Announcement

Collapse
No announcement yet.

Høytalerne spiller i mono, ikke stereo?? hjelp!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Høytalerne spiller i mono, ikke stereo?? hjelp!

Jeg har nett fått anlegget oppe og gå i bilen. var fornøyd helt til jeg hørte på Hotel California me the eagles hell freeze over. der går gitarene fra side til side innimelllom og jeg merket at gitarene og andre ting forsvant rett og slett.

så tok jeg på spilleren "right" og lyden var over alt.. på begge sider enda.. så tok jeg over til "left" og da forsvant all lyd. .det spiller altså mono!?! noen tips? innstilinger på forsterker kanskje ? (håper jeg )

er helt grønn på bil stereo !
    Opel Corsa B Coupe

Pioneer P88rs II || JL Audio 450/4v2 || Polk Audio MM5251 || B2 Audio HD12 | Mono | Autoleads | LIB -

Prøv Front rear. kan virke som front rear har blitt left right og motsatt
    Audi A4 2002 Mod, Alpine, Harman kardon, JL audio og MB quart

Stor takk til Rune Burås på Spaceworld Hønefoss for god hjelp og gode priser=)
    Spaceworld Hønefoss, eneste Spaceworld i Norge med bilstereo

Comment

regner med at du bruker innebygd forsterker i spilleren... bare det kan gi den "feilen"... om du bruker en extern amp blir andre boller.

Du har byttet om + og - mellom kanalene rett og slett... feks + fra rear er med - fra front. Om du bruker samme polaritet: + og + vil du høre en upresis og fattig bass og en udefinert kanalseparasjon og ved balance justering høres det i begge kanalene som er koblet feil nemlig...

for å koble riktig kan du gjøre følgende:

sett fader til front og balancen til et av kanalene og finn ut riktig polaritet, etterpå setter du balansen til motsatt side og gjør det samme igjen og tilsvarende med fader i rear posisjon og for å finne riktig fase mellom kanalene må du sette balancen i midten og da skal du høre en økning i bassen -om det blir svakere med bass så snu fasen i et av kanalene og prøv igjen
      --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
      -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Jeg har fått fikset det! Det er rett og slett bruksanvisningen til 4 kanaleren som er feil!

til og med - og + sto feil på anvisiningen, men hadde koblet rett på forsterkeren såklart :P rear left var vist front left. så er fikset nå ! slik går det når en følger bruksanvisningen for nøye *litt flau*

Men nå er det en slags "smook" lyd når jeg tar ut nøkken (så tenninga slår seg av) var før på høgre side, er nå blitt på venstre. (har ikke byttet høgre siden) hva kan det komme av ? (i 5.25" elementet altså)
        Last edited by Boyka; 27-05-2010, 16:50.
        Opel Corsa B Coupe

Pioneer P88rs II || JL Audio 450/4v2 || Polk Audio MM5251 || B2 Audio HD12 | Mono | Autoleads | LIB -

Comment

Hvis det sier "smock" - sjekk om du har DC/konstantspenning!!
          Du ser det om elementet presser seg ut når du skrur anlegget på...
          ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨
          Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III

Comment

Originally posted by TakeTheTime View Post
            Hvis det sier "smock" - sjekk om du har DC/konstantspenning!!
            Du ser det om elementet presser seg ut når du skrur anlegget på...
            Elementet beveger seg ikke når jeg slår på. men har koblet feil bak cd spilleren, den husker ikke! irriterende. så håper det kan være derfor ? skal ut og fikse nå . så håper jeg at alt funker fint etterpå!!
            Opel Corsa B Coupe

Comment

SMELL VED AV / PÅSLAG

Dette problemet kan lett fjernes ved bruk av remoteforsinkere (popfilter), men årsaken bør heller elimineres.
              LØSNING:

# Skru aldri forsterkere/prosessorer i bilens karosseri. Sett dem fast i en treplate e.l.

# Jorde forsterkerne i karosseriet, med så kort kabel som mulig.

# Prøv om støyen forsvinner om du tar ut radioen fra dashbordet. Hvis det slutter må du flytte på originalkablene i dashen.

# Koble forbi en og en enhet i systemet for å se om støyen blir borte. Hvis støyen forsvinner må enheten undersøkes nøye.

Dette leste jeg på bilradiospes.

Men skal koble litt imorgen, får se om det forsvinner da! (bak cd spilleren altså)
              Opel Corsa B Coupe

Comment

Smeller det veldig voldsomt, eller? Høyttalerne mine lager også et (veldig) lite smell når anlegget skrus på, tror jeg...
                ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Smeller det veldig voldsomt, eller? Høyttalerne mine lager også et (veldig) lite smell når anlegget skrus på, tror jeg...
                  Det smeller kun når jeg tar av tenninga (tar ut nøkkelen) er ikke høyt. er ett lite "whomp" . vet ikke hvordan jeg kan forklare det :P hehe
                  Opel Corsa B Coupe

Comment

Tror jeg vet hva du mener, og hvis det er det tror jeg ikke det har noe å si - tviler på at det er skadelig.
                    Selvfølgelig er det greit å være på den sikre siden. Skal sjekke om jeg også har sånn lyd imorgen.
                    Men er det uansett om spiller/musikk er på? Eller skrur du av tenninga når musikken går?
                    ¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨

Comment

Hos meg har den "smook" lyden bare kommet fra sub. Har ikke det i denne bilen, men i min gamle bil.
                      Runar E. Olsen ~ Moderator
                      Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                      http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Tror jeg vet hva du mener, og hvis det er det tror jeg ikke det har noe å si - tviler på at det er skadelig.
                        Selvfølgelig er det greit å være på den sikre siden. Skal sjekke om jeg også har sånn lyd imorgen.
                        Men er det uansett om spiller/musikk er på? Eller skrur du av tenninga når musikken går?
                        jeg tror ikke det er skadelig heller, elementene beveger seg ikke ved påslag, + ingen lyd. og når tenninga slåes av er det såvidt bevegelse når lyden kommer, hadde det vert skadeligt hadde det vel vært mye verre.

den kommer uansett om jeg har musikk på eller ikke men cd spilleren er feil koblet nå. så den husker ikke instillinger. har ett lite håp der !
                        Opel Corsa B Coupe

Comment

Originally posted by GENEXXA View Post
                          Hos meg har den "smook" lyden bare kommet fra sub. Har ikke det i denne bilen, men i min gamle bil.
                          vet du hva som gjør lyden ?
                          Opel Corsa B Coupe

Comment

Nei, det vet jeg ikke.
                            Men jeg mistenkte dårlig kontakt på en eller flere kabler bak spillern den gang. Men ble ikke fikset før bilen endte i grøfta og ble kondemnert.
                            Runar E. Olsen ~ Moderator
                            Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                            http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

Comment

Om du har koblet remote kablen på forsterkeren til tenninga/acc og ikke til spilleren kan man få dette problemet. Dette fordi at forsterkere gjerne da slår seg på før/samtidig som spiller. Kobler man det på remote på spilleren så vil de fleste spillere gi en liten forsinkelse med å slå på forsterker, noe som gjerne fjerner problemet.

Comment

Working...
                              X