Announcement

Collapse
No announcement yet.

Anlegget sluttet å funke etter at strømkabelen kom borti jordingskabelen. hjelp? :(

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Anlegget sluttet å funke etter at strømkabelen kom borti jordingskabelen. hjelp? :(

    Heisann! Klarte å komme borti jordingskabelen med strømkabelen, mens batteriet var på. det kom et stort støt, og etter det funka ingenting... jeg dro av alt, og lot anlegget hvile.... i en måned! så brukte jeg dagen idag på å koble til alt på nytt så godt som jeg kunne. Men anlegget funker fortsatt ikke!

    er anlegget mitt ødelagt og umulig å fikse? eller har det noe med den sikringen på forsterkeren å gjøre? funker det hvis jeg bytter denne sikringen? forresten så har jeg to forsterkere. Blir VELDIIIG takknemlig om noen klarer å hjelpe meg, jeg skjønner ikke noe

    1 vedlegg: bilde av sikringen på forsterkeren
    Attached Files

  • #2
    Sjekket sikkringen på atrømkabelen foran ved batteriet? Regner med det sitter ein der. Og vær så snill, skaff kabler som passer inn i strøm inntaket på forsterker, eller ivertfall kutt kobberen som ikkje er inni hullet, og teip rundt.

    Comment


    • #3
      Originally posted by Sunvang View Post
      Sjekket sikkringen på atrømkabelen foran ved batteriet? Regner med det sitter ein der. Og vær så snill, skaff kabler som passer inn i strøm inntaket på forsterker, eller ivertfall kutt kobberen som ikkje er inni hullet, og teip rundt.
      TUSEN Takk for svar! tenkte ikke på den sikringen Men hvordan sjekker jeg om sikringen har gått (det er en ANL sikring)?

      Ok, så jeg skal kutte kobberen, men hva skal jeg teipe?

      Comment


      • #4
        Originally posted by Lilfix View Post
        Heisann! Klarte å komme borti jordingskabelen med strømkabelen, mens batteriet var på. det kom et stort støt, og etter det funka ingenting... jeg dro av alt, og lot anlegget hvile.... i en måned! så brukte jeg dagen idag på å koble til alt på nytt så godt som jeg kunne. Men anlegget funker fortsatt ikke!
        Bra du lot det hvile i en måned da, sånn at det fikk litt fred og ro... La det ligge et par til så tipper jeg det er i orden

        Men seriøst, hva skjer med kabeltermineringen inn i forsterkeren? Sorry å måtte si det altså, men kjører du rundt med dette tilkoblet slik som på bildet, så er det like greit at det er ødelagt... El-teip til 10,-, en avisoleringstang fra Clas Ohlson (eller liknende) til 29,- og en 1,5 liter med Coca Cola til 20,- så hadde dette ikke skjedd.

        Ta det til etteretning og lær av det
        VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
        DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
        http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

        Comment


        • #5
          Originally posted by kalosturbo View Post
          Bra du lot det hvile i en måned da, sånn at det fikk litt fred og ro... La det ligge et par til så tipper jeg det er i orden

          Men seriøst, hva skjer med kabeltermineringen inn i forsterkeren? Sorry å måtte si det altså, men kjører du rundt med dette tilkoblet slik som på bildet, så er det like greit at det er ødelagt... El-teip til 10,-, en avisoleringstang fra Clas Ohlson (eller liknende) til 29,- og en 1,5 liter med Coca Cola til 20,- så hadde dette ikke skjedd.

          Ta det til etteretning og lær av det
          hahha, er ikkeno ekspert akkurat. første anlegget mitt og monterte det ved å se på youtube og spørre litt her.. :P Men det her er el-teip? så jeg bare teiper rundt der kablene går inn i forsterkerne?

          Har faktisk avisoleringstang, men tenkte ikke på å bruke den.

          Forresten, så synes jeg det er DUMT at forsterkeren har plass til en så liten kabel, når kabelen egentlig skal være 25mm^2, men bare har plass til ca. 12mm^2.. uff, skulle gått an å få 25mm til å a bli samla i en metalldings som passa inn i forsterkeren. men takk for svar da

          Comment


          • #6
            Originally posted by Lilfix View Post
            hahha, er ikkeno ekspert akkurat. første anlegget mitt og monterte det ved å se på youtube og spørre litt her.. :P Men det her er el-teip? så jeg bare teiper rundt der kablene går inn i forsterkerne?

            Har faktisk avisoleringstang, men tenkte ikke på å bruke den.

            Forresten, så synes jeg det er DUMT at forsterkeren har plass til en så liten kabel, når kabelen egentlig skal være 25mm^2, men bare har plass til ca. 12mm^2.. uff, skulle gått an å få 25mm til å a bli samla i en metalldings som passa inn i forsterkeren. men takk for svar da
            Den har nok plass til 25mm, nok bare du som har flisa den opp for mye før du prøvde og feste den inni der, eller så har du ikke skrudd ut skruene langt nok før du dytta dem inn.

