Jeg har alltid hatt lyst på et treveis frontsett i bilen min, men fordi jeg ikke har særlig tiltro til mine egne fabrikeringsevner hva glassfiber osv. angår, i tillegg til at det har vært temmelig kostbart å kjøpe inn et treveis sett av god kvalitet, så har det blitt med tanken - frem til jeg kjøpte ny bil, og fant dette settet.
Avgjørelsen ble tatt da jeg kjøpte en bruksbil, hvor det så ut til å være forholdsvis enkelt å slenge inn litt flere høyttalere enn de vanlige fire. Og det VAR det faktisk, så etter kort tid var seks nye, fine høyttalere montert foran i den lille Fiaten.
Forholdsvis lettvint montering, følger bl.a. med flere festemuligheter til diskantene, og midbassene er ikke så dype. Mellomtonene er veldig nette og små - kanskje litt for små... kunne gjerne vært 4", som er mer "standard" i mine øyne, men det er tross alt lettere å få 3,5" i 4" hull, enn omvendt. Lydmessig har det sikkert også sine grunner, selv om jeg ikke uten videre ser de fantastiske fordelene med en mindre mellomtone. Delefiltrene er kanskje i største laget, men ikke så lett å få disse mindre enn de er, og de har også gode justeringsmuligheter for både diskant og mellomtone - selv om dette ofte blir overflødig når man har EQ, så kan man grovjustere på delefilteret før man fucker opp resten med EQ.
Etter å ha justert en del opp og ned på EQ'en til headuniten (Pioneer 880PRS), ble jeg relativt fornøyd, selv om det sikkert kunne vært justert mer linjært for noen. Ørene sier stopp før utstyret - akkurat som jeg liker det. Forsterkeren er en Rockford Fosgate Power 551x (70W RMS pr kanal).
Personlige merknader angående lyden og justeringer nødvendig i MIN bil med MINE ører:
Det trengtes en del demping av diskant i forhold til mellomtone, litt pga montering (veldig on-axis) og mye antagelig pga personlig preferanse. Jeg syns også det er en skarphet i overgangen mellom diskanten og mellomtonen, eller helt i øvre mellomtone. Denne er veldig vanskelig å justere bort uten at resultatet blir litt "ullen" lyd. Disse to elementene (mellomtone/diskant) er montert veldig tett sammen, kanskje hadde det vært en fordel å kunne endret delefrekvens eller bare å flytte diskantene litt. Problemet er ikke så stort at jeg har prioritert å gjøre noe mer med det så langt, men på noen typer musikk/innspillinger, er det ganske tydelig. Det kan også være at det bare er innspillingens skyld, og det kan også hende at noen med bedre ører og EQ-erfaring kan justere dette bort uten videre. Jeg måtte også øke midbassen en del for å få litt mer trøkk i dypet, dette skyldes helt sikkert de ganske små kamrene i dørene, noe som også ga en liten peak mellom 150-200Hz - som igjen ble dempet med EQ. Fordelen med de små kamrene, er at store membranutsving blir begrenset, så midbassene ikke slår for langt, og spiller veldig kontrollert selv uten noe høypassfilter aktivert.
Kort sagt bærer installasjonen preg av å være rask og enkel, og er et forsøk på å se så original ut som mulig. Det har ikke blitt foretatt de store endringene av bilens interiør, og det er heller ikke meningen. Det har medført at lyden nok har blitt EQ'et noe mer enn hva som ville vært nødvendig ved en installasjon med fokus kun på selve lyden, men det er et kompromiss jeg var villig til å inngå... så sånn ble det.
Er i bunn og grunn veldig fornøyd med lyden, settet leverer som forventet - verken mer eller mindre.
OBS: Verdt å merke seg er at "fasepluggen" (støvhetten) på midbassene er i veldig tynn plast, og blir fort sprø i kulda. Fordi den stikker et stykke utenfor resten av høyttaleren, blir den et lett offer for uvørne passasjerføtter når de er montert i dørsidene. Så sleng på en grill først som sist... Ikke gjør som meg, og få tuppen på støvhetten knekt av. Selv om det kun er kosmetisk, så ser det crappy ut.
Oppsummert:
Hertz HSK163 - 3-veis komponentsett med 6,5" + 3,5" + 1"
+ Relativt enkel montering pga små fysiske mål på elementene
+ Justeringsmulighetene på delefilteret
+ Klar og fyldig lyd
+ Spiller HØYT
+ Prisen
- Byggekvaliteten virker litt spinkel sammenliknet med andre høyttalere, men er sikkert robust nok for normalt misbruk. Husk å montere grillene på midbassene!
- Plastbraketten til tilkoplingene (kabelskoene) på mellomtonen er veldig spinkel, og smelter lettere enn man tror når man skal lodde høyttalerledningen fast. Vær rask når du lodder her, eller bruk kabelsko. Eller vær forberedt på litt fikling for å smelte sammen igjen denne plastbraketten til én bit...
Karakter: 8/10
NB: Velger å ikke vektlegge min opplevde skarphet i mellomtone/diskant, "nødvendige innstillinger" osv, for det er veldig individuelt og avhengig av mange flere faktorer enn jeg gidder å teste og gjøre meg opp noen mening om. Egentlig ikke noe spesielt negativt å sette fingeren på, enn de nevnte støvhettene på midbassene som ikke tåler allverden. Man bør også være nøye med å prøvelytte under monteringen, om man har tenkt til å legge masse jobb i en custom-installasjon, og mot formodning ikke har en god EQ tilgjengelig i etterkant. Å slenge alt inn i originalhullene og satse på at det låter bra med en crappy CD-spiller uten justeringsmuligheter, kan by på en del utfordringer når det er så mange høyttalerelementer som skal samkjøres. Jeg personlig måtte gjøre en del mer justeringer enn valgmulighetene på det medfølgende delefilteret, selv om disse riktignok var veldig gode.
