Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny kasse til DD9518

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny kasse til DD9518

    HeiHei!

    Da var det påtide med en ny kasse til subben siden den jeg har nå er på 180l som er litt for lite for et 18" element.
    Hvor stor kasse anbefales til denne subben? og kunne også trengt noen tips om hvordan kassen skal være.
    Sub opp, port frem?
    Sub og port frem?
    Aeroport eller firkantet?
    Vil ha SPL kasse men skal kunne spille musikk med den også.
    Skal måle baki bilen imorgen så dere har noen mål å leke med.

    takker for svar
    Roy "Rovdyr" Reppen

    Digital Designs + Rockford Fosgate =

  • #2
    Port bakover ville jeg har hatt, eller opp.

    Hvilken bil har du?
    Runar E. Olsen ~ Moderator
    Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
    http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

    Comment


    • #3
      Originally posted by GENEXXA View Post
      Port bakover ville jeg har hatt, eller opp.

      Hvilken bil har du?
      Opel Calibra :P
      Roy "Rovdyr" Reppen

      Digital Designs + Rockford Fosgate =

      Comment


      • #4
        Hadde hatt porten bakover jeg.
        I alle tilfellene jeg har prøvd og snudd og vent på kasser i forskjellige biler, så får man helt klart mer trykk med portene bakover.
        Runar E. Olsen ~ Moderator
        Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
        http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

        Comment


        • #5
          damn 180liter i en calibra hehe.
          synst kassa mi som er 122liter internt er stor i calibraen min jeg :P
          å ja kassa ser grusom ut :P

          Cerwin Vega! Pioneer

          Comment


          • #6
            En kjenning av meg hadde en stroker 18" i en calibra, portene og elementet pekende oppover, portene helt bak da, Fuka sykt bra til spl Var jævla ubehagelig å sitte i den bilen og det er vel det som er målet ditt?

            Comment


            • #7
              har du spurt DD-Henrik om hjelp ?

              Han har sikkert peiling på hvor stor kasse du trenger til subben..
              Sikkert grom sub det der :O

              Comment


              • #8
                http://forum.soundpressure.com/showthread.php?t=9499

                Ser på det forumet at alt fra 250l til 350l er anbefalt. Du får bare se litt igjenom de trådene du finner om 9518G.
                Runar E. Olsen ~ Moderator
                Kia Cee'd SW 2011 - Blir snart SQ prosjekt.
                http://www.signaturebar.com/uploads/images/67311.gif

                Comment


                • #9
                  Er ikke verre enn å bygge så stort du har plass til, finne ut hvor mye det faktisk er - også beregne tuning etter det..

                  Skal vel mye til at det blir for stort.

                  DD-bassene er lite følsomme for endring i volum, rent teknisk, så kjør på å få det så stort du kan.
                  [SIZE="3"][B][FONT="Trebuchet MS"]Joakim Skovlund[/FONT][/B][/SIZE]
                  [SIZE="2"][B][COLOR="DimGray"][FONT="Trebuchet MS"][/FONT][/COLOR][/B][/SIZE]
                  [SIZE="1"]Mobil: 943 55 200 - Epost:[EMAIL="joakim@skovlund.no"][COLOR=Blue]joakim@skovlund.no[/COLOR][/EMAIL][/SIZE]

                  Comment


                  • #10
                    Reimers: Ut med baksetene så går det fint hehe
                    Stianuno: Right on the spot
                    lyd: ja den spiller noe sinnsykt men vet den klarer bedre enn det. ja venter på at han skal se tråden min
                    Genexxa: takk for linken . skal jeg ha sub opp, frem eller bak da?
                    Joakim: som sakt så bruker jeg ikke baksetene så kan komme opp i rundt 250-300l

                    Har 2stk 6" aeroporter nå, men får jeg mer trykk med en stor firkantet port?
                    er keen på hairtrick
                    Roy "Rovdyr" Reppen

                    Digital Designs + Rockford Fosgate =

                    Comment


                    • #11
                      Kassevolum kan jeg ikke hjelpe deg så mye med. Men har hørt en bil med en gammel type 9918 i en 160l kasse tuna til 41hz i en celica og det spilte helt latterlig høyt på frekvenser over 40hz. Mener den spilte et stykke over 150dB med 3kw. Men den spilte ikke dypbass så overbevisende, så en større kasse er nok lurt om du vil ha det
                      Ellers bør du bygge kassa slik at den blir lavest mulig. En høy kasse i en bil som calibra vil gjøre at lydtrykket ikke kommer frem.
                      Og det fungerer som regel best med port og sub opp med porten så langt bak som mulig. Men da må du nok bygge en port sjøl som du må bøye uten å få en 90 graders knekk.


                      noe sånt som på det der bildet.
                      Jonas Tautra
                      - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                      Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Hifonic View Post
                        Kassevolum kan jeg ikke hjelpe deg så mye med. Men har hørt en bil med en gammel type 9918 i en 160l kasse tuna til 41hz i en celica og det spilte helt latterlig høyt på frekvenser over 40hz. Mener den spilte et stykke over 150dB med 3kw. Men den spilte ikke dypbass så overbevisende, så en større kasse er nok lurt om du vil ha det
                        Ellers bør du bygge kassa slik at den blir lavest mulig. En høy kasse i en bil som calibra vil gjøre at lydtrykket ikke kommer frem.
                        Og det fungerer som regel best med port og sub opp med porten så langt bak som mulig. Men da må du nok bygge en port sjøl som du må bøye uten å få en 90 graders knekk.


                        noe sånt som på det der bildet.
                        Takker for svar . så det er altså firkantet port som er best egnet til det jeg vil oppnå ?
                        Men hvordan finner jeg ut hvor stor porten må være? og eventuelt hvordan jeg får til bøyen?
                        Roy "Rovdyr" Reppen

                        Digital Designs + Rockford Fosgate =

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Joakim View Post
                          Er ikke verre enn å bygge så stort du har plass til, finne ut hvor mye det faktisk er - også beregne tuning etter det..

                          Skal vel mye til at det blir for stort.

                          DD-bassene er lite følsomme for endring i volum, rent teknisk, så kjør på å få det så stort du kan.
                          Er litt uenig med deg her Joakim, min erfaring med de er at de er veldig følsomme på volum og tuning. Prøvde litt forskjellige kasser til både DD 1508 og Z9518 subbene, man merker fort når de får for lite volum å leke seg med. Men ja, han bør bygge så stort han kan i den bilen
                          Mvh Werner Harstad

                          Comment


                          • #14
                            roy du må få deg mer strøm:P

                            Comment


                            • #15
                              Formen på porten har ikke noe å si i grunn. Fordelen med egenlaget er at du får større port, og en port er alltid å foretrekke fremfor flere porter. Størrelse på port kan du grovt regne ved å gange effekt i kw med 80. Med 3kw effekt kan du beregne 240cm2 port. Da får du ikke pusteproblemer i porten på høye volum.
                              Det er mange måter å lage bøyen på, bruk fantasien Men det er viktig å huske at forholdt på porten må være riktg, dvs at porten f.eks er 10x30cm hele veien, også i buen. Så om du har en port som er 10cm bred og en ytterbue i svingen med radius=20cm, må innerradius være 20-10=10cm.
                              Jonas Tautra
                              - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                              Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                              Comment

                              Working...
                              X