Announcement

Collapse
No announcement yet.

Piping i høyttalerne

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Piping i høyttalerne

    Nå har det begynt å pipe i ALLE høyttalerne i bilen min. Ganske svakt.. Det piper selv om jeg bare har slått på strømmen med tenninga, eller om jeg har motoren i gang. Volumet er det samme hele tiden!
    I tillegg er lyden forvrengt på en måte jeg finner vanskelig å forklare. Det er ikke snakk om sprengte elementer, heller som artisten har en dårlig dag og det samme gjelder lydmannen.

    Jeg har en Pioneer 7300BT hovedenhet, en ALPINE PMX-F640 50Watt RMS x 4 hvor to kanaler kjører et Alpine komonentsett, mens de to andre kjører to 16,5 cm JL i hattehylla.
    Tidligere hadde jeg et par 10 cmère som jeg kjørte på forsterkeren i hovedenheten, men disse er nå fjernet...

    Ellers har jeg nylig testet ut ei subkasse som jeg fant ut var for stor og kjøpte en mindre en og har bestilt en passende forsterker til denne.

    Subben virket heller ikke knirkefritt, den koblet seg til tider av, så det hele endte med at jeg koblet ut hele subben.

    I tillegg klarte jeg å komme borti med minuskabelen i plusskabelen til hovedforsterkeren ved en anledning da jeg skulle koble til forsterkeren som skulle drive subkassa. Det var et lite smell, men ser ut til at alle sikringene har klart seg...

    Det er imidlertid etter alle disse hendelsene, fra jeg testa ut subkassa, fjernet 10 cmèrne og rota pluss borti minus(eller omvendt) denne pipinga har satt i gang for alvor.

    På et sted er det ikke lang avstand mellom strømledningen og signalkabelen, men det har ikke vært tegn til ulyd tidligere...

    PS Jeg koblet opp en av hattehøyttalerne til den integrerte forsterkeren, og da fantes det ikke piping.

    Har en time hos Bilradiospesialisten i en annen sammenheng, så jeg får om nødvendig klare meg med den integrerte forsterkeren til da-)

    Er det noen som kan HJELPE??
    - Greit å ha noen ideer før jeg setter i gang med å trekke alt av kabler på nytt..
    Last edited by Discus; 02-07-2011, 22:26. Reason: Test av integrert forsterker

  • #2
    OK. Da har jeg kjørt bilen, og pipingen tiltar i styrke etter som turtallet øker. Snakker vi dynamostøy?

    Som et apropos kan det nevnes at der jeg kjøpte subkassa prøvde han den mens spilleren var på, har lest her på forumet at det ikke er bra for Pioneer spillere.

    Når jeg kobler fra signalkablene forsvinner støyen. Den er der heller ikke når jeg kjører høyttalerne på den integrerte forsterkeren.
    Skulle det tilsi at det er forsterkeren?

    Når jeg har tatt ut signalkablene men holder dem nærme silleren merker jeg igjen antydning til støy.

    Jeg leste her at det kunne være pluggene, noe som ble avvist av en annen forumdeltaker.

    Så er spørsmåler: Åssen blir jeg kvitt dette? Hva er problemet?

    Befinner du deg på Sørlandet og vet åssen du skal fikse dette tar jeg gjerne turen dersom du ikke er for dyr..

    Takker for alle svar på dette mysteriet!
    En diagnoese, om ikke annet, så har jeg ihvertfall noe å gå ut i fra..

    Forøvrig er den forvrengningen av musikken forsvunnet(foreløpig).

    Comment


    • #3
      Her må det feilsøking til.

      Jeg mistenker enten spilleren eller forsterkeren.

      Finn deg en ipod eller liknende og koble til forsterkeren istedet for å bruke spilleren. Forsvinner støyen nå, så er det mest sannsynlig spilleren som har tatt kvelden.

      Om støyen er like vedvarende ville jeg prøvd å teste en annen forsterker.
      Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

      Comment


      • #4
        Originally posted by Legatia View Post
        Her må det feilsøking til.

