Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mistet lyd i midtonen, morel hybrid ovasion 6

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Mistet lyd i midtonen, morel hybrid ovasion 6

Hei

For en stund tilbake merket jeg plutselig at lyden i den ene midttonen på venstre side ble borte, i starten mener jeg å huske at den fungerte tidvis før den ble permanent borte. Diskanten fungerte videre som normalt. Jeg mistenkte først delefilteret, men koblet av høytaleren for å sjekke om den reagerte om jeg koblet den til et vanlig batteri. Men da var altså alt dødt, jeg sjekket ikke veldig nøye, men det er vel da mest sannsyneligvis brudd et sted inni høytaleren? For fra utsiden så alt fint ut, er det noe jeg kan gjøre for å fikse dette? Er det mulig å åpne høytalerne? altså ta av membranen, kjipt å måtte kjøpe helt nye høytalere fordi EN jævla kobbertråd i en av fire høytalere har røket av. :\

Jeg har forøvrig hatt det samme problemet med subbene mine, der kobbertråden som er festet på undersiden av membranen har røket tvers av, dette har skjedd med begge subbene så de ble kanskje litt tøft behandlet. Men på begge disse var jo bruddet synlig på utssiden noe det ikke er på høytaleren som nå er ødelagt. Dessuten skal jo høytalerne tåle 150wrms og forsterkeren min leverer ikke mer en 150wrms så skal vel litt til for at de skal ryke sånn helt uten videre?

Har den laget ulyder i tidsrommet før den ble død? Spillt høyt over lengre tid uten noen form for høypass-deling på elementet?

Om spoletråden har brent av er det nok en løsning å kjøpe et nytt element, om importør kan skaffe dette da. Hørt med importøren/leverandøren?
    Mvh Tony
    - The only road to take is perfection itself

Comment

Ingen ulyder nei, highpass var vel stilt inn på mellom 80-120 hz, spiller ganske høyt ja, men de bør vel tåle såpass? Spiller så høyt de takler å spille uten skurring.
      Høytaleren som sitter i den andre døra har blitt spilt like høyt med og den lever da fortsatt 3-4 måneder seinere.

Comment

Vel, ikke uvanlig med såkalt eksemplarvariasjon på høyttalere. At en skiller seg bittelitt ut fra en annen er ikke uvanlig. Kanskje du har spillt helt på grensen av hva utstyret tåler? Hva slags forsterker driver du dette med da?
        Mvh Tony

Comment

En helix a2 comp. 2 kanaler..

Men er det noen måte jeg kan sjekke om det faktisk er spolen som er svidd av da?

Comment

Om du tar ut elementet og Ohmer det (måler motstanden) så skal du få enten uendelig motstand (brudd) eller en verdi mellom 3 og 4ohm (ikke brudd). Er det tegn på brudd kan du følge ledningene som går fra terminalen på elementet og se om de er hele fram til spolen. Er de det så er nok spolen svidd av og elementet ubrukelig. Finnes ikke rekoningskit til disse elementene.

Valget blir vel da å enten høre med leverandør om de klarer å skaffe nye elementer, eller kjøpe noe annet rett og slett. ScanSpeak føler jeg er et godt valg der, siden du har såppas kvalitet på utstyret fra før av.
            Mvh Tony

Comment

hmm er ikke brudd frem til undersiden av membranen eller hva det nå enn er, og joa det er brudd har målt.

Må ha nye høytalere da?

Comment

Er det brudd så må du ha nytt element ja, og da helst et som er likt. Evt bytte ut begge wooferne
                Mvh Tony

Comment

Working...
                X