Announcement

Collapse
No announcement yet.

Støy fra forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Støy fra forsterker

    Har fått noe inni granskauen mye støy på frontsettet etter at jeg monterte forsterker. Har forsøkt å søke litt her på forumet, uten å komme noe nærmere et svar. Litt info om bil og utstyr:

    Bil: Mercedes E220 CDI stv., 2001 modell.
    Forsterker: Helix A4, 3-5 år gammel, aldri vær koblet til før nå.
    HU: Pioneer DEH-P88RS-II
    Signalkabel: Hjemmeloddet mikrofonkabel med to separate ledere + skjerm, der skjermen kun er koblet til på avsendersiden.

    Spilleren er koblet til det eksisterende el-systemet som fantes orginalt. Forsterkerens jord er koblet direkte til batteriets minuspol, da batteriet (som befinner seg under baksetet) ligger en drøy meter unna forsterkeren.

    Støyen er en miks av lett dynamosus og en kraftigere knatring som minner om tikkinga fra dieselmotoren, og endrer seg i takt med turtallet. Har også problem med kraftig støy fra en pumpe som startes når man vrir om tenninga (dieselpumpa?). Det kan jo forsåvidt være denne og ikke dynamoen som lager susestøyen jeg hører når turtallet endres.

    Signalkabelen ligger i kabelgata som befinner seg langs bilens høyreside, som forøvrig virker som det eneste gode alternativet om jeg ikke må ta ut alt interiør. Flytter jeg kabelen så den bare henger midt i bilen, dempes støyen betraktelig, til et nivå som jeg kanskje kan leve med. Har prøvd annen fabrikkloddet kabel (som fulgte med et kabelsett jeg monterte i en annen bil) med ca. samme resultat.

    Har funnet forslag om at man må koble spillerens jord til batteriet, men i stedet for å prøve det, tok jeg heller og koblet min iPhone, som da ikke har noe felles jord med bilen. Det utgjør absolutt ingen forskjell. Det som jeg finner litt merkelig, er at om jeg kobler ut hvilken som helst av de to signalkablene, så reduseres støyen med kanskje så mye som 90%. Kobler jeg ut den andre også blir det helt stille.

    Noen som har noe peil på dette her? Er jo en fullstendig showstopper for neste steg i bygginga - subkasse...

  • #2
    Koblet du ipoden direkte til forsterkeren eller via cd-spilleren?
    Prosjekt SQ Audi A3

    Comment


    • #3
      Direkte, selvfølgelig Ville jo eliminere problemer skapt av evt. "ground loops".

      Comment


      • #4
        var ipoden koblet i signalkablene fra spilleren (fra forran i bilen)?
        Prosjekt SQ Audi A3

        Comment


        • #5
          Ja, glemte å spesifisere dette. Jeg ønsket å prøve, bare ved å bytte ut spilleren med iPoden, for å se om problemet lå i at spilleren er jordet på ukjent punkt i bilen.

          Comment


          • #6
            hvis du kobler ipod med kort kabel til forsterker og da støyen er borte, så er det nok signalkabelen som plugger opp støy.
            Kjøp ny kabel med skikkelig skjerming!
            Prosjekt SQ Audi A3

            Comment


            • #7
              Var ute og testet med kort kabel bak, og der var det totalt stille Så da er nok kilden til støyen kabelen. Men: Noen forslag til bra støyskjermet kabel? Syns det er veldig rart at den kabelen jeg kjører nå ikke skal være godt nok skjermet, siden den har separat skjerm som er loddet ihht. det som anbefales, nemlig med skjermen kun koblet til på avsendersiden. Dette er jo dessuten en proffkabel beregnet på PA, og man skulle jo tro at støy var et problem på store sceneinstallasjoner også. Eller er jeg helt på jordet?

              Comment


              • #8
                kan være at det ligger strømkabel i den kanalen du har lagt rca kabelen. da kan det fort oppstå støy. Biltema har veldig god service og kabler i alle klasser. De har også en egen dynabel kabel med 4xskjerming som nok vil hjelpe mot støy.
                Prosjekt SQ Audi A3

                Comment


                • #9
                  Er jo masse ledninger i den kanalen, og det kan jo være at det er noe med strøm. Men så følsomt tviler jeg litt for at det skal være. Merket jo at begge kablene jeg prøvde dro inn littegrann støy når de ble lagt i midten av bilen, helt bort fra alt, mens kort kabel bak var helt tyst. Vet ikke om Mercedes har eksepsjonelt mye støy? (har hatt problemer i en annen merc der jeg fikk støy på diskant, bare den var koblet alene på delefilter, uten noe annet!).

                  Har den siste halve timen sittet og tvinnet alufolie rundt kabelen, og det hadde absolutt ingen virkning. Det får meg til å frykte at uansett kabel kommer til å slite. Så det jeg lurer på er at det ikke er kvaliteten på kabelen som det er noe feil med, men at det er ytre faktorer som påfører støy i kabelen (den drar støy gjennom skjerm e.l).

                  Comment


                  • #10
                    Dårlig jording til spiller, dårlig jording til forsterker, dårlig skjermet kabel (phonokabel) disse tre tingene bør du gå over og sjekke. Jordingspunkt til spiller kan trekkes bak til batteri, så det skal gå fint. Jordinbspunkt til forsterker, kan gå fram til batteri. Se om du har noen i området, som du kan låne en annen phonkabel av, bare for å prøve. Connection sine kabler er utrolig bra, sjelden til aldri slitt med støy når jeg har brukt dem. Men jeg har alltid jordet direkte i batteriets minuspol.
                    Sture Vedal

                    Comment


                    • #11
                      Jeg setter pris på tilbakemeldingen, men om du finleser det jeg har skrevet, så ser du at jeg har eliminert jordproblemer med spilleren ved å prøve med iPhone som er koblet til fremme på RCAene som skal gå til spilleren. Og forsterkeren står rett på batteriet allerede. Får se om jeg finner tak i noen i nærheten som kan ha en bra phonokabel liggende.

                      Comment


                      • #12
                        kan være jordingen til spiller da. evt kabel.
                        Prosjekt SQ Audi A3

                        Comment


                        • #13
                          Siste test jeg gjorde var at jeg surret inn hver av signalkablene i alufolie (har separate ledninger per kanal), og la disse i kabelkanalen, akkurat som den vil bli liggende ved ferdig montert, og koblet kabelen til iPhone. Altså ikke noen jordproblemer på spiller, men fikk allikevel like mye støy. Skjerming med alufolie burde i alle fall utgjort noe, eller?

                          Comment


                          • #14
                            Lag ny jording til spiller og prøv å bytt til en annen rca kabel. kan kanskje være dårlig kontakt i jordingen på disse..?
                            Prosjekt SQ Audi A3

                            Comment


                            • #15
                              Men når jeg bruker iPhonen som kilde, burde ikke det være nok?

                              Kabler: Har signalkabel for fire kanaler liggende, og alle de har samme feil. Selv om de er hjemmelaget, så anser jeg meg selv som habil med loddebolt, og det skulle være rart om jeg hadde gjort dårlig jobb på alle kablene. I tillegg så har jeg jo også testet med en ferdigfabrikert kabel, uten at det hjalp nevneverdig.

                              Comment

                              Working...
                              X