Announcement

Collapse
No announcement yet.

Overoppheting av Monoblock

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Overoppheting av Monoblock

    Hei!
    Jeg kjøpte just nytt anlegg til den nye bilen. Dette er da: 2 Alpine type R 10" subber med en alpine MPR-1000 som forsterker. Disse subbene er koplet i 4 ohm og parallel til forsterker(med 2,5mm3) . MPR-1000 er stabil i 2ohm og leverer 1000rms. Har også en MTX TE404 (100rms x4) som kjører 4 alpine type r 13 cm to veis høytalere på 90rms hver. Men har ingen problemer med disse.
    Problemet er at Monoblocka overoppheter ekstremt fort. Dette gjør at den går inn i protection og halverer volumet. Kan kanskje spille på max i 15-20 min før den gir seg. Man brenner seg på den 5 minutter før den går inn i protection. Jeg har hatt forsterkeren inne hos bilradiospesialsiten hvor de testet den over en helg uten at den ble noe spesielt varm.
    Jeg har 50mm2 + til forsterkeren (150A sikring) 50mm2 - til setebeltet, pusset ned stål og galvanisering. 35mm2 til ramme (målt dette til det idelle punktet) 35mm2 fra + dynamo til + batteri, og 35mm2 til minus punktet (klemt sammen direkte til batteriet via ramma). Forsterkeren har minus fra setebeltet og pluss fra en 1farad's kondensator (fikk den for 400kr så tenkte at det var like greit)
    Jeg skal bestille få time hos bilradiospesiallisten i morgen, men jeg syntes dette er så kjedelig så jeg lurte på om noen kunne hatt noen ide på hva som kan gjøre at det blir for tungt for forsterkeren og dra subbene ? Det er ikke dårlig kontakt, forsterkeren og ohmen er riktig (målt og sjekket selv) Spilleren er stilt inn riktig, +10 gain på subwoffer, 100hz. 100hz på forsterkeren og gain på +0,5V. Bass boost = 0 (ingen boost fra spiller eller musikkstasjon)

    Tenkte også og legge til: var ute og kjørte i dag, kjørte subbene hard og merket at lyset dimmer mye og motoren bremser pga dynamoen blir tung og dra.. Kan dette kanskje bety noe? Batteriet er på 60Ah og skal være bra. Men kan det være at det ikke leverer nok? Etter kjøreturen i dag virket det egentlig som at anlegget trekker all strøm fra dynamoen :S
    Står litt mer info på den derre signaturen, også er det bare og spør vis jeg har glemt og skrive noe
    Veldig taknemlig for noen ideèr
    Volvo 945 96mod, b23fk (100Ah dynamo)
    -Alpine Type R 10" x2 (500rms) - -Alpine Type R 12cm x4 (90rms)
    -MPR-1000 Monoblock (1000rms, 2ohm) MTX TA3404 4-ch (100rms, 2ohm)

  • #2
    Forklar korleis du har koblet spolene.

    Er jo dynamoen som skal levere strøm til anlegget, Batteriet er jo berre for å få start på bilen.
    Er ofte for tynne kabler imellom dynamo-batteri-jord. Er greit å bytte disse.

    Hugs at dynamo skal levere strøm til anlegget + all strøm som bilen bruker. (og skal jo lade opp batteriet til neste start)
    So desse kablene skal iallefall være like store som kablene til berre anlegget

    Comment


    • #3
      Når jeg fikk subbene var de koplet i 1ohm og måtte serie koples. Jeg endret dette for og kunne paralell kople dem i stedet (i håp om dette kunne hjelpe). Altså det er to 4ohms spoler og jeg har lagt en lask (bannan plugg) fra + på den ene spolen til minus på den andre. ( - 4ohm + | - 4ohm + ) ser koplings punktene på subbene ut.
      Det som er det rareste, når jeg kjører subbene hard med mye bass (pendulum - set me on fire fks) så går det kanskje 15 min før den går i protection.. Men vis forsterkeren er kald og jeg spiller musikken veldig lavt, så er forsterkeren brenn varm etter 15 minutter uansett. Den er så varm at man ikke kan holde på den.
      Kan legge til at koplingen på dynamoen er overdimensjoner, samt kablene bak til forsterkerene/kondensatoren er ekstremt overdimensjonert. Dynamoen lader 14,4-14,6 VDC avhengi av omgivelsestempraturen.
      Volvo 945 96mod, b23fk (100Ah dynamo)
      -Alpine Type R 10" x2 (500rms) - -Alpine Type R 12cm x4 (90rms)
      -MPR-1000 Monoblock (1000rms, 2ohm) MTX TA3404 4-ch (100rms, 2ohm)

      Comment


      • #4
        du har ikke koblet subbene så det blir 8 ohm? har du tatt the big 3 da? altså større kabler melleom batteri til dynamo? prøvd å koble vekk kondensator? tyder veldig på feil impedanse ihvertfall! prøv å koble til kun den ene subben og se om den blir varm da!
        "du må skru ned bassen før butikken raser sammen"

        Comment


        • #5
          Subbene er koplet i 4ohm, og paralell koplet ned til 2ohm. Har målt dette også for og være sikker. Når jeg fikk subbene var de koplet i 1ohm og jeg serie koplet dem i starten, men ble anbefalt og endre dette til 4ohm for og kunne paralell kople dem i stedet. Hvor dette da ikkje hjalp noe i det heletatt :P

          Men jeg har aldri prøvd og kople det uten kondensatoren. Kan det kan være noe galt med kondensatoren, slik at den ødelegger for forsterkeren ?

