Announcement

Collapse
No announcement yet.

Forsterker går i protect for ingenting

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Forsterker går i protect for ingenting

    Hei dere

    Jeg har en Vampire VA-99820 Forsterker som nå har begynt og tulle utrolig mye.

    Bilen min hadde stått i ro en liten stund pga motorfeste var røket. Så jeg tok meg da friheten til og bygge litt på annlegget ved å montere ett ekstra batteri baki for og få litt mer trøkk på subben.

    Så fikk jeg fikset motorfeste, og var ute og rulla igjen. Men her om dagen da jeg skulle ut og rulle igjen, så ville ikke annlegget spille. Jeg var bak og sjekka, og da gikk forsterkeren fra "power" til "protect" hele tiden. den sto 3 sekunder på "protect", og noen milli sekunder på "power"

    Jeg tok da bort batteriet for og sjekke om det var feilen, men det hjalp ikke.
    Jeg bytta jordingskabel til en som var like stor som plusskabelen, men hjalp heller ikke.
    Bestemte meg da for og ta ut forsterkeren og prøve den på ett fullada batteri i garasjen, men hjalp heller ikke.

    Så derfor kommer jeg hit i håp om hjelp.

    Takker for svar på forhånd

  • #2
    Kan være greit å vite kva slags høgtalere du har koblet til forsterkeren og korleis du har koblet dette.

    Comment


    • #3
      Originally posted by todleif View Post
      Kan være greit å vite kva slags høgtalere du har koblet til forsterkeren og korleis du har koblet dette.
      Jeg har brokoplet en 2x12 Mtx Thunder 300 watt rms står det som er koplet på kanal 5 og 6

      Også har jeg 2 Bose 6x9 I hatthylla på 160 watt som jeg har koplet i stereo på kanal 1 og 2

      Comment


      • #4
        Eg må ha meir utfyllande svar.

        Ein høgtaler har ein motstand. Blir kalla impedans. impedansen på ein høgtaler kan f.eks. være 4 ohm.

        Når du kobler høgtaler(e) til ein forsterker, får forsterkeren ein last.
        Forsterkeren må tåle lasten. Den må ikkje bli for låg for forsterkeren. (0 ohm er kortslutning)
        Ein forsterker er oppgitt med effekt ved forskjellige impedanser på lasten. Som regel er den lågaste impedansen på 1 eller 2 ohm. (me sier at den er stabil ned til 1 eller 2 ohm)

        Ved brukobling deler 2 forsterkerkanaler på 1 last. Tåler forsterkeren 1 last på 2 ohm, må lasten ved ein brukobling ikkje væra mindre enn 4 ohm. (2 ohm pr forsterkerkanal)

        Derfor må eg vite modellnummeret på suben, so eg veit om den har 1 eller 2 spoler, kva impedansen er pr spole og korleis du har koblet dette.

        Forsterkeren har eg modellnummeret på, so eg veit at den er stabil ned til 2 ohm. Det betyr at impedansen på suben må være minimum 4 ohm. (pga brukoblingen)

        Er impedansen på suben lågare enn 4 ohm, vil nok forsterkeren sansynligvis gå i protect.

        Dette er kanskje ikkje akkurat so lett å forstå og det er ikkje so nøye om du forstår det heller.
        Men det som er viktigt er at du oppgir info, info og info, so blir det lettare å hjelpe deg med problemet.

        Comment


        • #5
          Originally posted by todleif View Post
          Eg må ha meir utfyllande svar.

          Ein høgtaler har ein motstand. Blir kalla impedans. impedansen på ein høgtaler kan f.eks. være 4 ohm.

          Når du kobler høgtaler(e) til ein forsterker, får forsterkeren ein last.
          Forsterkeren må tåle lasten. Den må ikkje bli for låg for forsterkeren. (0 ohm er kortslutning)
          Ein forsterker er oppgitt med effekt ved forskjellige impedanser på lasten. Som regel er den lågaste impedansen på 1 eller 2 ohm. (me sier at den er stabil ned til 1 eller 2 ohm)

          Ved brukobling deler 2 forsterkerkanaler på 1 last. Tåler forsterkeren 1 last på 2 ohm, må lasten ved ein brukobling ikkje væra mindre enn 4 ohm. (2 ohm pr forsterkerkanal)

          Derfor må eg vite modellnummeret på suben, so eg veit om den har 1 eller 2 spoler, kva impedansen er pr spole og korleis du har koblet dette.

          Forsterkeren har eg modellnummeret på, so eg veit at den er stabil ned til 2 ohm. Det betyr at impedansen på suben må være minimum 4 ohm. (pga brukoblingen)

          Er impedansen på suben lågare enn 4 ohm, vil nok forsterkeren sansynligvis gå i protect.

          Dette er kanskje ikkje akkurat so lett å forstå og det er ikkje so nøye om du forstår det heller.
          Men det som er viktigt er at du oppgir info, info og info, so blir det lettare å hjelpe deg med problemet.
          Modellnummeret på subben har jeg ikke. men på subben står det 4 ohm ihvertfall. og det er en enkanals subb.

          Jeg koplet opp dette anlegget i påskeferien, og har spillt greit siden da.

          Problemet kom egentlig sånn plutselig. Var ute med han ett par turer etter at jeg hadde koplet ett ekstra batteri i bak som en kondensator som jeg parallelkopla, så tror ikke problemet kan ligge der heller.

          Comment


          • #6
            Har du 1 eller 2 suber?
            Viss 1 sub er på 4 ohm, må du seriekoble viss du har 2 suber.
            Viss du parallellkobler, får du ein last på 2 ohm. Brukobler du dette, blir det 1 ohm pr forsterkerkanal. Det blir for liten last for forsterkeren. (nærmer seg kortslutning) Da vil nok forsterkeren gå i protect.

            Comment


            • #7
              Originally posted by todleif View Post
              Har du 1 eller 2 suber?
              Viss 1 sub er på 4 ohm, må du seriekoble viss du har 2 suber.
              Viss du parallellkobler, får du ein last på 2 ohm. Brukobler du dette, blir det 1 ohm pr forsterkerkanal. Det blir for liten last for forsterkeren. (nærmer seg kortslutning) Da vil nok forsterkeren gå i protect.
              Jeg har 2 subber

              Men det som er det rare, er at når ingenting er tilkopla på forsterkeren, kun batteriet, og han går fortsatt i protect.

              Comment


              • #8
                Hvor sitter jordingskabelen, og evt. hva har du gjort av forarbeid med jordingspunktet?
                VW Polo, 2010, 1.6 TDI OEM-style
                DLS Dynamat Varta Stinger Dynabel
                http://bilstereoforumet.no/showthread.php?t=17785

                Comment


                • #9
                  Forsterkeren kan jo væra defekt. Er jo fleire ting som kan væra grunnen, derfor er det greit med info, info og info.
                  Har du parallellkoblet dei 2 basshøgtalerene, kan det være grunnen til til at forsterkeren er defekt.

                  Comment

                  Working...
                  X