Announcement

Collapse
No announcement yet.

Problemer med volum\gain på forsterker..

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Problemer med volum\gain på forsterker..

Hallo

Har i helga fått montert opp ny sub og forsterker i bilen..

Bil: Golf 3
    Strøm: Stinger batteri, og har gjort the big three, Pluss og minus på batteri fra forsterker(50mm2)
    Spiller: Alpine 9886r
    Frontsett: focal krx2
    Forsterker frontsett: B2 quattro

Monoforsterker: Hifonics Colossus 2, som jeg laster sub i 2200 watts x 1 chan. @ 4 Ohms.

Sub: Orion hcca 12" - 2000 Watts Rms/4000 Watts.

Problem: Gain står på maks, bassboost står på Klokken 12 (halve).. Og jeg må ha omtrent maks volum på spilleren(volum 35) for at det skal bli skikkelig bra trykk.. føler jeg har mer og gå på faktisk..

Hva er galt? jeg har målt strømmen med burp tone og musikk på fullt volum, og det holder seg stabilt på 12 - 13 volt..ingen lys blinker med musikk eller noe..
    -

Mvh Morten
    Last edited by lyd; 18-07-2011, 21:35.

Eg rekner med at du bruker subutgangen på spilleren. Kva slags volum har du den på?

Kva slags filterinnstillinger har du på forsterkeren?

Comment

-Subwoofer level har jeg på maks(volum 15).
      -Low pass har jeg på 80 hz(deler på spilleren)

Comment

bass boost skal stå på 0 og gain etter spiller prøv å slå av 80hz n og prøv på det

mvh kim

Comment

Bare lurer: hvorfor finnes bass boost hvis det må stå på 0..?

Har subben levert inn for trekking av kassen i stoff så får ikke testet noe enda, MEN, jeg drev å justerte frontsett litt, så så jeg at protect lampa lyste på monoforsterkeren.

Jeg nullstilte spilleren, trakkk ut bass-bost kontrolleren fra monoblokka, og bytta om Left og Right på signalkablene og nå er det grønt lys.. så kanskje jeg hadde gjort noe feil?

Frykter det er bassboost kontrolleren, for den virket ikke i det hele tatt når den var koblet til.

Jeg får se når jeg får kassen tilbake i uka her engang..

Takk for svar Klimafro

Morten

Comment

Originally posted by RoBoX
            Høres ut som forsterkeren din får for lavt inngangssignal. Har du prøvd med en annen signalkabel? Hadde samme problemet for noen år siden og da var det dårlig kontakt på den ene kanalen på signalkabelen. Du må som han over her sier få ned gainen hvertfall, det blir veldig mye støy av det og hvis forsterkeren plutselig får fullt signal vil du sende ekstremt mye forvrengning til subben. Bassboost vil jeg også anbefale å ha på 0, men det er opp til deg, du får vrengt signal hvis du vrir denne høyere enn forsterkeren klarer å levere ren effekt.

Hei..!

Jeg skal prøve med en annen signalkabel når jeg får muligheten.. har ikke fått tilbake kassen enda.

Merket faktisk ikke til så mye støy, men ikke sikkert like enkelt å høre på en subwoofer ?

Neppe bra og ha gain på så mye som jeg hadde det sikkert.. samme med bassboost.

Skal prøve meg frem når jeg får kassen tilbake

Takk for svar RoBoX.

Comment

Hei beklager at jeg ikke har svart..

Har mye og gjøre fortiden, så har ikke fått målt noe enda..
              Venter fortsatt på subben, de har det vel travelt med andre ting de som skal trekke den opp, men hvis jeg ikke hører noe snart så må jeg hente kassa på fredag, siden jeg skal på ferie.

Angående forsterkeren har jeg satt alt til 0 av instillinger.. skal starte fra scratch når jeg får koblet opp sub, har også ekstra signalkabel jeg kan teste med om det ikke funker.

