Announcement

Collapse
No announcement yet.

During i sub

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • During i sub

    Heisann.

    Har ett problem med att subben "spiller av seg selv" , den står altså bare å durer. Kan høres ut som det er en tone som spilles om og om igjen. Lyden er ikke der bestandig og den kommer akkuratt når den føler for det.

    Men det rare med det er att når den kommer så forblir den der, helt til jeg enten :

    -dunker i forsterkeren
    -tar på rca kablene eller roterer på dem
    -beveger på jordingen
    -beveger på plusskabelen

    Da går duringen over til et høyt pop og så forsvinner det, helt til det kommer tilbake igjen. Det er uvesentligt om jeg står stille, har motoren igang eller kjører.

    Alt av kabler er 50^2 og "The big three" har blitt utført. Jordingen til batteriet framme går til støtdempertårnet og jordingen til forsterkerene går til støtdempertårnet bak. Punktene har blitt renset for lakk og drit med "elektrisk stålbørste" så punktene er 100 % rene for lakk. Så renset med bremserens og så påført polfett. HU/CD-spiller har egen jord direkte til batteriet 2.5^2. Rca kablene er nettopp utskiftet til 2 par med stinger til 150 kr stykk så de skal være av grei kvalitet.

    Jeg har også målt rca utgangene fra CD-spilleren og de har kontakt med chassiet. Så jordingsbanene skal vel da være i orden?

    Det som også forekommer noen ganger men da isammen med lyden er att det kommer slike "poppe" lyder når jeg feks bruker vindusviskere osv. Men bare når brummingen/duringen er tilstede.

    Utstyrliste:

    Subwoofer DD3512 D2 koblet i 1 ohm
    Sub-amp Dynabel 7501
    Frontsett-amp Boss clr/x ett eller annet 4 kanaler
    Frontsett Alpine type X Ref 6.5" 2 veis
    Cd-spiller Alpine CDE 102
    Batteri Bosch 60 A
    Dynamo original

    Bilen er en Mazda 626 1999 mod


    Så jeg håper noen har en ide om hva som kan være galt da jeg har gått over alt av koblinger 10 ganger og alt skal være helt 100%. Alt av kabelterminering har blitt gjort med skikkelig verktøy og krympetenger og krympestrømper.


    Mvh
    Anders Grødeland

    Takker for alle forslag som skulle komme.

  • #2
    Med det du skrev om hva som fikk den bort ville jeg nesten gjette på at problemet ligger i forsterkeren. Har du mulighet til å teste med en annen forsterker?

    Comment


    • #3
      Takker for svar !

      Jeg kan prøve å få lånt en forsterker over en liten periode men vet ikke om det lar seg gjøre. Så er det noen som vet om det er noen målinger som kan foretas på forsterkeren evnt ?

      Mvh
      Alfonse

      Comment


      • #4
        Originally posted by alfonse View Post
        Alt av kabler er 50^2 og "The big three" har blitt utført. Jordingen til batteriet framme går til støtdempertårnet og jordingen til forsterkerene går til støtdempertårnet bak.
        Ville byttet jordingspunkt jeg.. Ikke alltid like stor suksess med tårnet da det i flere tilfeller ikke får god nok kontakt med resten av chassis... Er bakre delen av bilens karosseri limt, gummilageret i tårnet ligger imellom chassis og demper osv... Baksetebeltefeste liker vi
        VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
        DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

        Comment


        • #5
          Direkte kabel fra batteri til forsterker, for å eliminere om det er jordingsfeil eller ikke. Trengs ikke å legges skjult hvis du kun skal prøve.
          Sture Vedal

          Comment


          • #6
            Originally posted by alfonse View Post
            Men det rare med det er att når den kommer så forblir den der, helt til jeg enten :

            -dunker i forsterkeren
            -tar på rca kablene eller roterer på dem
            -beveger på jordingen
            -beveger på plusskabelen

            Da går duringen over til et høyt pop og så forsvinner det, helt til det kommer tilbake igjen. Det er uvesentligt om jeg står stille, har motoren igang eller kjører.
            Dersom det virkelig er slik du beskriver her (altså at det ikke er tilfeldig når feilen oppstår og blir "bra" igjen), så har du jo på en måte funnet feilen.

            Gå systematisk over alle koblingene til forsterkeren. Skru til, flytt på ting og bytt evt ut kabler med potensielt dårlige konnektorer.

            Comment


            • #7
              Da er ihvertfall bakre jordingskabel flyttet til seteveltefeste. måtte ha kabelskoen oppå selve setebeltefeste så jeg slipte begge sidene av den reint på slipemaskinen og selve katroseriet under. La på litt batteripolfett også. så får vi se om det hjelper. Noen som har tips om gode jordingspunkter til batteriet istedenfor dempertårnet da?

              Mvh
              Anders Grødeland

              Takker for svar!!

              Comment


              • #8
                Da ser det ut som flytte av jordingpunktet bak var det som skulle til ! Ikke hørt en eneste ulyd så dette lover bra!

                Takker for alle bidragene!

                Mvh

                Anders Grødeland

                Comment


                • #9
                  I knew it
                  VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                  DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                  http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                  Comment


                  • #10
                    IKKE VER SÅ SIKKER PÅ DET XD

                    Nå har den forbaska lyden kommet tilbake igjen ! Det skjedde først når det regnet. Så om dette er noe som sier dere noe så hadde det vert interessangt med flere forslag!

                    P.S hva er det beste jordingspunktet framme i motorrommet eller et generelt bra punkt som finnes i de fleste biler?

                    Takker for svar

                    MvH

                    Anders Grødeland

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by alfonse View Post
                      IKKE VER SÅ SIKKER PÅ DET XD

                      Nå har den forbaska lyden kommet tilbake igjen ! Det skjedde først når det regnet. Så om dette er noe som sier dere noe så hadde det vert interessangt med flere forslag!

                      P.S hva er det beste jordingspunktet framme i motorrommet eller et generelt bra punkt som finnes i de fleste biler?

                      Takker for svar

                      MvH

                      Anders Grødeland


                      Alt avhenger jo av HVOR du eventuelt flyttet jordingspunktet.

                      Beltefestet til baksetene, evt. forsetene (om det finnes en fin måte å skjule kabelen på) eller Jordingspunktet der batteriet er jordet (eventuelt minuspolen, forutsatt at du har oppgradert batteriets egen jordingskabel).

                      Spesielt i en "eldre" fransk bil hvor jeg ved flere tilfeller har jordingsfeil på ditt og datt, så bør det være et av punktene som er nevnt over...
                      VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                      DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                      http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                      Comment

                      Working...
                      X