Koblet nettopp RF 12" P3 i 1 ohm. Forsterkeren leverte bra, og ingen tegn til varmgang.
Jeg skrudde opp litt, og det resulterte at lysene i bilen blinket, så den dytter nok ekstra strøm nå.
Har en Landcruiser 120, med standard 2x ganske store batterier.
Jeg tror den sure basslyden kommer av at jeg ikke kan plassere basskassen ved vareveggen. Har prøvd å flytte elementet mot vareveggen og fra vareveggen uten særlig stor forskjell. Når jeg flytter basskassen mot bakluka på bilen med elementet bakover spiller den mye bedre. Mulig den må plasseres lengst bak for å få god lyd. Noen som har erfaring med varebil av litt størrelse? Husker at jeg hadde en Audi S6 med 15" med åpen kasse plassert mot varevegg. Dette spilte veldigbra. Noen gode råd?
Koblet nettopp RF 12" P3 i 1 ohm. Forsterkeren leverte bra, og ingen tegn til varmgang.
Jeg skrudde opp litt, og det resulterte at lysene i bilen blinket, så den dytter nok ekstra strøm nå.
Har en Landcruiser 120, med standard 2x ganske store batterier.
Jeg tror den sure basslyden kommer av at jeg ikke kan plassere basskassen ved vareveggen. Har prøvd å flytte elementet mot vareveggen og fra vareveggen uten særlig stor forskjell. Når jeg flytter basskassen mot bakluka på bilen med elementet bakover spiller den mye bedre. Mulig den må plasseres lengst bak for å få god lyd. Noen som har erfaring med varebil av litt størrelse? Husker at jeg hadde en Audi S6 med 15" med åpen kasse plassert mot varevegg. Dette spilte veldigbra. Noen gode råd?
Det som erfaringsmessig har fungert best er å sette subene med "ryggen" mot vareveggen ,
spillende mot bakluka. Dette vil avhenge fra bil til bil forsåvidt.
Når det gjelder den "sure" lyden, her er noe du kan prøve:
Sett High Pass (hp) frekvensen med viseren rett opp, og low pass (LP) frekvensen like under kvart på.
P3n er ikke mye lettdrevet, og den vil høre grøtete ut hvis du forer den med litt for lite suppe
og samtidig gir den "ansvar" for å spille frekvenser den ikke trenger å spille.
frekvensene over 80-100hz klarer orginalhøyttalerene å ta seg av
Har du litt sus i suben når det ikke spilles musikk? (dårlig jording)
Vil også si at varebiler og større personbiler ofte er dårlige utgangspunkt for å bygge anlegg i,
beskjedent isolerte og mye resonnans i chassiset generelt. Desto høyere suben spiller,
desto mer "rakler" alt rundt i samme frekvensområde og "grøter" til lyden.
Audi S6 er i overkant godt isolert ifra fabrikk i forhold til "vanlige" biler og ypperlig å bygge anlegg i
Eksperimenter med HP og LP filteret, med utgangspunkt i de ovennevnte innstillingene til du er
tålelig fornøyd
Vil det lønne seg å bruke åpen basskasse istedenfor lukket?
Har erfaring med at lukket spiller mye finere og bassen mye raskere. Kanskje ikke så bra i de lave frekvensene men..
Noen her som har noen gode tips til å stille inn delefilterene på forsterkeren? Ift antall Hz på for- og bakhøytalere, samt subberen...
Jeg er ikke akkurat dreven på dette...
Når det gjelder å justere inn forsterkeren er jeg helt blank. Er det noen som kan gi meg noen gode råd?
Prøvde å google meg frem til maualen til forsterekeren men fant ingenting.
Litt spek på hva jeg har i bilen;
- Pioneer FH -P80BT CD spiller
- Harmon Kardon CA5250 forsterker
- 12" Rockford Fosgate PS3 i lukket "truck" kasse
- MDS DYNAMIC MKII 6,5" COMPONENT SET
- MDS FANATIC 6,5"" COAXIAL SPEAKERS
Justerer nok meg like langt bort som jeg gjør i riktig retning. Er det noen "default" instillinger på forsterker
som jeg kan bruke som grunninstilling?
Jeg pleier å begynne med å sette gain/level midt på, og når jeg er ferdig med alt annet, reduserer jeg gain så mye som mulig på forsterkerne, for å slippe/begrense støy.
Sett subwoofer LP på 50-60hz, og de øvrige kanalene på HP, for så å justere delefrekvensen på dem til f.eks. 80hz eller høyere.
Deretter kan du stille opp volumet på spilleren til ønsket "maks-grense" - eller til du hører forvrengning/ulyder fra høyttalerne, enten i bassområdet eller diskantområdet.
Skurrer det i diskantene, må du stille volumet ned. Skurrer det i bassen (altså ikke i subwooferen) kan du enten stille delefrekvensen opp, eller volumet ned.
Får du ønsket volum uten noe skurring, gratulerer! Da kan du justere delefrekvensen nedover til du får ulyder fra bassmellomtonene, og så litt opp igjen.
Til slutt kan du som en nødløsning justere LP-frekvensen til subwooferen oppover dersom det "mangler noe" i midbassen. Aller helst bør frontsettet spille så lavt som mulig (i mine ører).
Nå kan du justere GAIN/level på forsterkeren ferdig... vri på forsterkeren til du får laveste innstilling, deretter setter du spilleren på rundt 3/4 til 4/5 av maks volum. Juster opp gain/level til du oppnår ønsket volum... eller forvrengning. Juster så litt ned igjen.
Ferdig.
Dette er vel den enkleste noob-metoden... tror jeg.
HAr selv en slik forsterker montert i min bil (Audi S6 C4 avant). Den er koblet opp på orginalt Bose høyttaler system, inkl orginal Bose sub. Vurderer om dagen å skaffe meg en 12" og en egen subforsterker til den, men etter å ha lest her så ser det ut som jeg kun trenger et element
Var ikke klar over at det var så mye futt i denne.. Morro, blir vell å montere en 12" i hjulbrønnen med bassport oppover. Da får man finne seg en "grei" 12"
Har denne forsterkeren i en 95' Caravelle, koblet opp mot to stk RF P1694 og det fungerer etter mitt syn knall. Holder nå på å modifiserer en gammel PA-kasse, som blir å ende som ca. 31 liter stor lukket kasse med en stk RF P2D412, og er råspent på hvordan det blir å låte.
Comment