Mer testing, og må bare innse at DIY-kabelen min ikke duger. Det er signifikant mindre støy av den andre kabelen jeg har. Men hvorfor er det slik? Dette er da en kabel som fulgte med et superbillig Caliber kabelsett, og da den er gjennomsiktig, så kan jeg se at det ikke er noen form skjerm på den. Det eneste er at signalparet er tvinnet om hverandre, som jo gir en del skjerming. Min DYI-kabel er muligens ikke tvinnet, men har kobberskjerm. Noen som har peil på dette, og kan belyse dette?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Støy fra forsterker
Collapse
X
-
Her finner du litt av hvert! Dynabel
http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5909
http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5812Last edited by hc_tk; 19-06-2011, 22:28.
Comment
-
Nja, en gang i tiden hadde de det. Men det ser ut til at de har droppa Supra, og man sitter kun igjen med Mundorf (kan ikke tro at de er særlig bedre skjermet enn det jeg har), og inakustik, som ikke ser ut til å ha noe som jeg er ute etter.
Comment
-
Du sier du har eliminert sjansen for at det kan være feil på spilleren, ved å bruke iPod bak i bilen. Det eneste du har eliminert, er spilleren og RCA kabelen. Du har ikke feilsøkt om det kan være dårlig jording på spilleren som gjør det.
Men, det ser ut til at du har funnet ut hvor problemet ligger, så det er jo bra. Men HVIS det nå skulle vise seg at støyen ikke er 100% borte når du får tak i deg ny kabel, så kan du med fordel jorde spilleren en annen plass, i stedet for i det originale ledningsnettet. Det er ikke sikkert at det er den beste plassen å jorde på. Det er nå i allefall ikke mange minuttene med jobbing for å teste dette, slik at du faktisk får eliminert at spilleren ikke er problemet.
Angående selvkomponerte kabler, så har jeg en på 5m liggende her, som jeg betalte overpris for den gang i tiden. Den sliter med nøyaktig det samme som du, masse støy og bråk når jeg bruker den. Hva grunnen er, aner jeg ikke. Men de billige biltema/clas ohlson kablene lagt i samme gata i bilen, støyer ikke i det hele tatt.. Forstå det den som kan. :-(Sture Vedal
Comment
-
Jeg har fortsatt feilsøkingen, og prøvde først med ekstra jordkabel fra spiller til batteriet, også kun med jording rett til batteriet, begge uten at noe ble bedre. Siden "alt" er prøvd, så forsøkte jeg like gjerne å klippe av skjermen som var koblet til ytterkappa på avsendersiden på RCAene, og da falt støynivået til samme nivå som den ferdigmekka kabelen Når jeg først hadde klipt av skjermen, så kontrollmålte jeg like gjerne for å sjekke at ikke skjermen hadde smeltet seg inn på noen av lederne. Ikke noe der heller.
Så nå tror jeg det eneste jeg kan gjøre er å forsøke å ringe rundt til folk som har peil for å høre om noen kan gi meg noe svar. Er redd for at ny kabel kan være penger rett ut vindu. Har heller ingen butikker i umiddelbar nærhet som jeg kan handle fra heller. Så her får man igjen for å flytte på landet
Comment
-
Har ikke testet dette ennå. Vurderte å prøve å jorde skjermen også, men gikk litt lei. Har funnet en kanal midt under passasjersetet og bakover, og når jeg legger kabel der, så får jeg nesten ikke noe støy. Har bestilt en ny 6-kanals kabel, der hvert par er tvinnet, og parene også er tvinnet seg i mellom, og med skikkelig skjerm. Dersom den tar bort all støyen, så er jeg fornøyd nok. Legger inn "fasit" her til slutt når jeg vet hva som fungerer.
Comment
-
Tenkte det kunne være greit å avslutte denne tråden med en konklusjon. Kjøpte den nevnte 6-kanalskabelen (fra Bilstereosenteret). Etter mye om og men fikk jeg den til slutt presset gjennom den kanalen under pasasjersetet, og støyproblemene er 99% borte nå. Hører bittelitt lyd når jeg legger øret inntil diskanten, men det må jeg nok bare leve med. Håper det ikke blir noe problem når jeg flytter diskanten til toppen av dashen...
Comment
Comment