Heisann! Kunne du fortalt litt om oppsettet i denne bilen?
At du ikke får et stereobilde kommer av at du sitter litt "feil" i bilen. Du er mye nærmere venstre side en høyre. Dette kan løses ved bruk av tidskorrigering og justering av nivå. Ikke alle har spiller med slike muligheter, selv om det blir fler og fler
Mvh Tony - The only road to take is perfection itself
er ikke veldig mye til oppsett.
bilen er en ford scorpio stv med høytalerene montert på originale plasser bortsett fra diskanten.
Pioneer P65BT eller noe sånt cd spiller
MBquart 4" komp med focal diskant. mid montert nede i døra og diskant montert på speilhus
Blaupunkt drit 6.5" midbass langt bak i bilen under en rollo og med delefilter på 3.5khz passivt uten diskant
Blaupunkt GTA 4 kanals forsterker.
stereo er det nok av. hører god forskjell på høyre og venstre. men vokalisten burde jo stått i midten av bilen. akkurat nå føles det som om det er to stykker som synger på hver sin side. lydbildet er ellers greit for oppsettet og mine utrente ører.
desverre ingen mulighet for korringering på spilleren. men har en Earthquake phase 4. kan den brukes til noe?
Joda... Optimalt så skal man ha en center i stereobildet, men man må justere inn det. Som nevn så trenger man tidskorrigering blant annet for å få til akkurat dette. Dette er fordi forskjellig avstand til alle høyttalere gjør at lyden "ankommer" lytteposisjon til forskjellig tidspunkt og man mister den stereoeffekten i innspillingen.
vurderer en p88rs faktisk. greia er at jeg føler det har vært et senter før. om enn ikke i midten av dashen så har vokalen og sånne lyder vært mer i midten en nå. kan det være bakhøytalerene som gjør dette? har gjort noen endringer i forhold til de for ikke lenge siden å har vært fornøyd med det helt til nå når jeg merket dette.
kan jo prøve det. er egentlig litt gla i den lyden jeg får bakfra. gir en følelse av rom. er ikke mye lyd derfra. er ikke hørbart når det er på men veldig merkbart at det ikke er der. kunne kanskje prøve å dele bakhøytalerene lavere. har ikke de store mulighetene til å dele så det må bli så lavt som 250 hz som er det høyeste forsterkeren kan dele.
Du burde virkelig prøve det, for det er det som er feil. At vokalisten står utenfor bilen, på begge sider, er så klassisk fase feil som det går ann å få det. Hvis du vil sjekke visuelt at du har riktig fase så tar du er 6 elller 9 volt batteri og tapper på ledingen som du kobler fra forsterker. Når pluss på batteriet er på pluss på høyttaler så vil membranen poppe ut. når omvendt så vil elementet suges inn. Sørg for at det er likt på alle høytalere så har du løst problemet.
Du burde virkelig prøve det, for det er det som er feil. At vokalisten står utenfor bilen, på begge sider, er så klassisk fase feil som det går ann å få det. Hvis du vil sjekke visuelt at du har riktig fase så tar du er 6 elller 9 volt batteri og tapper på ledingen som du kobler fra forsterker. Når pluss på batteriet er på pluss på høyttaler så vil membranen poppe ut. når omvendt så vil elementet suges inn. Sørg for at det er likt på alle høytalere så har du løst problemet.
Hva får deg til å være så sikker på dette? Han vil ikke automatisk få et flott stereoperspektiv ved å sikre seg at alle høyttalere er koblet riktig.
Hva får deg til å være så sikker på dette? Han vil ikke automatisk få et flott stereoperspektiv ved å sikre seg at alle høyttalere er koblet riktig.
Nei, men har man vokal på flere steder samtidig så er nok fasefeil en viktig ting å sjekke.. uten tidskorr og nivå bør man kun ha en vokal En relativ stor og ikke spessielt godt fokusert vokal, men ikke på begge sider.
skal sjekke fasen på de i løpet av dagen. prøvde litt med fading og lavere delefrekvens bak uten at jeg syns det hjalp noe spesielt. fasen kan så absolutt være feil men er ganske sikker på at alt er koblet riktig i forhold til hva som er riktig på høytalerene. men det behøver nødvendigvis ikke være riktig for øret?
skal sjekke fasen på de i løpet av dagen. prøvde litt med fading og lavere delefrekvens bak uten at jeg syns det hjalp noe spesielt. fasen kan så absolutt være feil men er ganske sikker på at alt er koblet riktig i forhold til hva som er riktig på høytalerene. men det behøver nødvendigvis ikke være riktig for øret?
Det stemmer. Det er forskjell på "riktig koblet" og "riktig for øret" som du sier.
¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨¨ Pioneer deh-80prs | Polk Audio MM | Vifa Peerless V-line | Genesis III
Helt enig med deg, bortsett fra siste linje.
Om fasen er helt feil så høres det ut som en vokalist fra hver høyttaler som du beskriver.
Men at alle elementer skal være koblet riktig er bare helt feil! Sitter du midt i kupee'n hadde det vært rett, men når du har usymmetrisk avstand til elementene kan det godt gi et langt bedre resultat å bytte om + til - og motsatt på et eller flere av elementene.
Hadde jeg vært deg hadde jeg først koblet ut bakhøyttalerne for å se om det er problemet. Så hadde jeg prøvd å bytte om + og - på venstre side, diskant først så mellomtone. De trenger ikke være koblet likt, så lytt innimellom.
Når du føler det er som best det kan bli, så kan du koble tilbake bakhøyttalerne og se hvordan du best kan integrere dem.
Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]
Comment