Vurderer også ny spiller med flere muligheter, da det kun er Bass og diskant justering siden jeg ikke har Imprint :\
              Prøver og stille inn frontsettetet litt men veldig vanskelig med spilleren..

Du hører fra meg fredag\Lørdag når jeg får testet igjen Takk for hjelpa hittil..!

Morten

Comment

Har du ikkje justeringer på delefilteret til komponentsettet framme?
                Det skal vanligvis være nok. (sammen med høgpassfilteret på forsterkeren)

Du har jo litt avanserte innstillinger for diskant og bass på spilleren.

Comment

Originally posted by todleif View Post
                  Har du ikkje justeringer på delefilteret til komponentsettet framme?
                  Det skal vanligvis være nok. (sammen med høgpassfilteret på forsterkeren)

Du har jo litt avanserte innstillinger for diskant og bass på spilleren.

Hei..!

- Har eget delefilter til frontsettet.. der står det på flat(knapp til venstre), og -6db på diskant(knapp til høyre)

Bilde:

- på forsterkeren har jeg satt på full istedenfor slik at jeg kan justere higpass og lowpass på spilleren.

er ikke helt fornøyd med lyden... litt skriking og skjærende, og sanger hvor de klapper er vondt å høre på,hvis jeg skal få beskrevet det.. diskanten er veldig påtrengende.

har prøvd følgende:

- Byttet + og - på diskantene
                  - prøvd flere plasseringer av diskant på dashbord
                  - Alt som går ann av justering på spilleren
                  - Alt som går ann av justering på forsterkeren(highpass,lowpass,gain,subsonic, osv)

Er faktisk kun bass og diskant jeg kan justere på spilleren, er elendig..!
                  Tror jeg må ha en annen spiller og jutere, er vel den som er syndebukken..

Morten
                  Last edited by lyd; 27-07-2011, 22:16.

Comment

Det første du skal gjøre, er å justere på delefilter. Du skal alltid justere på delefilter og forsterker før du må justere på spilleren.
                    So her prøver du med -6 db på diskanten på delefilteret.
                    Forsterkeren kan ha på høgpassfilteret på 80hz. Ellers skal vel alt på forsterkeren være av. (kva slags forsterker har du til komponentsystemet framme)

9886 har eg ikkje hatt, men eg hadde ein 9885, (som vart stjålet) no har eg ein 9884. (som ikkje er i bruk for øyeblikket)
                    Eg hadde ikkje behov for å justere på spilleren. men eg har lest bruksanvisningen.
                    Er det likt på 9886, so kan du justere på bassens midtfrekvens og båndbredden. På diskanten kan du og justere midtfrekvensen. (men ikkje båndbredden)

Comment

Det første du skal gjøre, er å justere på delefilter. Du skal alltid justere på delefilter og forsterker før du må justere på spilleren.
                      So her prøver du med -6 db på diskanten på delefilteret.
                      Forsterkeren kan ha på høgpassfilteret på 80hz. Ellers skal vel alt på forsterkeren være av. (kva slags forsterker har du til komponentsystemet framme)

9886 har eg ikkje hatt, men eg hadde ein 9885, (som vart stjålet) no har eg ein 9884. (som ikkje er i bruk for øyeblikket)
                      Eg hadde ikkje behov for å justere på spilleren. men eg har lest bruksanvisningen.
                      Er det likt på 9886, so kan du justere på bassens midtfrekvens og båndbredden. På diskanten kan du og justere midtfrekvensen. (men ikkje båndbredden)
                      Aha, javell

Da får jeg prøve dine tips:

-6db på delefilter
                      -Highpass på 80hz
                      -Lowpass på ?? ( litt usikker selv)

Bassens midtfrekvens: mener du da valg av Q1,Q2,Q3 eller Q4..? Hva mener du med båndbredde?

På diskant har jeg hvor jeg kan velge mellom 10khz, 12,5 khz, 15 khz eller 17khz tror jeg det var, men jeg hører INGEN forskjell på noen av de.. samme lyden uansett.