Avgjørelsen ble tatt da jeg kjøpte en bruksbil, hvor det så ut til å være forholdsvis enkelt å slenge inn litt flere høyttalere enn de vanlige fire. Og det VAR det faktisk, så etter kort tid var seks nye, fine høyttalere montert foran i den lille Fiaten.
Forholdsvis lettvint montering, følger bl.a. med flere festemuligheter til diskantene, og midbassene er ikke så dype. Mellomtonene er veldig nette og små - kanskje litt for små... kunne gjerne vært 4", som er mer "standard" i mine øyne, men det er tross alt lettere å få 3,5" i 4" hull, enn omvendt. Lydmessig har det sikkert også sine grunner, selv om jeg ikke uten videre ser de fantastiske fordelene med en mindre mellomtone. Delefiltrene er kanskje i største laget, men ikke så lett å få disse mindre enn de er, og de har også gode justeringsmuligheter for både diskant og mellomtone - selv om dette ofte blir overflødig når man har EQ, så kan man grovjustere på delefilteret før man fucker opp resten med EQ.
Etter å ha justert en del opp og ned på EQ'en til headuniten (Pioneer 880PRS), ble jeg relativt fornøyd, selv om det sikkert kunne vært justert mer linjært for noen. Ørene sier stopp før utstyret - akkurat som jeg liker det. Forsterkeren er en Rockford Fosgate Power 551x (70W RMS pr kanal).
Personlige merknader angående lyden og justeringer nødvendig i MIN bil med MINE ører:
Det trengtes en del demping av diskant i forhold til mellomtone, litt pga montering (veldig on-axis) og mye antagelig pga personlig preferanse. Jeg syns også det er en skarphet i overgangen mellom diskanten og mellomtonen, eller helt i øvre mellomtone. Denne er veldig vanskelig å justere bort uten at resultatet blir litt "ullen" lyd. Disse to elementene (mellomtone/diskant) er montert veldig tett sammen, kanskje hadde det vært en fordel å kunne endret delefrekvens eller bare å flytte diskantene litt. Problemet er ikke så stort at jeg har prioritert å gjøre noe mer med det så langt, men på noen typer musikk/innspillinger, er det ganske tydelig. Det kan også være at det bare er innspillingens skyld, og det kan også hende at noen med bedre ører og EQ-erfaring kan justere dette bort uten videre. Jeg måtte også øke midbassen en del for å få litt mer trøkk i dypet, dette skyldes helt sikkert de ganske små kamrene i dørene, noe som også ga en liten peak mellom 150-200Hz - som igjen ble dempet med EQ. Fordelen med de små kamrene, er at store membranutsving blir begrenset, så midbassene ikke slår for langt, og spiller veldig kontrollert selv uten noe høypassfilter aktivert.
Kort sagt bærer installasjonen preg av å være rask og enkel, og er et forsøk på å se så original ut som mulig. Det har ikke blitt foretatt de store endringene av bilens interiør, og det er heller ikke meningen. Det har medført at lyden nok har blitt EQ'et noe mer enn hva som ville vært nødvendig ved en installasjon med fokus kun på selve lyden, men det er et kompromiss jeg var villig til å inngå... så sånn ble det.
Er i bunn og grunn veldig fornøyd med lyden, settet leverer som forventet - verken mer eller mindre.
OBS: Verdt å merke seg er at "fasepluggen" (støvhetten) på midbassene er i veldig tynn plast, og blir fort sprø i kulda. Fordi den stikker et stykke utenfor resten av høyttaleren, blir den et lett offer for uvørne passasjerføtter når de er montert i dørsidene. Så sleng på en grill først som sist... Ikke gjør som meg, og få tuppen på støvhetten knekt av. Selv om det kun er kosmetisk, så ser det crappy ut.
Oppsummert:
Hertz HSK163 - 3-veis komponentsett med 6,5" + 3,5" + 1"
+ Relativt enkel montering pga små fysiske mål på elementene
+ Justeringsmulighetene på delefilteret
+ Klar og fyldig lyd
+ Spiller HØYT
+ Prisen
- Byggekvaliteten virker litt spinkel sammenliknet med andre høyttalere, men er sikkert robust nok for normalt misbruk. Husk å montere grillene på midbassene!
- Plastbraketten til tilkoplingene (kabelskoene) på mellomtonen er veldig spinkel, og smelter lettere enn man tror når man skal lodde høyttalerledningen fast. Vær rask når du lodder her, eller bruk kabelsko. Eller vær forberedt på litt fikling for å smelte sammen igjen denne plastbraketten til én bit...
Karakter: 8/10
NB: Velger å ikke vektlegge min opplevde skarphet i mellomtone/diskant, "nødvendige innstillinger" osv, for det er veldig individuelt og avhengig av mange flere faktorer enn jeg gidder å teste og gjøre meg opp noen mening om. Egentlig ikke noe spesielt negativt å sette fingeren på, enn de nevnte støvhettene på midbassene som ikke tåler allverden. Man bør også være nøye med å prøvelytte under monteringen, om man har tenkt til å legge masse jobb i en custom-installasjon, og mot formodning ikke har en god EQ tilgjengelig i etterkant. Å slenge alt inn i originalhullene og satse på at det låter bra med en crappy CD-spiller uten justeringsmuligheter, kan by på en del utfordringer når det er så mange høyttalerelementer som skal samkjøres. Jeg personlig måtte gjøre en del mer justeringer enn valgmulighetene på det medfølgende delefilteret, selv om disse riktignok var veldig gode.
Comment