Announcement

Collapse
No announcement yet.

Montere extra batteri til bilstereo.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Montere extra batteri til bilstereo.

    Hei. Litt usikker på hvordan jeg skal koble opp extra batteri i bilen min. Ser noen skriver at en må ha en skille ting mellom batteriene, mens min skriver at det bare er å koble en ledning mellom pluss polene på batteriene og jorde extra batteriet i karosseriet. Det batteriet jeg har under panseret er et 60ah bly batteri. Extra batteriet er ett 70 ah agm batteri. Vet at Max ah biln min skal ha er 70ah. Dynamoen er 120 eller 130 amp. Kan jeg bruke dette sammen uten noe skille? Spiller aldri musikk når bilen ikkje er igang. Håper noen har ett fornuftig svar.

  • #2
    Først og fremst, en bil har ingen "maksimal amperetime" å forholde seg til. Jo mer, jo bedre - da kan du spille enda lenger med motoren slått av.

    Å koble batteriet rett i kretsen uten noen form for skillerele er ikke farlig overhodet. Det eneste som kan være greit å tenke på da er tilstanden til det blysyrebatteriet foran. Er det batteriet gammelt og slitt vil det tappe ut det andre batteriet. Hvor lang tid det tar avhenger av hvor slitt det gamle er, men dette er som regel ikke noe problem om ting er litt på stell.

    Mitt råd er å bare koble det til, du skader nemlig ingenting
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

    Comment


    • #3
      Takker for raskt og hjelpsomt svar.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Typhon View Post
        Først og fremst, en bil har ingen "maksimal amperetime" å forholde seg til. Jo mer, jo bedre - da kan du spille enda lenger med motoren slått av.

        Å koble batteriet rett i kretsen uten noen form for skillerele er ikke farlig overhodet. Det eneste som kan være greit å tenke på da er tilstanden til det blysyrebatteriet foran. Er det batteriet gammelt og slitt vil det tappe ut det andre batteriet. Hvor lang tid det tar avhenger av hvor slitt det gamle er, men dette er som regel ikke noe problem om ting er litt på stell.

        Mitt råd er å bare koble det til, du skader nemlig ingenting
        Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på området, men jeg var av den oppfattning at dette kan i enkelte tilfeller slite mer på dynamoen. Spesiellt dersom batteriene har veldig forskjellig tilstand, da det dårlige tapper strøm fra det gode, noe som kan føre til at når bilen går vil det med best tilstand ta mer lading igjen.

        Det vil vel også kunne by på problemer at batteriene kan tappe mer effekt ut av dynamoen enn den faktisk er beregnet for, og dette kan overopphete den? Men dette vil vel isåfall kanskje bare være ett problem dersom begge batteriene nesten er tomme, og man da starter bilen for å lade.

        Comment


        • #5
          Originally posted by trustno1 View Post
          Jeg skal ikke påberope meg å være noen ekspert på området, men jeg var av den oppfattning at dette kan i enkelte tilfeller slite mer på dynamoen. Spesiellt dersom batteriene har veldig forskjellig tilstand, da det dårlige tapper strøm fra det gode, noe som kan føre til at når bilen går vil det med best tilstand ta mer lading igjen.

          Det vil vel også kunne by på problemer at batteriene kan tappe mer effekt ut av dynamoen enn den faktisk er beregnet for, og dette kan overopphete den? Men dette vil vel isåfall kanskje bare være ett problem dersom begge batteriene nesten er tomme, og man da starter bilen for å lade.
          Såklart sliter det pr. definisjon mer på dynamoen å lade mer. Men, det å ha et stereoanlegg som trekker XX antall ampere sliter minst like mye det også

          Og hvordan kan et batteri som har tappet seg trekke mer ut av dynamoen overopphete den, som du sier? Dynamoen gir jo ikke "mer av seg selv" for å kalle det det. Da ville det vært skadelig for dynamo å ha en litt kraftig plugg av en monoblokk baki som trekker litt vel mye strøm til tider også da. Det er vel en enda heftigere last enn et batteri som krever litt lading - noe dynamoen er laget for i utgangspunktet.

          Vil vel tørre å påstå at dette med batteri og lading i bil har litt "storm i vannglass"-tendenser hos noen. Det er ikke rakettforskning, ei heller noe stort problem i de aller fleste tilfeller. Det værste som kan skje er at man står der og ikke får start på bilen
          Mvh Tony
          - The only road to take is perfection itself

          Comment


          • #6
            Derfor er det lurt å ha med startkabler. Aldri dumt å ha et sett liggende i bilen. Har selv brukt det kun 2 ganger, men har lånt det bort til andre på treff mange ganger.

            Angående 2 batterier, kan være lurt å teste batteriet du har nå i bilen for å se i hvilken stand det er i. Hvis det er på slutten av sin levetid så er det lurt å bytte det.
            Last edited by Dammed; 05-05-2010, 11:01.
            Mvh. Damir

            Comment


            • #7
              En dynamo lader jo max hele tiden Den snurrer og går i takt med turtallet må motoren, mengden strøm som den leverer begrenser seg i hva batteriene klarer å ta til seg og hva øvrige komponenter trekker av strøm.

