Så vossafår-taktikken er ikke å anbefale til dette heller?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Blind juletest av brente cd'er
Collapse
X
-
Originally posted by r3mark View PostHva om vi ikke finner en blind, holder det med en som er fryktelig svaksynt da?
Iforhold til å teste ting som har med bilstereo å gjøre så har jeg lyst til å teste litt andre ting enn kabler i første omgang. Kabler er det som innvirker minst i ett bilstereoanlegg!
Man skal ha rimelig mye annet iorden, før man klarer å merke forskjeller på kabler. I de fleste biler så er det så mange andre ting som kan gjøres før man begynner med sånne detaljer.
Forsterkere er en ting som er diskutert og er absolutt interessant å teste! Ice teknologi og klasse D - kontra klasse a/b forsterkere er en ting som er enkelt å teste på en fornuftig måte. Skal man begynne å teste spillere med avanserte dsp-systemer, så er det mye andre kriterier som spiller inn, som vil gjøre en test vanskelig å gjennomføre som en a/b test. Men tester vil vi uansett gjennomføre, for å vise muligheter i de forskjellige systemene og teste ut våre teorier i praksis!
Vi er vel en smule "gale" i forhold til hva vi bruker av tid på å lytte, diskutere lyd og prøve å utvikle både oss selv og teknikker for å hente ut det meste av det utstyret som er tilgjengelig! Det er ikke få timer/døgn/år som har gått med til å utvikle justeringsverktøy og teknikker for justering!
Vi kommer til å gi ut mye bra tips og informasjon i Bilstereoforbundets blad - Stereotyp! Vi vil vise og teste monteringsteorier og justeringsteknikker som har MYE mere å si for lyden enn hva slags kabel, og faktisk også hvaslags utstyr man bruker. Det er generelt mye feil, tro og synsing rundt det temaet, som det er interessant å bringe klarhet i.[SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
[SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
[SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]
Comment
-
Originally posted by epifant View PostMorsom og interessant test
Det jeg personlig synes er mest spennende med slike ting er ikke like mye å finne ut om man kan høre forskjell på kabler, brente cd-er osv. som å forsøke å finne en plausibel forklaring på hvorfor det er forskjell. Først da blir man klokere og kan gjøre konstruktive ting med resultatene. Det hadde absolutt vært artig med litt "videnskabelig samvær"
Den gamle lærer'n min på serviceelektronikk var veldig opptatt av å ha en vitenskapelig tilnærming til Hi-Fi (og veldig opptatt av alle som "hørte syner", hehe), og han var også opptatt av å lære oss hvorfor man har dedikerte høyttalerkabler - selv om en høyttalerkabel til 1000,- sjelden var merkbart bedre enn en til 25,- så lenge den billigste holdt en viss standard (noe den vanligvis gjør så lenge den er beregnet til Hi-Fi og har et visst tverrsnitt).
Det som spiller noen rolle rent elektrisk, og da gir hørbar (og målbar!) forskjell, er jo hva slags egenskaper en kabel introduserer i kretsen, og jeg tror jeg har nevnt dette før for lenge siden, kanskje på et annet forum. :P
En kabel er jo bare en passiv komponent i tillegg til resten av anlegget - det er (to) ledere med isolator i mellom seg, altså i praksis får vi en kondensator. De fleste vet jo hva en kondensator gjør i parallell med en høyttaler - man får nemlig et lavpassfilter (i motsetning til i serie, som vanligvis blir brukt på små høyttalere som høypass). Effekten forverres når avstanden mellom de to lederne ikke er konstant, noe den sjelden er i billige kabler/kabler ikke egnet for lyd. Her er det rom for radbrekking av noe som i utgangspunktet er gode diskantelementer.
Tverrsnittet påvirker i sin tur strømmen gjennom kabelen, altså muligheten for dynamikk, spesielt i bassområdet, men også videre oppover om kabelen er virkelig tynn.
Så, med dette i bakhodet, pleier jeg å bruke rimelige høyttalerkabler med så høyt tverrsnitt som mulig, de siste to årene har det gått i Biltema sine ROSA 2x4mm^2 (eller var det 5?), og jeg kan ikke sette fingeren på noe med dem. Koster ikke en dritt heller. I tillegg til den nevnte ROSA fargen, MÅ det jo bli bra.
