Announcement

Collapse
No announcement yet.

reprasjon av rf t800.2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • reprasjon av rf t800.2

    Hei
    har en rf t800.2 som noen av kondensatorene har svella
    tok og byttet de med disse, men de svellet med en gang jeg satt strøm på ampen
    er de fire kondisene som har svella

    noen som har noen ide om hvorfor de nye svella?
    riktig kondiser jeg kjøpte?

  • #2
    bildet er så dårlig at det ikke er mulig å se noe fornuftig -ikke for min del isåfall.
    --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
    -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

    Comment


    • #3
      bildet er bare for og vise hvem kondiser som er gående
      er ingen synlig tegn på noe annet som er feil en kondensatorerene, noe må det være ettersom de går med engang, med mindre jeg har satt på feil komponenter

      Comment


      • #4
        er mye som kan være gåent uten at man ser tegn på det, bør ha koblingskjema når man driver med sånt
        // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
        //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
        Mvh
        Rune Kvaal

        Comment


        • #5
          Originally posted by robin1379 View Post
          bildet er bare for og vise hvem kondiser som er gående
          er ingen synlig tegn på noe annet som er feil en kondensatorerene, noe må det være ettersom de går med engang, med mindre jeg har satt på feil komponenter
          altså -ikke ta det personlig...
          når du ber om hjelp bør du minst sørge for å komme med ontlig bilder -ogjeg ville bla se om de var riktig koblet- derfor ba jeg om bedre bilder... men alt annet blir gjette lek. Posisjonen til elektrolyttene har også mye å si, ikke nødvendigvis skjema men plasseringen fortelle hvor i "kretsen" de kan høre til -verdiene synes er veldige rare: altså mener å huske at de var under 400MICROfarad /60volt -utifra det dårlige bilde ville jeg tro at det er kondiser til rail spenningen -da har du brukt feil verdi... som sagt hjelpe deg selv å få hjelp -jeg gidder å bruke min tid for å hjelpe deg -gidd å bruke din tid siden det er deg den som trenger og ber om hjelp...

          og det gjelder mange andre som også ber om hjelp: kom med relevant data!! da kan man "gidde" å hjelpe...
          --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
          -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

          Comment


          • #6
            fant et bilde tatt fra litt avstand etter bytte av kondisene, skal ordne noen gode bilder i morgen

            noen som har evt vet hvor jeg kan finne koblingskjema?

            Comment


            • #7
              det ble litt bedre med oversikts bilde gitt -men husk et bilde i god fokus det er kondensatorene til primær siden (der 12volt kommer inn) men greier ikke å se om de er tilkoblet med riktig polaritet -så mest sansynlig at du har koblet med feil polaritet... at de sprekker i toppen forteller at disse begynner å koke og da slipper den overtrykke i øvre delen som er designet til å åpne seg over en gitt overtrykk (derfor de sporene i metallet) da unngår at de sprenges som håndgranater -som så mange tror det skjeer om man "kobler feil" en kondensator...

              Det jeg ikke er helt sikker på er om hvilken kondiser du brukte, linken gir kondis på 330uf og 63v. men bildet sier 1500uf og 50v?? hva har du brukt? ellers ser ut som den hvite firkanten i ringen der kondensatorene skal sitte er faktisk merket for "-" til kondensatorene -men greier ikke å se noe som helst på kondensatoren som er der på det dårlige bildet....

              ellers om du har brukt kondiser på 1500uf/50v. så ville jeg heller gåt over til 2200uf og 24volt.... egentlig alt over 16 volt er ikke nødevendig akkurat der på det punktet i kretsen

              ellers "koblingskjema" beskriver hvordan +, -, rem, høytt. kablene, signal skal kobles til forsterkeren... derifra navnet: "koblings"kjema.... MEN service manual eller skjema over kretsen/forsterkeren forteller hva og hvor hver eneste komponent er koblet i kretsen

              rails kondensatoren er de 4 store sorte over ringkjernen, se på de og legg merke til hvilken polaritet kondensatorene har og hva som er merket i kretskortet: tipper strippen (som er minus) er tilkoblet til en hvit firkant....

              apropos: fungerte forsterkeren før du skiftet kondesatorene? om det ikke er andre feil så skal den ha fungert selv om de kondensatorene var "sprengt i 103 deler" og den vil isåfall også fungere UTEN de kondensatoren tilkoblet -slik at du kan teste eller forsette å feilsøke, de kondensatoren skal aller helt være der for å unngå spennings fall til switch transistorene og det er aller best når det er mange små enn en stor en på feks 1 farad.... -disse små kondisene er grunnen til at de aller fleste forsterkere ikke trenger en extern kondis som så fint anbefales "1 farad per 1000watt".... og de store "rail kondensatorene" av enda større betydning faktisk
              Last edited by matador; 27-05-2011, 20:13.
              --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
              -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

              Comment


              • #8
                satt på 330uf og 63v kondiser, det som stod der fra før, testa kun om den slo seg på før jeg bytta, gjorde det uten og gå i protect, gikk heller ikke i protect når kondisene gikk
                sikkert bytta om polariteten, men skal jeg kjøpe samme igjen eller vil du anbefale meg og kjøpe noen andre?

                Comment


                • #9
                  skal du ha på 330uf bør du sette minst like mange som skal stå der i kretskortet -tipisk å redusere antallet for å holde kostnaden nede ved produksjon... men bruk heller 2200uf og 16-24volt.

                  Hvis de t funker uten de så har du bare koblet feil polaritet... enkelt og greit feil uten hjelp fra "koblings skjema"...

                  ta også gjør reint med støvsugeren -det var vanvitig mye støv og faktisk mesta sansyling årsaken til at temperaturen steg så mye og de stakkaras original kondisene på 85grader ble overopphetede...
                  Last edited by matador; 28-05-2011, 10:26.
                  --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*
                  -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

                  Comment


                  • #10
                    takk for hjelpen

                    Comment


                    • #11
                      har titta litt mer på forsterkeren nå, satt strøm på den istad og lot den stå 5 min, de to rekkene med 4 transistorer i nederste hjørne ble ganske varme av kun ha strøm på, kobla ikke på noe høytaler/woofer kun slo den på
                      er dette normalt?
                      polariteten var riktig på kondensatorene

                      Comment

                      Working...
                      X