Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ny forsterker gir likestrøm

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Ny forsterker gir likestrøm

    Har kjøpt meg en ny MTX Thunder 502X som skal drive diskantene mine. Etter en halvtimes spilling så kom det noen skrapelyder, så røyk ut av diskanten. Dette var på lavt spillevolum.

    Jeg testet ett annet element på utgangen og så membranen spratt rett ut, så det var tydligvis likestrøm her. Målte med multimeteret og fikk ca 25 V på utgangen. Den andre kanalen spiller som den skal, og får ingen likespenning her.

    Regner med at dette er reklamasjon, men er det noen her som har vært borti dette før, og aner hva det kan forårsakes?

  • #2
    Har du delefilter på diskantene?
    Oppgi merke og modell på diskanthøgtalerene dine.

    Har du ikkje delefilter, kan det jo hende at diskanten har gått til helvete og tatt med seg forsterkerkanalen

    Comment


    • #3
      Dette skjedde på veldig lavt volum (satt å pratet med noen i bilen når det skjedde, så under pratevolum), så tviler på at det har hatt no med diskanten/overbelastning å gjøre.

      Diskanten er en Peerless Resolution 1" diskant, men det har neppe så mye med saken å gjøre, den er nok bare ett uskyldig offer.



      Delefilteret på forsterkeren sto ikke på når den første diskaten røyk (har deling via dsp, pxa-h700), men etter det satt jeg den på da jeg først trodde det skyldtes at diskanten hadde fått bass signal. Men når nr2 røyk så fattet jeg misstanke og målte spenningen over terminalene, og den viste konstant likestrøm på ca 25v, uavhengig av delefilteret var på eller av.

      Comment


      • #4
        Høres ut som en ganske grei reklamasjonssak, ja. Pass også på å få dekket kostnadene for nye diskanter også, da det ikke er feil grunnet montasje/kobling.
        Sture Vedal

        Comment


        • #5
          Er det mulig å få dekket skader på 3. part da? Ville igrunn tvile på det. Diskanten er i fra dynabel. Uansett en billigdiskant til 200kr, så ikke all verden. Hadde heller håpet å få dekket noe av fraktkostnadene, men spørs hva de er villige til der.

          Comment


          • #6
            det er feil i utgangene... altså den som gir DC. MEN 99,9999999999% av forsterkerne har en innebygd DC beskytelse som skal slå av forsterkeren når det kommer over 2v DC spenning på utgangen. Så, ja -det bør være reklamasjons feil.

            Man bruker AkTIVE deling for å unngå å bruke pasive ulineare komponenter -som kondensatorer
            --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
            -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

            Comment


            • #7
              Hvis du kan bevise at det er følgefeil fra forsterker som gjør at det diskantene har tatt kveld, så skal det være mulig å i allefall argumentere godt for å få refundert litt penger, ja..
              Sture Vedal

              Comment


              • #8
                Originally posted by matador View Post
                det er feil i utgangene... altså den som gir DC. MEN 99,9999999999% av forsterkerne har en innebygd DC beskytelse som skal slå av forsterkeren når det kommer over 2v DC spenning på utgangen. Så, ja -det bør være reklamasjons feil.

                Man bruker AkTIVE deling for å unngå å bruke pasive ulineare komponenter -som kondensatorer
                litt OT matador

                Jeg skal til holmestrand neste uke, sannsynligvis onsdag. Kanskje jeg kunne svingt innom deg en tur med rockford forsterkeren? Det blir vel ikke så lange omveien.

                Comment


                • #9
                  ja, det passer ypperlig det
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment

                  Working...
                  X