Tenkte å dele min erfaring med CA-5250-forsterkeren, etter snart et års bruk.
Forsterkeren låter uanstrengt og er strømsterk nok til å dra det meste av normale subwoofere med subkanalen, og samtidig leverer den mer enn nok kraft, ca. 150W x 2 brokoblet, til ethvert frontsett (evt. foran og bak/aktiv deling, om man skulle ønske det).
Alt man forventer av justeringsmuligheter i prisklassen, er på plass. Alt av tilkoblinger og justeringsskruer virker solid og godt sammenskrudd.
Litt minus for plast-look på nært hold, men ser upåklagelig påkostet ut ferdig installert.
Den er langt kraftigere enn noe jeg har testet tidligere av 5-kanals forsterkere, og det er i praksis umulig å høre at det er en rimelig 5-kanals forsterker som driver høyttalerne i bilen. Man kan spille langt, langt høyere uten forvrengning, enn hva jeg har hørt fra tilsvarende forsterkere. Det som skiller seg spesielt ut, er subkanalen.
Jeg har brukt subkanalen i både 4, 2 og 1,5 ohm (laveste anbefalt er 2 ohm). Man hører at man får MYE større krefter til rådighet når man laster den nedover, og jeg anbefaler absolutt å gjøre det om man ikke ønsker å kjøpe flere forsterkere (går fint så lenge man ikke piner forsterkeren unødig lenge om gangen på "full pupp", mtp varmgang), og har man en forholdsvis lettdreven subwooferløsning (portet kasse), er dette en vinnerkombinasjon for et veldig velspillende budsjettanlegg.
Den er så driftssikker man kan forvente av en forsterker av normal kvalitet, og langt utover hva man kan forvente til prisen - altså ingen problemer til tross for montering i trangt rom med dårlig lufting, og 1,5 ohms last på subkanalen. Og jeg spiller så og si alltid på full guffe - i snart et år!
Til 2500,- mener jeg man knapt kan gjøre et bedre kjøp, om man vil drive hele systemet for en rimelig penge.
Link til bilradiospesialisten
Comment