Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hjelp. Mindre bass når motor går

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hjelp. Mindre bass når motor går

    Hei
    Jeg har en golf 81 modell, som jeg har satt inn et lite anlegg i.
    Komponenter:
    Boss spiller. Rds 3130mp3. Type eldre...
    Forsterker:
    Kicker, kx700.5. En fem kanaler.
    Sub:
    2 stk kicker cvr, 12".
    Front:
    Magnat kompsett, type billig.
    Kabler:
    50 kvadrat, oppgradert "BT".

    Problemet er at jeg har mer "trøkk" i subben når motor er i gang.
    Merkbart mer når jeg skrur av tenninga....
    når jeg måler volt, har jeg ca 14,9 volt når jeg spiller på fullt, med motor i gang.

    Hilsen Rune.

  • #2
    Det skulle være at jeg har "mindre" trøkk i subben når motor når motor går...

    Comment


    • #3
      Sikker på at det ikke bare er motor- og veistøy som overdøver når du kjører?
      VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
      DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

      Comment


      • #4
        Kalos har et poeng... Kanskje litt eksoslekkasje, eller rett og slett effektanlegg e.l.?

        Hvor er de 14,9 voltene målt, forresten? For øvrig trooor jeg vel det er litt i overkant av hva jeg hadde likt å se, i alle fall om alt var originalt. 14,4-14,6V er vel normalen og vel så det...

        Comment


        • #5
          Niks effektanlegg. Og eksosanlegget bråker ikke mer enn normalt...Bilen er også dempet, med slike bitumen matter.
          Har prøvd flere ganger å starte og stoppe motoren, og det er veldig merkbar forskjell i bassen/subben.
          Når det gjelder ladevolt, så er den målt på batteriet.

          Har selv spekulert på om dynamoen kan være for svak. Av det jeg kan finne ut, så skal den levere 55 amper.
          Kan den levere for lite amper, men nok volt, og kan dette "høres" på lyden, hvis dere skjønner hva jeg mener...

          Comment


          • #6
            Originally posted by Slednekk View Post
            Har selv spekulert på om dynamoen kan være for svak. Av det jeg kan finne ut, så skal den levere 55 amper.
            Kan den levere for lite amper, men nok volt, og kan dette "høres" på lyden, hvis dere skjønner hva jeg mener...
            Om dynamoen er svak eller sterk er vel samme med tanke på at den tilfører strøm og ikke trekker strøm, om du skjønner meg... Eneste JEG tyder ut av dette, er at når du starter bilen din så må den ha et strømtrekk fra f.eks. pærer, kupèvifte, motor generelt som overstiger det dynamoen din klarer å levere... Lite sannsynlig, men mulig...

            Ta for morroskyld å skru av vifte, lys og det du kan og hør om det er noe forskjell.
            VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
            DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
            http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

            Comment


            • #7
              Først vil jeg takke for responsen her. Tusen takk.

              Jeg har ikke annet strømtrekk enn det motoren skal ha for å gå...

              Er det noen måte å måle amper på? Har et multimeter fra biltema, men vet ikke hvordan man stiller det for å måle amper.

              Comment


              • #8
                Originally posted by Slednekk View Post
                Er det noen måte å måle amper på? Har et multimeter fra biltema, men vet ikke hvordan man stiller det for å måle amper.
                Jeg har aldri funnet helt ut av hvordan man bruker alle funksjoner på et multimeter, så der kan jeg desverre ikke hjelpe deg..

                Ta å sjekk Jordingskabel fra motorblokk til karosseriet, karosseriet til minuspol på batteri og strømkablen fra dynamo til batteri.. Kanskje er det noe lumsk irring eller annet hærk...

                Jordfeil og dårlige batterier har ofte vært årsaken til mye rart i biler jeg har sett på tidligere...
                VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                Comment


                • #9
                  Alle kabler er nye, pusset på alle jordingspunkt. Så der tror jeg det meste er i orden.
                  Kan også nevne at det ikke var sånn da jeg begynte å bruke anlegget. Anlegget er forholdsvis nyinstallert, og problemet dukket opp etter noen ukers bruk.

                  Comment


                  • #10
                    Hvordan er det om du åpner dørene da? Opplever du samme effekten da? At det blir MER bass med dørene åpen enn med dem lukka?

                    Det kan være så enkelt som at det er noen flater i bilen din som ikke er godt nok dempet, og når motor starter så begynner disse å vibrere på en frekvens som gjør at bassen i bilen oppleves svakere.. ikke utenkelig, men litt sånn.. aim for the sky opplegg..
                    Sture Vedal

                    Comment


                    • #11
                      Akkurat det med å åpne dørene er jeg veldig fornøyd med. Har hatt det problemet tidligere, på biler som ikke har vært dempet.
                      På denne bilen er det slik at jeg hører, og føler bassen best med dørene lukket. Noe jeg er meget fornøyd med.
                      Når jeg står på utsiden av bilen blir det mest og best bass når jeg stikker hodet inn i cupeen.

                      Det oppleves vel egentlig som at anlegget plutselig får mer krutt når motor slåes av. Eller mer strøm, alt etter hvordan man ser/hører på det. Det er jo egentlig ulogisk i mine øyne/ører, da anlegget burde få mest strøm med motor og lading på.

                      Neimen ikke lett å finne ut av, men takker for alle foreløpige innspill.
                      Noen som har flere ideer om hva som kan være problemet??

                      Comment


                      • #12
                        Først og fremst kan du måle spenningen ut på høyttalerutgangene på forsterkeren med motoren igang, og motoren av. Om det ikke er forskjell, må det være ytre påvirkninger (vibrasjoner e.l.) eller innbilning. Om det er mye forskjell, er det et reellt problem du har med å gjøre.

                        Om du måler forskjell, kan det være lurt å gå systematisk frem... Blir alle høyttalerne svakere, eller bare bassen? Er det flere forsterkere, i såfall skjer det med alle? Alle utgangene på berørt forsterker? Høyttalere drevet av spilleren, blir de evt. svakere?

                        Har du målt spenningen over + og - inn på forsterkeren? Bør være temmelig likt som over polene på batteriet, både med og uten motoren igang.

                        Det er bare å brainstorme, og sette igang med testing. :P

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Slednekk View Post
                          Først vil jeg takke for responsen her. Tusen takk.

                          Jeg har ikke annet strømtrekk enn det motoren skal ha for å gå...

                          Er det noen måte å måle amper på? Har et multimeter fra biltema, men vet ikke hvordan man stiller det for å måle amper.
                          Når du måler ampere, skal måleprobene kobles i serie med det du skal måle. Som en sikkerhetsfunksjon, må man som regel flytte pluss-proben til en annen inngang på instrumentet.

                          Generelt vil jeg fraråde deg å måle ampere, med mindre du er helt sikker på hva du driver med. Fort gjort å kortslutte noe - eller å glemme å flytte proben på instrumetet tilbake til volt. Og da smeller det når du skal måle spenning neste gang.

                          Comment


                          • #14
                            Takk for tipsene Miniboom.
                            Da har jeg litt å stelle med i ettermiddag.
                            Det med amper-måling hopper jeg over i første omgang

                            Men først skal bilen på en liten EU-kontroll....
                            Får håpe det ikke står "bør kondemneres" på lappen etterpå

                            Comment


                            • #15
                              har du oppgradert kablen mellom karosseri å minuspolen på batteriet??
                              VW Golf 4
                              Alpine F#1 status| Mosconi | Digital Designs
                              Simen Sormbråten

                              Comment

                              Working...
                              X