Biltema FTW
Comment
-
Originally posted by Typhon View PostNei det kopieres jo digitalt, så kvaliteten vil ikke forringes!
Ikke at jeg direkte betviler det faktum at de hører forskjell i sitt testoppsett, men det hadde vært interessant å teste med forskjellige CD'er og forskjellige brennere før det ble konkludert med at høyere hastighet medfører mer tap. Syns jeg, da.
Comment
-
Du har noe som heter CRC (Cyclic redundancy check) på datafiler, og om fila di mangler mer enn systemet klarer å rekonstruere automatisk vil du få beksjed om CRC error (sikkert sett den før), og da er fila di korrupt.
Det blir litt annerledes på lydcd'er, for der har man ikke noe system som sjekker om alt er på plass av bits. Eneste måten å få den 100% på er å kjøre på lav hastighet og ta en sånn "check after burn", selv om det er svært sjelden noen overhodet gidder å ta denRoar Sørlie
Tlf 90127075
Strandgata 26; mitt andre hjem :P
Comment
-
Nettopp. Det finnes vel endel programmer som kan utføre slikt også, så spørsmålet gir seg egentlig selv; ble noe slikt foretatt på test-eksemplarene? Dersom cd-ene er 100% identiske, hva forårsaker da de hørbare avvikene? Eksisterer de i det hele tatt?
Jeg påstår ikke at Erik André og Joakim ikke hørte det de hørte. Men hele greia bør taes noen hakk videre for å finne årsaken. Dersom konklusjonen skal være at man skal brenne på lav hastighet vil jeg veldig gjerne vite hvorfor.
Comment
-
Originally posted by epifant View PostNettopp. Det finnes vel endel programmer som kan utføre slikt også, så spørsmålet gir seg egentlig selv; ble noe slikt foretatt på test-eksemplarene? Dersom cd-ene er 100% identiske, hva forårsaker da de hørbare avvikene? Eksisterer de i det hele tatt?
Jeg påstår ikke at Erik André og Joakim ikke hørte det de hørte. Men hele greia bør taes noen hakk videre for å finne årsaken. Dersom konklusjonen skal være at man skal brenne på lav hastighet vil jeg veldig gjerne vite hvorfor.
Det nytter ikke å tilnærme seg disse problemene på en analog måte.
Ta for eksempel parabolsignaler, det er ikke slik at bildet får en anelse kraftigere rødskjær eller at sortnivået blir dårligere ved dårlig signalmottak, det blir tydlige støyproblemer som totalt forvrengt bilde, eller bilde som henger seg opp.
Mvh
Dag Johansen"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"
Comment
-
Dere for ta dette for hva det var, ikke noe vitenskaplig test. Var tidsfordriv fra vår side og lydforskjellen var klar nok for meg og Joakim, men egentlig meget minimal så å tro at halvparten på dette forumet hadde hørt det vil vel være å håpe for mye. Joakim og undertegnede har mye erfaring med lyd og vi har erfaring med å skille det aller beste fra det nest beste. Vi har ingen bevis på dette. Så kan dere velge å tro hva dere vil.
Så om du ikke syns konklusjonen er noe å ta hensyn til så griner vi ikke av den grunn. Vi gjorde en kjedelig kveld morsommere og ga dere resultatet av det.
Så kan dere ta de teoretiske tingene deres og prøve ut i praksis, men det innebærer at du må løfte rompa ut av kontor stolen og ikke for å tråkke noen på tærne, men virker som halvparten av dette forumet er tastatur ryttere som finner livets mening på wikipedia.sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
IceAudio - Bilringen AS - inakustik
Comment
-
Nå nå. Håper ikke du misforstod meg, det er veldig moro å lese noe annet enn "hvilken bass passer til denne forsterkeren"! At slike ting i det hele tatt blir gjennomført synes jeg er suverent, poenget mitt var bare at dette kan være et ålreit grunnlag å bygge videre på, enten man vil vitenskapere litt selv eller finne mer informasjon om emnet (tviler på at dette ikke allerede har blitt studert endel).
Og meningen med livet finnes faktisk på Wikipedia
Comment
Comment