfelle
                        MVH, Øivind Sandvik
                        sigpic
                        www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
                        www.sandviksbassogbongel.com

                        Comment


                        • #13
                          Men å få startet bilen med 6 Volt på batteriet?
                          Digital Design DD9515, Dynabel BF7501, Focal 165VR, Dynabel BF0802, Alpine CDE-123, Odyssey PC1500

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Elgzuhh View Post
                            Men å få startet bilen med 6 Volt på batteriet?
                            det går ikke med standar batteri, men med optima og stinger går helt fint.... har selv startet med 6 volt -derfor skrev jeg det.... problemet for å IKKE kunne starte med 6 volt er at mange biler som har alarm har start sperrer, og den kobler ut starteren med spenninger under 10 volt. Som kjent bat spenninger faller yterlig når den belastes, trikset for å starte med så lite spenning er å koble forbi start sperrer til alarmen. Mulig mer moderne biler med mer avansert elektronikk ikke vil starte men biler med innsprøyting (sierra SI) og forgasser (taunus 1,6) funker fjell.

                            Starteren har også et relle av større effekt som kalles sikkert noe annet enn relle -mulig aktuator- da det er den som også trekker inn tannhjullet som kobler starteren til svingehjulet i tilleg til å switche strømmen til starteren, den funker fint helt ned til 6 volt også.

                            Det går forresten fint å kjøre et lite stikke på bare starteren, snakker av erfaring og men self ikke på vanlige batterier.
                            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                            Comment


                            • #15
                              Har 3 Odessey PC1200 batteri i bilen nå, riktig dimensjon og skikkelige koblinger på kablene. Har funnet ut at det er en blanding av at reima er for slakk og dynamoen er delvis underdimensjonert. Sier delvis underdimensjonert fordi det vil nok gå fint hvis reima strammes skikkelig, men skulle hatt større dynamoen til å lade fordi det går fort tomt når bilen står stille.
                              You know, Im all about that bass...

                              Comment

                              Working...
                              X