            Det finnes det, det er bare ei metallhylse som du tar utenpå og klemmer fast.
            Dynabel har noen sånne, her: http://www.mamut.net/controls/shop/s...nabel&pid=5419

            For å sjekke om sikringen har gått, så legger du tunga nedpå og kjenner om det kiler.. :P
            Det ser du veldig enkel om det er brudd i den metall-biten som er i det lille vinduet på sikringen, er det smeltet bort noe der, så har sikringa gått.
            Mvh De som kjenner meg, kjenner meg. Hadde en gang en golf..
            Team [B]d[/B]yna[B]B[/B]el
            Prosjekttråden min: [url]http://www.bilstereoforumet.no/showthread.php?t=79[/url]
            -Computer engineering is not rocket science…it’s probably closer to voodoo.-

            Comment


            • #7
              Regner med det enten sitter en slik type/design http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=420 ved batteri, eller en slik http://bilstereosenteret.no/product_...roducts_id=432 Trenger som regel bare se igjennom plastikken om den er røket, eller så bare løfter du av lokket som regel.

              Comment


              • #8
                Takk crazytaxi og sunvang! Det er sikringen som har gått... takk gud! Yes, da må jeg bare kjøpe en ny 200A ANL sikring, og få fikset kabelrotet som jeg har fått så mye kjeft for! :P

                Takk folksen!! Setter stor pris på hjelpen jeg fikk på så kort tid!

                Comment


                • #9
                  Kos deg med lyd

                  Comment


                  • #10
                    Ser ut som en H/K forsterker, tror den har strøminngang til 21mm2 så litt kobber må nok "stusses" av kablene..
                    Bra det var sikring framme ihvertfall, ellers ville du fått god sveising der

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Lilfix View Post
                      Takk crazytaxi og sunvang! Det er sikringen som har gått... takk gud! Yes, da må jeg bare kjøpe en ny 200A ANL sikring, og få fikset kabelrotet som jeg har fått så mye kjeft for! :P

                      Takk folksen!! Setter stor pris på hjelpen jeg fikk på så kort tid!
                      Og om du da har lært, så fikser du kabelrotet og sørger for at ingen kabler har kontakt med hverandre FØR du setter i ny sikring
                      2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by J.T. View Post
                        Og om du da har lært, så fikser du kabelrotet og sørger for at ingen kabler har kontakt med hverandre FØR du setter i ny sikring
                        Tok ut ALLE kablene som gikk inn i forsterkerne og splitterne, og prøvde å få med så mye som mulig. Jeg klippet bort det jeg ikke klarte å få inn i hullene og teipet med el teip. Så satt jeg på den nye sikringen. Høyere lyd og føler meg mye tryggere når jeg cranker opp volumet! Sjekk vedlegg for å se hvordan det ser ut nå

                        I tillegg fiksa jeg problemet som førte til at kablene falt ut av forsterkeren, basskassa lå opp ned med forsterkern på bunnen osv.... jeg fikk kassa til å bli der den skulle være, uten å ligge overalt i bagasjerommet! Se åssen jeg gjorde det på bildet under Og hvis noen mener at det ikke holder, så har jeg faktisk prøvd å kjøre FORT og svinge HARDT.... Men kassa klarte å stå der den skulle!!!

                        Takk for hjelpen folkens!
                        Attached Files

                        Comment


                        • #13
                          Se der ja, bra du ordnet kablene!

                          Kassa står der den skal når du kjører fort og svinger ja..
                          Men den dagen du møter en bil som råker fronten din/kjører av og inn i noe, så skal jeg love deg at kassa ikke står på samme plassen mer
                          2005 Ford Focus Titanium - Alpine IVA-W505R - Alpine Imprint PXA-H100 - MTX T8652 foran med aktiv deling - MTX T610S-22 subwoofer x2 - MTX TH904 4x150w rms forsterker - MTX TH1500D 1x1500w rms forsterker - 2 stk Alpine 5,8" LCD-skjermer i nakkestøtter - Stinger kabling -

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by J.T. View Post
                            Se der ja, bra du ordnet kablene!

                            Kassa står der den skal når du kjører fort og svinger ja..
                            Men den dagen du møter en bil som råker fronten din/kjører av og inn i noe, så skal jeg love deg at kassa ikke står på samme plassen mer
                            hahhaha, får bare håpe at det ikke skjer da

                            Comment


                            • #15
                              Og den dagen eg eventuelt hadde fronta med ein annen bil, trur eg heller eg hadde vert nervøs for bilen som kom inn i førerhuset mitt, en basskassa som kommer bakifra, veier litt mer den bilen som kommer foran

                              Comment

                              Working...
                              X