        Jeg mistenker enten spilleren eller forsterkeren.

        Finn deg en ipod eller liknende og koble til forsterkeren istedet for å bruke spilleren. Forsvinner støyen nå, så er det mest sannsynlig spilleren som har tatt kvelden.

        Om støyen er like vedvarende ville jeg prøvd å teste en annen forsterker.
        ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
        Hei og takk for svar.

        Jeg koblet til telefonen, men volumet var så lavt at det var umulig å fastslå.
        Så slo jeg på tenninigen(ikke motoren) og det var ingen piping. Slo så på motoren og pipingen satt i gang igjen..

        Sier det dere noe???

        Comment


        • #5
          Ta bort signalkablene fra forsterker og kortslutt rca inngangen på forsterkeren. Så starter du bilen igjen.
          Er det fortsatt ulyder så er det nok forsterkeren. Om ikke, så er det spilleren eller noe relatert.
          Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

          Comment


          • #6
            Hei igjen.

            Bare for å være sikker på at jeg ikke gjør noe galt. Det er en fire-kanaler, altså skal jeg koble en rca-kable mellom minus og pluss på hver enkelt av de to inngangene? Deretter starte bilen?

            Jeg har en mistaneke om at det er spilleren, eller noe relatert...

            Comment


            • #7
              Originally posted by Discus View Post
              Hei igjen.

              Bare for å være sikker på at jeg ikke gjør noe galt. Det er en fire-kanaler, altså skal jeg koble en rca-kable mellom minus og pluss på hver enkelt av de to inngangene? Deretter starte bilen?

              Jeg har en mistaneke om at det er spilleren, eller noe relatert...
              ja, slik.
              eller forsåvidt bare koble til telefonen din igjen og starte bilen.
              Som kineserne sier: [I]"Without music, life is a journey through a desert"[/I]

              Comment


              • #8
                Jeg byttet forsterker, og pipingen var der enda, faktisk enda litt sterkere. Da antar jeg at det er spilleren.

                Men hva nå? Hva kan være galt, og hvordan kan det fikses?

                Comment


                • #9
                  Her er en del info om temaet som kan hjelpe deg til å eliminere bort komponent for komponent, til du sitter igjen med synderen:

                  http://forum.sounddomain.com/ubbthre...page/1/fpart/1
                  http://www.carsound.com/columns/navone/nav0013.shtml
                  http://www.ofsoundmind.com/OSM2/tech...noisecheck.htm

                  Comment


                  • #10
                    Takk! Tar litt tid å lese gjennom alt dette:-)

                    Comment


                    • #11
                      Komplekst tema, ergo komplekse løsninger. Jeg har selv vært gjennom full runde på dette her, og hos meg var det rett og slett signalkabelen og plasseringen av denne som var problemet. Men det finns uhorvelig mange kilder til disse problemene...

                      Comment


                      • #12
                        Pioneer har innebygget en bitteliten sikring i utgangen for signalkablene. Denne ryker når forsterker blir koblet til med strøm og signal for å til slutt tilkoble jord, eller rett og slett dårlig jording i utganspunktet.

                        Spilleren må sendes inn via utsalgssted og repareres på autorisert Pioneer-verksted (per nå Kolbotn Elektronikkservice).

                        Opplever 1-2 tilfeller på akkurat dette i kvartalet med Pioneer-spillerne hvor dårlig jording har vært synderen.

                        Comment


                        • #13
                          Takk så mye!! For all hjelp forøvrig..

                          Det ante meg at det var noe slikt. Nå er forøvrig ny Alpine spiller bestilt, regner med å motta den om et par dager.

                          Jeg er litt i tvil om et par ting angående prosjektet mitt, men starter en ny tråd i den forbindelse.

                          Igjen, takk så mye for all hjelp fra kunnskapsrike mennesker her på forumet-)

                          Comment

                          Working...
                          X