Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hvordan koble mine elementer/forsterker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hvordan koble mine elementer/forsterker

    Heisann.
    Har lenge levd uvitende og lykkelig, men etter mye god lesing her inne, og litt rundt på nettet har jeg nå begynt å bli litt bekymret for hvordan jeg har koblet ting i sammen.

    Forsterker er en Soundmagus X3200.
    http://www.eikeraudio.no/nettbutikk/...1/vis_prod/881

    Elementene er SPL Dynamics
    http://www.spldynamics.fi/oldmodels/...w10-sw12-e.htm

    Er usikker på om det er SW-300D2 eller SW-300D4, men er ganske sikker på at det stod 4ohm under de, så regner med det er SW-300D4.

    x3200 er jo egentlig 2 sammenkoblede monoblokker, og elementene er jo dobbelt spolet..
    Hvordan bør jeg koble dette?

    Per i dag, er hvert element sine spoler paralell koplet, og går inn på hver sin utgang. Er dette slik jeg bør gjøre det?

    Bonus spørsmål:
    Har disse elementene i en portet kjøpekasse som antagelig ikke er tilpasset elementene i dag. Har lyst til å lage meg en kasse selv som er lukket.
    Er det noen som har erfaring med disse elementene? Bør de ha en portet eller lukket kasse?

    Bonus spm. 2
    Hvis lukket er et godt valg, vil de spille best i hver sin separate, eller i en kasse med to elementer?

    Takker for alle svar.


    Mvh
    Robin
    Last edited by RobinJ; 05-08-2011, 10:28.

  • #2
    hvis dem er koblet sammen som jeg forstår da, så kjører du den i 1 ohm kan også koble den i 4 ohm men får da mindre effekt, men leverer den forsterkeren det den sier har du mer en nok effekt i 4 ohm
    spiller: pioneer p88
    front: Hertz MLK 165
    sub: polk sr104 x2
    forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

    Comment


    • #3
      Ok, var det jeg var litt bekyret for, da jeg har lest om flere på nettet som har hatt noen uhelldige erfaringer ved å kjøre den forsterkeren i 1ohm. Så hvis jeg paralellkobler de 2 spolene på 4ohm, vil jeg få 2ohms last per sub?

      Da bør de vel få hver sin ingang for å holde det der da?

      Takk for svar


      Mvh
      Robin

      Comment


      • #4
        kan fint kjøre i 1 ohm, problemet er at folk drar på for hardt. ja da får du 2 ohm pr bass. men er vel en monoforsterker du har så da er begge utgangene den samme (parallel koblet inni) så gjør du det så får du også 1 ohm.

        paralell kobler du spolene og så serie kobler elementene får du 4 ohm
        spiller: pioneer p88
        front: Hertz MLK 165
        sub: polk sr104 x2
        forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

        Comment


        • #5
          Originally posted by petteraldo View Post
          kan fint kjøre i 1 ohm, problemet er at folk drar på for hardt. ja da får du 2 ohm pr bass. men er vel en monoforsterker du har så da er begge utgangene den samme (parallel koblet inni) så gjør du det så får du også 1 ohm.

          paralell kobler du spolene og så serie kobler elementene får du 4 ohm
          Hvis du sjekker denne forsterkeren litt stemmer det ikke med hva du skriver. denne er en "2kanaler" så forsterkeren ser 2ohm per kanal slik som trådstarter har koblet. Disse inngangene er ikke koblet sammen inne i forsterker. man kan brokoble denne forsterkeren også men mindre enn 2 ohm er da ikke annbefalt.
          Så ha det koblet slik du har koblet det du å bruk heller tiden på å bygge deg en ny kasse

          Comment


          • #6
            stod listet opp under mono forsterkere så anntok det er noen skrive leif der, men hvis det er du speparerte kanaler så kjører du det sånn du har det nå
            spiller: pioneer p88
            front: Hertz MLK 165
            sub: polk sr104 x2
            forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

            Comment


            • #7
              Originally posted by petteraldo View Post
              stod listet opp under mono forsterkere så anntok det er noen skrive leif der, men hvis det er du speparerte kanaler så kjører du det sånn du har det nå
              Man skal ikke annta man skal vite He he

              Comment


              • #8
                Takk for hjelpen
                Da kan jeg puste ut og la det dunke løs til ny kasse er ferdig.

                Noen av dere som vet/ vil ta et kvalifisert gjett med tanke på størrelse til ny lukket kasse? Sliter litt med å finn produkt data på elementene, men tenkte kanskje det var en grei "generell regel" ?

                Mvh
                Robin

                Comment


                • #9
                  er godt med data på dem da så er bare og få plottet det inn i et program det
                  spiller: pioneer p88
                  front: Hertz MLK 165
                  sub: polk sr104 x2
                  forsterkere: mosconi AS200.4 og dynabel 7501

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by petteraldo View Post
                    er godt med data på dem da så er bare og få plottet det inn i et program det
                    Noen tips til program?

                    Har vel også et spørsmål jeg ikke vet om passer her, men hvis du vil setter jeg pris på svar

                    Hva er:
                    Fs
                    Vas
                    Qts
                    Qes
                    Qms
                    Xmax (lin/peak)
                    Re
                    Mms
                    BL

                    Det finnes sikkert en tråd her inn med forklaring for newbs, men har ikke klart å finne den enda.


                    Mvh
                    Robin

                    Comment


                    • #11
                      http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

                      Står svar på det meste nedover i den linken.
                      [URL="http://www.facebook.com/OttesenDesign"]http://www.facebook.com/OttesenDesign[/URL]

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Haakon O View Post
                        http://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small

                        Står svar på det meste nedover i den linken.
                        Takk for en flott link!

                        Det første som slår meg, er jo at jeg absolutt burde fulgt med bedre i en del fag på skolen, det neste er:

                        EBP - The efficiency bandwidth product, a rough indicator measure. A common rule of thumb indicates that for EBP>100, a driver is perhaps best used in a vented enclosure, while EBP<50 indicates a sealed enclosure. For 50<EBP<100, either enclosure may be used effectively.
                        Ved bruk av formel:

                        EBP =Fs/Qes
                        Og ved bruk av verdiene på http://www.spldynamics.fi/oldmodels/...w10-sw12-e.htm

                        Vil det gi meg en EBP=50, som da tilsier at jeg burde ha en lukket kasse, om jeg har forstått det riktig.

                        Her må det leses!

                        Takk for hjelpen så langt!

                        Mvh
                        Robin

                        Comment

                        Working...
                        X