Har fått noe inni granskauen mye støy på frontsettet etter at jeg monterte forsterker. Har forsøkt å søke litt her på forumet, uten å komme noe nærmere et svar. Litt info om bil og utstyr:
Bil: Mercedes E220 CDI stv., 2001 modell.
Forsterker: Helix A4, 3-5 år gammel, aldri vær koblet til før nå.
HU: Pioneer DEH-P88RS-II
Signalkabel: Hjemmeloddet mikrofonkabel med to separate ledere + skjerm, der skjermen kun er koblet til på avsendersiden.
Spilleren er koblet til det eksisterende el-systemet som fantes orginalt. Forsterkerens jord er koblet direkte til batteriets minuspol, da batteriet (som befinner seg under baksetet) ligger en drøy meter unna forsterkeren.
Støyen er en miks av lett dynamosus og en kraftigere knatring som minner om tikkinga fra dieselmotoren, og endrer seg i takt med turtallet. Har også problem med kraftig støy fra en pumpe som startes når man vrir om tenninga (dieselpumpa?). Det kan jo forsåvidt være denne og ikke dynamoen som lager susestøyen jeg hører når turtallet endres.
Signalkabelen ligger i kabelgata som befinner seg langs bilens høyreside, som forøvrig virker som det eneste gode alternativet om jeg ikke må ta ut alt interiør. Flytter jeg kabelen så den bare henger midt i bilen, dempes støyen betraktelig, til et nivå som jeg kanskje kan leve med. Har prøvd annen fabrikkloddet kabel (som fulgte med et kabelsett jeg monterte i en annen bil) med ca. samme resultat.
Har funnet forslag om at man må koble spillerens jord til batteriet, men i stedet for å prøve det, tok jeg heller og koblet min iPhone, som da ikke har noe felles jord med bilen. Det utgjør absolutt ingen forskjell. Det som jeg finner litt merkelig, er at om jeg kobler ut hvilken som helst av de to signalkablene, så reduseres støyen med kanskje så mye som 90%. Kobler jeg ut den andre også blir det helt stille.
Noen som har noe peil på dette her? Er jo en fullstendig showstopper for neste steg i bygginga - subkasse...
Bil: Mercedes E220 CDI stv., 2001 modell.
Forsterker: Helix A4, 3-5 år gammel, aldri vær koblet til før nå.
HU: Pioneer DEH-P88RS-II
Signalkabel: Hjemmeloddet mikrofonkabel med to separate ledere + skjerm, der skjermen kun er koblet til på avsendersiden.
Spilleren er koblet til det eksisterende el-systemet som fantes orginalt. Forsterkerens jord er koblet direkte til batteriets minuspol, da batteriet (som befinner seg under baksetet) ligger en drøy meter unna forsterkeren.
Støyen er en miks av lett dynamosus og en kraftigere knatring som minner om tikkinga fra dieselmotoren, og endrer seg i takt med turtallet. Har også problem med kraftig støy fra en pumpe som startes når man vrir om tenninga (dieselpumpa?). Det kan jo forsåvidt være denne og ikke dynamoen som lager susestøyen jeg hører når turtallet endres.
Signalkabelen ligger i kabelgata som befinner seg langs bilens høyreside, som forøvrig virker som det eneste gode alternativet om jeg ikke må ta ut alt interiør. Flytter jeg kabelen så den bare henger midt i bilen, dempes støyen betraktelig, til et nivå som jeg kanskje kan leve med. Har prøvd annen fabrikkloddet kabel (som fulgte med et kabelsett jeg monterte i en annen bil) med ca. samme resultat.
Har funnet forslag om at man må koble spillerens jord til batteriet, men i stedet for å prøve det, tok jeg heller og koblet min iPhone, som da ikke har noe felles jord med bilen. Det utgjør absolutt ingen forskjell. Det som jeg finner litt merkelig, er at om jeg kobler ut hvilken som helst av de to signalkablene, så reduseres støyen med kanskje så mye som 90%. Kobler jeg ut den andre også blir det helt stille.
Noen som har noe peil på dette her? Er jo en fullstendig showstopper for neste steg i bygginga - subkasse...
Comment