              Det som kan slites mekanisk i en dynamo er lager å børster, men det har ikke noe med strømtrekk å gjøre

              Comment


              • #8
                Originally posted by Stianuno View Post
                En dynamo lader jo max hele tiden Den snurrer og går i takt med turtallet må motoren, mengden strøm som den leverer begrenser seg i hva batteriene klarer å ta til seg og hva øvrige komponenter trekker av strøm.

                Det som kan slites mekanisk i en dynamo er lager å børster, men det har ikke noe med strømtrekk å gjøre
                Njaaaei... Altså, den dytter jo ikke ut f.eks 90A hele tiden Det må være noe i "andre enden" som krever den strømmen. Den dytter jo ikke ut strøm i intet heller
                Mvh Tony
                - The only road to take is perfection itself

                Comment


                • #9
                  Poenget mitt var ikke at det var skadelig, bare at man må regne med litt høyere slitasje

                  Når det gjelder overoppheting så kan jeg ikke nok om virkemåten til dynamoen for å si noe sikkert.

                  Resonementet var egentlig bare tatt noen konkrete paraleller jeg ofte har vært borti på jobben(IT):
                  Dersom man feks prøver å forsyne en laptop med strøm fra en for liten lader, (feks at laptop'n krever 4.7A,men laderen er 3A) så bli laderen himla varm og kan bli brannfarlig.

                  Her så skjer vel dette gjerne pga spenningsforskjellen blir høyere, og derfor vil mer strøm prøve å gå igjennom for små dimensjonerte komponenter, som igjen fører til varmeutvikling.

                  Men som sagt, ingen anelse om en dynamo vil fungere i nærheten av samme måte. Jeg har bare tidligere lest at det som ofte kan ta knekken på en dynamo er brente viklinger på grunn av overbelastning

                  Comment


                  • #10
                    Nei, mengen støm begrenset seg til strømtrekket så klart, men du skjønner hva jeg mener? Dynamoen snurrer ikke noe raskere ved 130a trekk en ved 30a trekk, den mekaniske belastningen kommer av motor turtallet. ikke strømtrekket

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Stianuno View Post
                      En dynamo lader jo max hele tiden Den snurrer og går i takt med turtallet må motoren, mengden strøm som den leverer begrenser seg i hva batteriene klarer å ta til seg og hva øvrige komponenter trekker av strøm.

                      Det som kan slites mekanisk i en dynamo er lager å børster, men det har ikke noe med strømtrekk å gjøre
                      Det er vel kontroll av dette som er jobben til regulatoren?

                      Comment


                      • #12
                        Dette med overoppheting er et ikke tema i en vanlig dynamo, der er vifteblader som sørger for luftstrøm gjennom dynamo, jo høyere turtall=bedre kjøing, viftebladene har samme utveksling som reimhjulet dvs de har samme hastighet.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by trustno1 View Post
                          Det er vel kontroll av dette som er jobben til regulatoren?

                          Regulatoren regulerer spenning/volt, ikke amper. derav navnet spenningregulator
                          Men klart spenning og amper henger litt i hop da.

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by Stianuno View Post
                            Nei, mengen støm begrenset seg til strømtrekket så klart, men du skjønner hva jeg mener? Dynamoen snurrer ikke noe raskere ved 130a trekk en ved 30a trekk, den mekaniske belastningen kommer av motor turtallet. ikke strømtrekket
                            We do, in fact, agree
                            Mvh Tony
                            - The only road to take is perfection itself

                            Comment


                            • #15
                              litt feil med laderen og laptoppen som sammenligning i og med at laptoppen krever så mye strøm. Jeg tolket det slik at du fjernet batteriet og brukte laderen som strøm kilde.

                              Batteriet vil ta til seg strøm som er tilgjengelig for å lade seg, men de vil ikke dra strøm. Hvis du har forsterker bak som krever mer strøm enn det dynamoen har til overs på full pupp så vil den ha nytte av et ekstra batteri da den kan kreve strømme fra batteriet helt til du skrur ned volumet, da vil dynamoen lade opp batteriet igjen.

                              Jeg ser på dynamo, batteri og forsterker som dette:

                              En dynamo er som en elv, batteriet er en demning i elva, forsterkeren er turbinene etter demninga. Hvis turbinene skal ha mer vann så vil mengden av lagret vann bli mindre, men dette har ingen påvirkningen på elva bortsett fra at den klarer ikke å holde nivået i demningen. Når turbinene begynner å gå saktere, så begynner elva å fylle opp demningen.

                              Jo flere batterier du har, jo mer lagret strøm har du, i eksemplet over så blir demningen høyere slik at den kan holde tilbake mer vann. Slik at forsterkerne/turbinene har tilgang til mer strøm/vann når de behøver det.
                              Mvh. Damir

                              Comment

                              Working...
                              X