Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kutter forsterker hviss man prøver å spille for høyt?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Kutter forsterker hviss man prøver å spille for høyt?

hei

Eksprimenterer med hvor høyt jeg klarer å spille med en mosconi 200.4 forsterker og 2 ground zero frontsett. spiller veldig bra helt opp til en viss lydstyrke men så plutselig demper lyden seg først på ene siden så på andre rett etterpå(er ganske høyt når dette skjer). høres ikke ut som om noe vrenger seg. er det dette man kaller clipping?
    Når dette skjer har jeg 13,1 v ved forsterkeren men dette burde vel ikke ha så mye å si? spiller jo ofte litt med bare 12 også.
    Ekje noke vits med bass hviss resten av lyden er dass!

På litt lavere lydstyrke så skjer det samme men det tar lenger tid før det skjer, forsterkeren er ikke varm. trulig strømproblem alså?
    altså, forsterkeren klarer ikke å levere så mye jeg krever når spenningen har sunket til 13,1v? og da reagerer den med å dempe lyden?
    Prøvde engang med gamleforsterkeren å ikke skru ned når dette skjedde, da gikk den i protect etter en liten stund..

Comment

13.1 er det på batterie eller ved forsterker?
      spiller: pioneer p88
      front: Hertz MLK 165
      sub: polk sr104 x2
      forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

Comment

Hvis den gamle forsterkeren gikk i protect, og den nye demper lyden, så høres det ut som et strømproblem. Skjer det samme med motoren igang?

Comment

13,1 v ved forsterkeren med motor igang og høy lydstyrke.
          gamle dempet også lyden først.

Comment

kjøpte meg et nytt ground zero batteri, http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17119
            Ladespenningen bak er på 13,9v
            Det samme skjer fortsatt, men nå ved 13,4v.
            det jeg syns er litt rart er at det også skjer når jeg skrur av suben... trekker virkelig mosconien så fryktelig med strøm???

Comment

ikke noe sånn sikkerhets greier på forsterkeren da som demper lyden når den blir overbelastet?

Comment

Hvor er forsterkeren jordet om jeg tør spørre, og hva slags kabler bruker du?
                VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

Comment

35 kv fra forsterker til under skruen for beltefestet(med kabelsko selfølgelig) 50 kv fra samme festet til batteri bak.
                  35 kv fra forsterker til fordelingsblokk, 50 kv fra fordelingsblokk til batteri bak.
                  35 kv fra batteri foran til fordelingsblokk.
                  50 kv i motorrom.
                  Skal legge opp 50 kv fra batteri - foran til gods idag og se om jeg klarer 14,0-1v ladespenning bak

Syns det er litt rart om forsterkeren er overbelastet, trodde denne skulle vere "overkilll" til frontsystemet mitt. er delt så høyt som 100 hz med 12db slope(tror jeg)

Comment

Ikke noe tvil om at kablene er grove nok og godt nok montert. Er den Mosconi'en det eneste som er koblet til når den går i protect, eller har du koblet til flere forsterkere da?
                    VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                    DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                    http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

Comment

Bruker du delefilterene som hører til eller deler du aktivt? Og hva er det som dempes? Er det bare diskant eller dempes også mellomtone? Hvis du bruker delefilterene kan det være en innebygget sikkerhet for og ikke overbelaste elementene. Men tror disse som regel kun virker på diskant'n. Sånn at det ikke er bare dette som tuller med deg

Comment

Originally posted by Nils View Post
                        Bruker du delefilterene som hører til eller deler du aktivt? Og hva er det som dempes? Er det bare diskant eller dempes også mellomtone? Hvis du bruker delefilterene kan det være en innebygget sikkerhet for og ikke overbelaste elementene. Men tror disse som regel kun virker på diskant'n. Sånn at det ikke er bare dette som tuller med deg
                        Ahh, der har vi nok svaret!
                        Bruker medfølgende delefilter som 2,5 veis http://iceaudio.no/index.php?func=varer&vnr=17144
                        opplever at både diskant og mellomtone dempes.
                        Prøve å dempe diskantnivået ikveld og prøve igjen...

Skal jo ha aktivt etterhvært men hvordan kan jeg da vurdere hvor mye diskanten tåler?? :S

Comment

Problem løst!
                          Satte delefilteret på "SOFT", det skal vist føre til litt demping rundt 3khz. også satte jeg diskantnivået til -2db. nå spiller det som bare juling
                          Lyden ble vel gjerne litt mer "ungdommelig" og med mindre diskant. litt domt når jeg endelig var begynt å bli glad i de høye toner...

Nils, vet du hvordan denne sikkerhetsfunksjonen fungerer? merker den for eksempel mer motstand i diskanten pga varmeutvikling i spolen?

Comment

vet en type, er en varme sikring som når du kjører for mye gjennom den, blir den varm og øker motstanden

Comment

det er den lille orangsje "linse" som man ser på bildet av delefiltren -det står PTC på printkortet -det betyr: Positiv Temperatur Coefisient -som enkelt forklart den øker motstand ved økende temperatur -den er ikke mye linjært men beskytter diskantene effektiv men altså den drepper mye dinamikk... om du spiller passer høyt uten forvregning kan du godt bypasse denptcn... de har ikke noe å gjøre i et SQ passiv delefilter -men da mister du vel garantien om du har noe sånt

Den PTCn finne også i blå farge, en annen måtte å "beskyte" på er ved bruk av en lyspære: den begynner å lyse ved høye lyd nivå... så all den effekten fra go forsterkeren omsettes heller i varme... gjør for så vidt det samme den ptcn...
                              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Comment

Working...
                              X