Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maskering før støping i reservehjulsbrønn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Maskering før støping i reservehjulsbrønn

    Noen som har noen gode tips til hva jeg kan bruke til å maskere før jeg skal støpe i reservehjulsbrønnen?

    Vil ikke ha masse flekker etc. i bagasjerommet etter at jeg har fjernet forma fra reservehjulsbrønnen.

  • #2
    første om slo meg var bakepapir:P men jeg aner ikke, hehe

    Comment


    • #3
      tape å søppel sekker =)
      http://www.youtube.com/user/lappis22
      Husk EN ting nå da dere ! Hvis du står i dritt til halsen, så ikke heng med hodet

      Comment


      • #4
        Jeg har flere ganger brukt en kombinasjon av aluminiumstape og aluminiumsfolie med stort hell.

        aluminiumstape får man kjøpt på biltema og aluminiumsfolie er vel stort sett i alle matbutikker.

        Grunnen til at jeg bruker begge deler er at aluminiumsfolie i seg selv sitter ikke godt nok på plass der det skal, men bland inn med litt tape her og der så sitter det riktig. Kun tape er ikke å anbefale, da vil du få store problemer med å løsne støpen igjen etterpå.

        Tapen er forholdsvis solid, så den trenger du bare ett lag av, mens folien ville jeg kanskje lagt dobbel for å være sikker.

        Hint:
        Lag noen hull her og der i folien som du taper over slik at folien fester seg godt inntill der du skal ha støpen

        Edit:

        Eneste ulempen med slik folie er at det kan være fryktelig tuklete å få fjernet det helt i fra glassfiberen. Men i og med at dette er på baksiden så spiller jo ikke det så mye rolle. Går nok også an å slipe det vekk med vinkelsliperen.
        Last edited by trustno1; 01-06-2010, 16:58.

        Comment


        • #5
          Jeg brukte også alufolie, men mange anbefaler søppelsekker og maskeringstape.. Vet ikke hvorvidt jeg ville gått for plast i nærheten av epoxy og herder, da dette etser glatt igjennom ett par med engangshansker i løpet av ikke så alt for lang tid..
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            Jeg bruker søppelsekker med gaffa/racing-tape og har ikke hatt noe problem der, og jeg har brukt noen heftige blandinger av og til.. :P Tror det er litt forskjell mellom plasten i søppelsekker og den du trer på fingra
            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

            Comment


            • #7
              polyester+herder går også gjennom engangshansker. Tror ikke det er noe problem med søplesekker da det er endel kraftigere plast.

              Men fordelen med folie er at du får bedre passform. Vanskelig å få en søplesekk til å legge helt intill,mens folien holder bedre på formen og er tynnere.

              Gaffa tapen har vel også en tendens til å legge igjen mer merker enn hva folie tapen gjør.

              Comment


              • #8
                Har ikke hatt noe problem med passformen i hverken RX-7'en eller 17M'en når jeg brukte søplesekker der. Har ikke prøvd folietape, men ble ikke noen merker og snakke om etter gaffatapen ihvertfall..
                Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
                Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
                Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
                -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Crazytaxi View Post
                  Har ikke hatt noe problem med passformen i hverken RX-7'en eller 17M'en når jeg brukte søplesekker der. Har ikke prøvd folietape, men ble ikke noen merker og snakke om etter gaffatapen ihvertfall..

                  Nei, begge metoder funker. Har selv gjort begge deler, men synnes folie er bedre, spesiellt om det er mye former som groper og slikt som skal fylles ut. Da har en søplesekk en tendens til å bare legge seg flatt oppa, mens folien kan man trykke ned i gropa.

                  Pleier somregel bruke folie der selve støpen skal være, og søplesekk/byggplast som maskering rundt.

                  Det med merker kommer sikkert annpå kvaliteten på tapen. Har opplevd med gaffa at hele limstripa har liggi igjen noen ganger

                  Comment


                  • #10
                    Fikk ett tips på talkaudio.co.uk om å legge mellom noe bobleplast slik at støpen ble litt mindre enn sele brønnen. Skal visst være enklere å få ut da, samt at man kan legge mellom noe filt for ikke åf å ulyder mellom stål og kassa senere.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Sonus View Post
                      Fikk ett tips på talkaudio.co.uk om å legge mellom noe bobleplast slik at støpen ble litt mindre enn sele brønnen. Skal visst være enklere å få ut da, samt at man kan legge mellom noe filt for ikke åf å ulyder mellom stål og kassa senere.
                      det er nok helt sikkeret ikke dumt det nei, men spørs litt hva du støper og hvor "tight" skjøtene skal gå i eksisterende flate.

                      Nå driver jeg å støper noe som skal passe med dashbordet mitt, som helst skal ligge helt inntill, så der bruker jeg ikke noe i mellom.

                      Comment


                      • #12
                        Vel ble min egen metode

                        La ned ett lag 0,015mm dampsperre festet med maskeringstape. Så lagde jeg en topplate og en bunnplate og strakk noe strecth stoff mellom dem som jeg "dopet" med polyester. Deretter la jeg ned ett lag med glassfiber for å stive av før jeg tok ut forma. Legger ut bilder når jeg finner kabelen til telefonen.

                        Nå som formen er ute av bilen legger jeg ett lag til med GF utenpå for så å legge flere lag innvendig. Kommer også til å feste ett par avstiver i kassen med GF. Regner med at jeg også legger ned ett lag med IRMA slik at jeg får litt tykkelse på støpen.

                        Kunne det vært en idea å legge inn bobleplast slik at man får tykkelse men unngår vekta?

                        Comment


                        • #13
                          Hva skjedde med gamle gode pakketapen da?
                          Roar Sørlie
                          Tlf 90127075
                          Strandgata 26; mitt andre hjem :P

                          Comment


                          • #14
                            Vet ikke

                            Comment

                            Working...
                            X