          Skal også teste om den blir varm i 4ohm (1 subb).

          Og ja batteri/dynamo har ny kabling med 35mm2.
          Volvo 945 96mod, b23fk (100Ah dynamo)
          -Alpine Type R 10" x2 (500rms) - -Alpine Type R 12cm x4 (90rms)
          -MPR-1000 Monoblock (1000rms, 2ohm) MTX TA3404 4-ch (100rms, 2ohm)

          Comment


          • #6
            Hvor står forsterkeren plassert? Er den modifisert inn i noe form for boks eller har den fri tilgang til luft/sirkulering av luft?
            Blir forsterkeren varm også når du slår anlegget på, uten å spille noe (skrur helt ned, f.eks)
            For meg så virker det litt som at forsterkeren får for tung last. Se om du får lastet forsterkeren i 4 ohm eller 8 ohm, bare for å dobbelsjekke dette.
            Sture Vedal

            Comment


            • #7
              Sjekk spenningen på forsterkeren ved litt volum. Bruk hørselvern når du sjekker dette!!

              Comment


              • #8
                Okei må bare si at jeg er veldig takknemlig for at dere tar dere tid til og hjelpe

                Jeg begynner med hva jeg har gjort i dag:
                - Sjekket ohm på subber for x gang. Og de er i 4 ohm begge to, og parallel koplet inn på forsterker (2ohm)
                - Jeg koplet fra kondensatoren, testet anlegget igjen med samme problem altså ingen endring
                - Koplet kun 1 subb in på forsterkeren slik at den gikk i 4ohm. Den ble like varm når kun en subb var koplet til. Jeg lot den også kjøle seg ned for og så kjøre den andre subben alene inn på forsterkeren med samme resultat egentlig.
                - Jeg slo på anlegget med spiller volum på 0, da ble det såvit lunk i den. Men så satt jeg volumet på 1 (med øret intil subben kunne jeg såvit høre litt volum) Da ble den ganske varm, ville kalt denne temperaturen "normal" når subbene hadde kjørt på max.
                - MEN DET VIKTIGSTE MED DENNE DAGEN! Jeg har et 140AH 12V industri batteri som jeg da koplet til Det virket lovende i starten når det var nesten ingen disco lys i bilen lengre men etter 15min så var monoblocka "untouchable" altså brenn varm.
                (testene har vært på kvelden slik at solen ikkje har varmet den noe ekstra opp)

                Og for og svare på spørsmålene:
                - Forsterkeren står helt åpen og er hevet 4mm fra bunn slik at det kommer luft til den under også.
                - Spenningen på forsterkeren er 14,4 V (på tomgang) når jeg spiller lavt, når jeg har litt volum på så synker det ned i ca 13-13,4V. Når jeg spiller på nærmere 90% av subbenes kapasitet med den hardeste bassen jeg har så kan det synke helt ned i 12V. Men på normal Rock og Pop musikk så er den skjeldent under 12,5V, oftest på 13V.

                Men, siden forsterkeren ikkje blir varm på volum 0, men varm på volum 1 kan det være at det er noe galt med spilleren ? Det er en Alpine CDE-113BT, hvor da rear signalet er endret til subwoofer (ja signal kablene er sjekket og disse er koplet til riktig). Fordi jeg har egentlig ikkje noen ideè om hva det kan være lenger. Annet en at en at det kan være noe galt med en eller begge subbene.

                Jeg har funnet ut at jeg må inn til bilradiospesialisten uansett og la de se over hele bilen og finne ut av problemet slik at jeg ikkje får noen problemer med reprasjon.
                Volvo 945 96mod, b23fk (100Ah dynamo)
                -Alpine Type R 10" x2 (500rms) - -Alpine Type R 12cm x4 (90rms)
                -MPR-1000 Monoblock (1000rms, 2ohm) MTX TA3404 4-ch (100rms, 2ohm)

                Comment


                • #9
                  Kan være så enkelt som at utgangene på spilleren er dårlig, om du har en kompis med en spiller som du kan låne eller om du får prøvd å bytte på noe vis, så eliminerer man jo det problemet også. Jeg har i allefall ikke stort mer å komme med hva feilsøking angår. Lykke til videre.
                  Sture Vedal

                  Comment

                  Working...
                  X