Da har jeg kjørt med to slike i bilen en stund og fått innspilt de godt. Tok overraskende lang tid å få de til å "løsne" skikkelig selv om jeg har behandlet de forholdsvis røft. Ut fra eska er disse elementene stive i oppheng.
Subbene var godt innpakket i meget smarte polstringer, faktisk de beste jeg har sett og det skal MYE til for at man mottar knekte rammer med slik innpakning.
I min bil har jeg hittill kjørt de i en kasse på 68l netto tunet med en 6" aeroport. Ikke sjekket tuning nærmere, men dette spiller DYPT! Forsterker jeg har brukt er en Focus Acoustics 4500D som jeg har målt over 5,5kw ut av med andre elementer. Har av den grunn måttet være ekstremt forsiktig med volumet da et knepp for mye på spiller kan sende subbene i taket (jaja, lov å overdrove litt?).
Lyden var ekstremt autoritær fra første sekund. I starten kunne de virke litt ulineære og litt uspenstige i lyden. Spilte høyt som fy fra første sekund også, men med litt begrenset frekvensomfang.
Men etterhvert begynte det å skje saker og ting! Dypbassen ble ENDA mer brutal og lyden åpnet seg slik at det nå spiller helt utrolig lineært fra 30-50hz med en helt rå dynamikk og kraft i lyden.
Har også fått andre til å lytte til dette uten at de vet hva de lytter på. Først litt vanlig musikk på vanlig nivå for så å tippe hva jeg har baki bilen. Mange tippet doble 10" eller 12" i lukket kasse. Deretter satte jeg på Ludacris - Blueberry Yum Yum og spilte til grensen av hva er mulig med disse småtassene. Da fikk mange seg et sjokk! Og de fleste var da sikre på at det måtte være noen svære elementer i lukka kasser der bak. Mange tippet også to 12" i bassrefleks.
Men man må virkelig passe på slaglengda med disse om man har mye effekt til rådighet! Effektiv motordesign og liten membran gjør at den mekaniske grensen nåes før den termale grensen til spolen. Av den grunn vil jeg heller ikke anbefale folk å bruke så stor kasse jeg har gjort, rett og slett for å holde vandringa i sjakk.
Har også målt lydtrykk i bilen og har klart 144,3dB ved 41hz og 141,9dB ved 33hz.
Dermed kan jeg anbefale disse elementene for alle som vil bygge en basskasse i bilen. Disse spiller både høyt og bra. Disse må være helt geniale til de som har liten plass baki bilen eller bare vil bygge noe som tar liten plass uten å la det gå utover lyden.
Ikke la dere lure av størrelsen på disse
Disse skal jeg ikke bytte ut i min bil, de er akkurat det jeg har behov for i Puntoen.
Skal også teste disse i lukka kasser og kan da kommer tilbake med hvordan det låter
Subbene var godt innpakket i meget smarte polstringer, faktisk de beste jeg har sett og det skal MYE til for at man mottar knekte rammer med slik innpakning.
I min bil har jeg hittill kjørt de i en kasse på 68l netto tunet med en 6" aeroport. Ikke sjekket tuning nærmere, men dette spiller DYPT! Forsterker jeg har brukt er en Focus Acoustics 4500D som jeg har målt over 5,5kw ut av med andre elementer. Har av den grunn måttet være ekstremt forsiktig med volumet da et knepp for mye på spiller kan sende subbene i taket (jaja, lov å overdrove litt?).
Lyden var ekstremt autoritær fra første sekund. I starten kunne de virke litt ulineære og litt uspenstige i lyden. Spilte høyt som fy fra første sekund også, men med litt begrenset frekvensomfang.
Men etterhvert begynte det å skje saker og ting! Dypbassen ble ENDA mer brutal og lyden åpnet seg slik at det nå spiller helt utrolig lineært fra 30-50hz med en helt rå dynamikk og kraft i lyden.
Har også fått andre til å lytte til dette uten at de vet hva de lytter på. Først litt vanlig musikk på vanlig nivå for så å tippe hva jeg har baki bilen. Mange tippet doble 10" eller 12" i lukket kasse. Deretter satte jeg på Ludacris - Blueberry Yum Yum og spilte til grensen av hva er mulig med disse småtassene. Da fikk mange seg et sjokk! Og de fleste var da sikre på at det måtte være noen svære elementer i lukka kasser der bak. Mange tippet også to 12" i bassrefleks.
Men man må virkelig passe på slaglengda med disse om man har mye effekt til rådighet! Effektiv motordesign og liten membran gjør at den mekaniske grensen nåes før den termale grensen til spolen. Av den grunn vil jeg heller ikke anbefale folk å bruke så stor kasse jeg har gjort, rett og slett for å holde vandringa i sjakk.
Har også målt lydtrykk i bilen og har klart 144,3dB ved 41hz og 141,9dB ved 33hz.
Dermed kan jeg anbefale disse elementene for alle som vil bygge en basskasse i bilen. Disse spiller både høyt og bra. Disse må være helt geniale til de som har liten plass baki bilen eller bare vil bygge noe som tar liten plass uten å la det gå utover lyden.
Ikke la dere lure av størrelsen på disse
Disse skal jeg ikke bytte ut i min bil, de er akkurat det jeg har behov for i Puntoen.
Skal også teste disse i lukka kasser og kan da kommer tilbake med hvordan det låter
Comment