Morten

Comment

Du skal ikkje bruke lowpass. (eg rekner med at du ikkje køyrer biamping)
                        Highpass er for å hindra at mellomtonene får bassignal. Dette er jo subwooferene som skal spille.
                        Subwooferen skal ha lowpass. Dei skal jo berre ha bassignal.

Eg har ikkje brukt bass og diskantinnstillingane på spilleren.
                        Men sånn som eg forstår det, so kan du velge midtfrekvens på bassen, so kan du velge båndbredde på bassen.
                        So kan du justere dette med bassinnstilingen.

Eg kan gi eit eksempel, slik at det er lettere å forstå.
                        Du velger midtfrekvens på 80 hz.
                        Med Q! justerer du frekvensene imellom 70 og 90 hz
                        Med Q2 justerer du frekvensene imellom 60 og 100 hz
                        Med Q3 justerer du frekvensene imellom 50 og 110 hz
                        Med Q4 justerer du frekvensene imellom 40 og 120 hz

Nb: Dette er berre eit eksempel for at du skal forstå litt meir. Sånn eg har forstått so er det sånn innstillingane fungerer.

Større båndbredde = større frekvensområde.

Når du har valgt midtfrekvens, (og båndbreidde på bassen) kan du justere dette med bass og diskantinnstillingene. So da er det berre å dempe eller øke frekvensområdet du har valgt.

Comment

Du skal ikkje bruke lowpass. (eg rekner med at du ikkje køyrer biamping)
                          Highpass er for å hindra at mellomtonene får bassignal. Dette er jo subwooferene som skal spille.
                          Subwooferen skal ha lowpass. Dei skal jo berre ha bassignal.

Eg har ikkje brukt bass og diskantinnstillingane på spilleren.
                          Men sånn som eg forstår det, so kan du velge midtfrekvens på bassen, so kan du velge båndbredde på bassen.
                          So kan du justere dette med bassinnstilingen.

Eg kan gi eit eksempel, slik at det er lettere å forstå.
                          Du velger midtfrekvens på 80 hz.
                          Med Q! justerer du frekvensene imellom 70 og 90 hz
                          Med Q2 justerer du frekvensene imellom 60 og 100 hz
                          Med Q3 justerer du frekvensene imellom 50 og 110 hz
                          Med Q4 justerer du frekvensene imellom 40 og 120 hz

Nb: Dette er berre eit eksempel for at du skal forstå litt meir. Sånn eg har forstått so er det sånn innstillingane fungerer.

Større båndbredde = større frekvensområde.

Når du har valgt midtfrekvens, (og båndbreidde på bassen) kan du justere dette med bass og diskantinnstillingene. So da er det berre å dempe eller øke frekvensområdet du har valgt.
                          hehe, ikke lett å forstå alt der, men fikk en liten tanke om hvordan det fungerer..

Skal prøve meg mer frem.. håper det løser seg.

Takk for utfyllende svar Todleif

Comment

Har prøvd tipsene dine todleif, og det ble vel ikke noe bedre.. spiller fortsatt fælt og kvalmt..
                            kan faktisk ikke spille noe høyt når jeg har highpass på 80hz heller, må ha den på 160hz hvis jeg skal kunne spille høyt uten at det vrenger seg.

Kassen hentet jeg nå nettop, og skal få testet den ikveld
                            De som trakk opp kassen i stoff, sa at høyttalerkablene fra sub til terminal og videre var ALT for småe.. de ordnet noen som var 3 ganger så store, kanskje det er det som er var problemet med at gain må stå på så mye?

Blir spennende og høre ikveld..!

Comment

det var tror jeg ikke er problemet
                              da jeg har brukt samme kabler på focus subben jeg solgte (han bruker den kabelen enda på en bf7501)
                              // Team HLS - Hard Loud Sounds! \\
                              //94182727 - www.facebook.com/HLSbilstereo - Rune_kvaal @ live.no\\
                              Mvh
                              Rune Kvaal

Comment

Working...
                              X