Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lytte-trøtthet / Skarpt

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Lytte-trøtthet / Skarpt

Heisann.

Har nettopp fått anlegg inn i min nye BMW 316ti Compact.. Jeg gikk for et Seas Lotus komponensett/pakke fra Dynabel som var på tilbud til 2k (veil 5k). Dette var diskanter, 6,5" midbass/bass og delefilter. Delefilteret var stilt inn med diskanten på -6 dB og dette endret jeg ikke noe på.

Etter litt fram og tilbake fikk jeg meg også et HS15" element fra B2audio og bygget selv en ca. 70-75l lukket kasse.

For å drive dette kjører jeg foreløpig enn Solid Audio (jalla) forsterker som "sier" den har 1200w rms i bridge. Om dette er 1Ohm (mest sannsynlig) eller 2 ohm er jeg usikker på. Såvidt jeg vet er b2 elementet dobbelspolet med 2ohm med en "effekttålighet" på 1500w rms.

På frontsettet kjører jeg foreløpig en 5 kanals Blaupunkt forsterker (som sikkert er ett par år) som jeg fikk låne av en kompis pga. dårlig økonomi foreløpig

Slik jeg kjører det nå så deler jeg frontsettet på ca. 100 hz med en nedstigning på -12dB/octave. Subben kjører jeg fra ca. 80 hz (om jeg ikke husker helt feil) og subsonic på ca. 25-30 hz..

Hovedenheten har noen forskjellige instillinger som tidskomp, 5-bands EQ, Supreme og "rom" (compact, suv osv. preset´s).

Jeg kjører foreløpig med -5 dB på band 2 (dette er vel mellom 100-200 hz), -3 dB på band 3, -3dB på band 4 og +2 på band 5..

Det jeg sliter med er at frontsettet låter litt "anstrengt". Jeg får det ikke til og bli skikkelig tight. Sluker jeg mer oppe i EQ´en (altså rundt 2-6 kHz der det river i ørene) så er det forferdelig lyd på lavere volum. Dette er dette jeg sliter mest med. Subb blir også enten for høy på noe musikk og for lav på annen type musikk..

Har dere noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Spiller er forresten noe a´la denne

Aktiv deling løser mye..

Jeg har ikke sett mye på spilleren din ,men om du kan dele aktivt enten på spiller eller på blåpunktforsterkeren, mellom diskant og bass så kan du leke litt med delefrekvenser. Prøv isåfall å dele bass/mellomtone rundt 2,5khz og diskant rundt 6khz. 12db pr oktav eventuellt 8khz 6db pr oktav. Du får da en liten hengekøye rundt de slitsomme frekvensene. Plassering har også mye å si. Husk at lyden du hører er summeringen av direkte lyd og all reflektert lyd. Reflektert lyd som går via vinduer skaper mest krøll i lydbildet. Hvordan har du plassert komponent settet ? At subwoofer lyden høres for høy ut på noen sanger og for lav på andre vil jeg tro er fordi du ikke har klart å få en flat frekvensgang. Plassering har mye å si. Finnes mange som kjenner B2 elementene her på forumet. jeg har liten erfaring med lukkede kasser så jeg tror du skal få råd fra noen annen om det. Hvis du har en Iphone så finnes det et bra program til denne telefonen så du kan bruke telefonen som en spektrumanalysator. (du får en måling og et bilde av frekvensgangen).

Comment

Prøv å demp rundt 1,2khz til 1,6khz i steden for 2-6khz, er i hvertfall der jeg syns ting blir anstrengt om det er litt høyt nivå.
      sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
      IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

Er det noe som ofte skjer ?

Originally posted by Erik André View Post
        Prøv å demp rundt 1,2khz til 1,6khz i steden for 2-6khz, er i hvertfall der jeg syns ting blir anstrengt om det er litt høyt nivå.
        Jeg har aldri aldri hørt det før. Er det noe som er vanlig i mange biler ?. Gjelder det spesielt ved noen type monteringer eller er det er det pga resonanser i bilene. (bilkupeens bredde, høyde, lengde) ?

Comment

blir 1,2-1,6khz for høyt i stua syns jeg da det er like anstrengende.. har med ørets følsomhet for lyd og ikke bilen det står i.

Jeg påstår ikke dette er problemet, var et forslag og ikke noe påstand
          sigpicFocal Dual Monitor - Focal UtopiaBE - Alpine DVA-9965 - PXA H701custom edition
          IceAudio - Bilringen AS - inakustik

Comment

verdt å leke litt mer med eq da..

Skal skjekke det ut i bilen i morgen . Grisehøy eq stilling er alltid sundt for ørene.

Comment

Poenget er jo at spilleren suger balle da for å si det fint.. Den har jo bare 5 bands EQ og jeg kan ikke velge hvilke frekvenser jeg vil booste eller senke.. Fikk det litt bedre til igår..

Komponentsettet er forøvrig dette har ingen peiling på hva som er delefrekvensen på delefilteret.

Skrudde litt på den blaupunkt forsterkeren som driver frontsettet og byttet fra hpf til "flat" og da ble det faktisk litt bedre

Må nok skru litt mer ja, men fikk alt en goddel bedre igår.

Hvilken app var det til iphone? Spectrum analyzer eller noe slikt?

Comment

Vet ikke hva det heter.

Jeg har ikke Iphone selv men kan sjekke med en kompis som har det. funker fjell og er anerkjent av veldig flinke lydfolk. Svaret er ja , det er en spektrum analysator. Du kan også bruke den som tonegenerator. (nb du kan ikke bruke den som tone generator og analysator samtidig, da må du ha to telefoner... litt dumt da)

Comment

Vært fint om du kunne funnet ut av det, da det fins mange kandidater på AppStore, med et prisspenn fra 0 til 419 kroner.

Comment

AudioTools heter det han sikter til

This one: http://www.studiosixdigital.com/

Men en annen ting vi må tenke på er at øret er mye mer følsomt for fasefeil og denslags en om frekvenskurven er litt ujevn. Derfor er det litt waste å kun sitte å justere EQ etter en RTA hvis det andre ikke er i orden
                    Mvh Tony
                    - The only road to take is perfection itself

Comment

Så ut som en veldig handy app, though så koster den 120 kr da.

Kunne jo ha testa litt med denne og funnet akkurat ut hvor det river litt ørene og få kalibrert alt litt bedre, men alt tatt i betraktning tror jeg at begrensningen ligger i spilleren.

Når det gjelder montering så har jeg montert det hvor standard frontsett var. Altså 6,5" i dørene og diskant litt under øre-høyde (i stolpen av døra).

Tulla litt med phase igår på subben og det ble en veldig mye mindre boomy basse ved å reverse phasen på subben.. Så tror faktisk jeg har kjørt med den ut av fase heile veien, heh..

Skal se om jeg ikke kan få tatt noen bilder eller lignende ikveld

Comment

Originally posted by hokeyh View Post
                        Tulla litt med phase igår på subben og det ble en veldig mye mindre boomy basse ved å reverse phasen på subben.. Så tror faktisk jeg har kjørt med den ut av fase heile veien, heh..

Skal se om jeg ikke kan få tatt noen bilder eller lignende ikveld
                        Kan faktisk hende du har hatt subwooferen i fase, og at den nå er i motfase med midbasselementene. Dermed mindre "boomy" lyd i det øvre bassområdet pga utfasing der bass- og midbasselementene spiller samme frekvenser.

Dersom du stiller fasen tilbake og justerer lavpassfrekvensen nedover på subwooferen, tipper jeg du vil få enda bedre lyd (og bassen vil komme fra hvor den hører hjemme). Hvis du skjønner hva jeg mener.

LPF på subwoofer kan du stille til 50-63hz, f.eks., og HPF på mid til 63/80hz. Etter min erfaring låter det som regel ikke så bra om man bruker høyere frekvenser enn det, når man har sub bak og midbass foran. Og jeg syns at lavest mulig høypassfrekvens på midwoofer som regel alltid er en bedre løsning for øra (og rockefoten), men det krever jo så klart bedre demping av dørene, samt at man ikke nødvendigvis kan spille like høyt som med høyere delefrekvens, om elementet slår i bunn. Det er forresten også noe du kan bote på ved å bruke brattere flankesteilhet, f.eks. 18 eller 24dB/okt.

Edit: Jeg skrev akkurat 63hz fordi hodet mitt er i Pioneer-modus. 62hz er så klart også helt OK.

Comment

Working...
                        X